ائمه جمعه بر هدایت فعالیت‌های قرآن و عترت اهتمام ورزند + فیلم
کد خبر: 4072722
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
در نشست تشریح مسابقات مشکات مطرح شد؛

ائمه جمعه بر هدایت فعالیت‌های قرآن و عترت اهتمام ورزند + فیلم

در نشست تشریح جزئیات مسابقات قرآنی مشکات با اشاره به افزوده شدن رشته اذان و حفظ کل قرآن در دوره جدید، بر اینکه دیگر ائمه جمعه نیز باید بر ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت در سطح شهرها کوشا باشند، تأکید شد.

جزئیات مسابقات قرآن مشکاتاز مدت زمان برپایی رویداد قرآنی مشکات پنج سال می‌گذرد و دو سالی است که عنوان بین‌المللی نیز به آن افزوده شده است. با توجه به اینکه دوره جدید مرحله کشوری و بین‌المللی مسابقات مشکات در حال برگزاری است به منظور تشریح بیشتر جزئیات آن گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیر مؤسسه قرآنی مشکات و محمدحسین سبزعلی، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان و حسین نام‌آور، خیر قرآنی و حامی مؤسسه مشکات داشتیم که از نظر می‌گذرد؛

ایکنا ـ در ابتدا توضیحاتی درباره برگزاری مرحله کشوری و بین‌المللی مسابقات مشکات و وجه تمایز آن با ادوار گذشته بگویید.

محمدی: امسال شاهد برگزاری پنجمین مرحله سراسری مسابقات قرآن کریم «مشکات» و دومین دوره مرحله بین‌المللی این رویداد هستیم. رشته اذان از امسال به مرحله کشوری این مسابقات افزوده شد و نیز امسال علاوه بر قرائت تقلیدی از سه فراز تلاوت قاریان بزرگ جهان اسلام چون استادان مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی و محمد شحات ‌انور، رشته حفظ کل قرآن نیز افزوده شده است.

ایکنا ـ آیا افزودن این رشته‌ها براساس نیازسنجی و درخواست مخاطبان بوده است؟

محمدی: بله، هر ساله سعی می‌کنیم طی نظرسنجی از مخاطبان، متسابقان و استادان قرآنی کاستی‌های مسابقات را برطرف کنیم. این مسابقات دارای شورای راهبردی با حضور چون محمدحسین سبزعلی، مهدی قره‌شیخلو، عباس امام‌جمعه و محمدحسین سعیدیان است که با ریاست حجت‌الاسلام تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جلسات منظمی برگزار می‌شود و از مشورت این استادان در کنار سایر مدرسان قرآنی چون احمد ابوالقاسمی و سعید رحمانی بهره‌مند می‌شویم.

همچنین سعی شد تا طی ارتباط با کمیته بین‌الملل مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، نظرات سایر کشورها نیز احصا شود، چرا که از برخی از کشورها متقاضی حضور در رشته قرائت تقلیدی استاد عبدالباسط نداشتیم یا برای برخی دیگر از کشورها فراز استاد عبدالباسط کافی نبود و نیاز بود تا فرازهای تقلیدی از سایر استادان نیز به مجموعه‌رشته‌ها افزوده شود.

ایکنا ـ آماری از دوره گذشته این مسابقه دارید؟ پیش‌بینی شما از استقبال این دوره چیست؟

محمدی: سال گذشته شاهد برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی با حضور 50 متسابق از 50 کشور بودیم. با وجود اینکه مسابقات تنها در بحث قرائت تقلیدی استاد عبدالباسط برگزار شد، ولی استقبال خوب بود، اگر در همان سال رشته حفظ کل به مسابقات مشکات افزوده می‌شد، قطعاً شاهد حضور از 90 کشور بودیم. امسال پیش‌بینی ما همین است.

همچنین در مرحله کشوری مسابقات در سال گذشته نیز  10 هزار و 500 نفر شرکت کردند. اما امسال به دلیل اینکه مسابقات مشکات تقریباً از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم رسیده است، قطعاً با استقبال مخاطبان همراه خواهد بود.

