منابر حسینی در ماه محرم وحدت‌آفرین باشند
کد خبر: 4073381
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
آیت‌الله مدرسی:

منابر حسینی در ماه محرم وحدت‌آفرین باشند

مرجع تقلید شیعیان در عراق گفت: باید از منبر حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای تمرکز بر مفهوم وحدت استفاده شود، به‌ویژه که ما تمامی الزامات وحدت از جمله اندیشه مشترک و هدف واحد را دارا هستیم.

آیت‌الله‌ مدرسی مرجع تقلید شیعیان در عراقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمد‌تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در عراق طی سخنانی که به‌مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام در جمع خطبا و مبلغان در کربلا ایراد کرد، خواستار سرمایه‌گذاری موسم عزای آل محمد(ص) برای اصلاح و وحدت شد.

وی تأکید کرد: این مناسبت یکی از بزرگترین مناسبت‌ها در تاریخ امت اسلامی و نقطه عطف بزرگی به‌شمار می‌رود و باید از طریق عبرت‌گیری، پندآموزی، درس‌گیری و تعامل روحی و جسمی با آن، آینده امت را ترسیم کنیم.

آیت‌الله مدرسی ادامه داد: امت اسلامی، امتی است که خداوند سبحان برگزیده تا وارث زمین باشد و در مورد آن فرموده «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»؛ پیشگامان این امت باید مناسبت عاشورا را به‌عنوان نقطه آغازی برای اصلاح در نظر بگیرند و مسئله اصلاح را از درس و عبرت‌گیری از این مناسبت و تلاش برای اینکه انسان حسینی منبع اصلاح برای تمامی جهان باشد، در پیش گیرند.

این مرجع تقلید با دعوت از مبلغان و خطبا به تشویق مردم به آراسته شدن به روحیه جانفشانی و بخشش، افزود: حماسه