ایکنا ـ آیا سطح جوایز این دوره با سال گذشته تفاوتی داشته است؟

محمدی: بله، میزان جوایز مرحله کشوری و بین‌المللی را ارتقا داده‌ایم. در مرحله کشوری سال گذشته جایزه نفر اول رشته حفظ کل 10 میلیون تومان بوده است و امسال به 15 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین جایزه بخش بین‌المللی حائز رتبه نخست رشته حفظ کل و قرائت تقلیدی، 80 میلیون تومان خواهد بود.

ایکنا ـ برنامه مؤسسه درباره پرورش استعدادهای قرآنی کشف شده از مسابقات مشکات، چیست؟

محمدی: مؤسسه مشکات در کنار بحث مسابقات، همواره از بدو تأسیس بحث آموزش قرآن را مد نظر داشته است. این امر به ویژه با همت خیر قرآنی جناب آقای حسین نام‌آور و هدایت‌ها و راهنمایی‌های استاد سبزعلی دو چندان شده است و سعی کرده‌ایم تا از محضر استادان بین‌المللی قرآن نیز استفاده کنیم. ولی به نظرم برگزاری مسابقات قرآن مکمل فعالیت مؤسسات قرآنی است، یعنی مؤسسات مسئله آموزش را به علاقه‌مندان یاد می‌دهند و بعضاً آنها را رها می‌کنند و حال آنکه این مسابقات زمینه‌ای برای محک قرآن‌آموزان است. از سوی دیگر ممکن است فردی به مؤسسه قرآنی دسترسی نداشته باشد، اما به دلیل اینکه شرکت در مسابقات آزاد است، می‌تواند با تقلید از یکی از فایل‌های اساتید مصری انتخاب شده در کنار تمرین در منزل، فایلی را ضبط و ارسال کند و از نظرات و نکات آموزشی اساتید بهره‌مند شوند و به نوعی زمینه‌ای برای رشد و پرورش استعدادها است، چرا که خیلی‌ها با حضور در مسابقات به توانمندی‌های خود پی‌ خواهند برد.

از سوی دیگر ما هم قول مساعد می‌دهیم که برای پرورش و تقویت استعدادهای جدید کشف شده به صورت آنلاین دوره‌هایی را تحت نظارت بهترین استادان برگزار کنیم. البته باید بگویم برای قضاوت مرحله بین‌الملل از حضور چند داور خارجی نیز بهره‌مند می‌شویم که با دعوت به ایران مسابقات را به صورت آنلاین و آفلاین داوری خواهند کرد.

بخش دیگر این گفت‌وگو مصاحبه با محمدحسین سبزعلی، قاری و پیشکسوت قرآنی بود که در ادامه خواهد آمد؛

ایکنا ـ استاد سبزعلی، درباره ضرورت برگزاری مسابقاتی چون مشکات بگویید.

محمدحسین سبزعلی: بنده از اوایل پیروزی انقلاب بارها به دعوت ائمه جمعه کشور به شهرهای مختلف سفر کرده‌ام، ولی این کاری که مؤسسه مشکات و امام جمعه محترم کوهسار انجام داده است نه بگویم کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است. این کار عمیق و ریشه‌دار است و مقطعی نیست و باید این کار به گونه‌ای برای سایر ائمه جمعه جلوه کند تا آنها نیز بیشتر به سمت برپایی چنین محافلی روی بیاورند.

ارگان‌های مختلفی هستند که مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند، هر چه سایر نهادها در این عرصه ورود پیدا کنند و هر چه مسابقات قرآن برگزار شود، باز هم کم است. ببینید چگونه کنسرت‌ها با حجم انبوه مخاطبان برگزار می‌شود، بنابر این از آن طرف باید ترازوی قرآن سنگین باشد تا فرزندان به سمت قرآن روی آورند. البته لازم است از همراهی، حمایت‌ها و زحمات حجت‌الاسلام گرمسیریان و آقای نام‌آور برای کمک به حاج‌آقا محمدی تشکر کنم، موضوعی که موجب شد اختتامیه این مسابقات سال گذشته با حضور حدود 10 هزار نفری برگزار شود.

سال گذشته شرکت‌کنند‌ه‌ای از کشور مصر داشتیم که با وجود تلاوت عالی، ولی به دلیل عدم تقلید فراز از استاد عبدالباسط، رتبه کسب نکرد به همین دلیل با تصمیم شورای راهبردی مسابقات مشکات، تصمیم ‌گرفته شد تا دامنه رشته فرازخوانی تقلیدی گسترده‌تر شود تا با این اوصاف، دامنه شرکت‌کنندگان افزایش پیدا کند.

ایکنا ـ استاد درباره معیار‌ها برای انتخاب فراز مسابقات بین‌المللی بگویید.

سبزعلی: شورای عالی قرآن حدود 300 فراز تلاوت را بررسی کردند و قریب 30 تلاوت را در اختیار دبیرخانه مسابقات مشکات قرار دادند. شورای راهبردی مسابقات نیز این فرازهای تلاوت را گوش داد و 12 مورد را انتخاب کرد و از آنها نیز چهار مورد از شاهکارهای اساتیدی چون منشاوی، مصطفی اسماعیل، محمد شحات انور و عبدالباسط انتخاب شد و خیلی زودتر از موعد مسابقات به منظور فرصت تقلید و تمرین در اختیار متسابقان قرار گرفت.

این مسابقات فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران رفته است، به طوری که سال گذشته (نخستین دوره مرحله بین‌المللی این مسابقات) شاهد حضور از 50 کشور بودیم و امسال به دلیل پیشینه و آشنایی که مردم دارند، پیش‌بینی ما حضور از 100 کشور است و این افتخاریست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور شیعی به زعامت مقام معظم رهبری، این کار را انجام می‌دهد و این امر در دنیا مثل بمب صدا خواهد کرد.

ایکنا ـ شیوه داوری آثار چگونه خواهد بود؟

سبزعلی: امسال طی مشورت انجام شده مقرر شد از مجموعه‌ استادان و مشاهیر قرآنی کشور در مرحله نهایی یا فینال استفاده کنیم و در مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی از محضر قراء دارای رتبه بین‌المللی و جوان در سطح عالی استفاده کنیم. اینها هم خودشان دارای رتبه‌های اول هستند و هم با فضای مسابقات آشنایی دارند، به طوری که هر متسابق نمره‌ای که دریافت کرده، نمره حقیقی خود بداند و راضی باشد.

ایکنا ـ صحبت پایانی. 

سبزعلی: امیدوارم سایرین به مانند حاج آقا محمدی بیایند و پرچم قرآن را به اهتزاز درآورند. در زمینه اهل‌بیتی کفه ترازوی خوب و سنگینی داریم اما کفه ترازوی قرآنی ما تعریفی ندارد، بنابر این باید سعی کنیم تا به رونق این امر کمک کنیم.

 حسین نام‌آور، خیر قرآنی مؤسسه مشکات

ایکنا ـ جناب آقای حسین نام‌آور؛ انگیزه شما برای این فعالیت‌های خیّرانه به ویژه در عرصه قرآنی چیست؟

حسین نام‌آور: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باید تلاش کنیم به همین دلیل است، حدود پنج سالی است که با همراهی دوستان و اساتید قرآنی در کنار کلاس‌های آموزش قرآن مؤسسه، مسابقات قرآن مشکات را راه‌اندازی کرده‌ایم که امسال شاهد برگزاری پنجمین دوره آن هستیم.

این مسابقه دومین سالی است که در مرحله بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین امسال فرازهای قرائت تقلیدی مسابقات را بیشتر کردیم که تمام اینها در جهت تشویق علاقه‌مندان به ویژه جوانان و نوجوان به امر قرآن است. همچنین با توجه به تأکیدات رهبری به استفاده از مساجد به عنوان پایگاه‌های قرآنی، سعی کردیم تا کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های قرآن در 20 مسجد 20 منطقه تهران برگزار کنیم تا رونق را بیش از پیش به مساجد بازگردانیم.

انتهای پیام
captcha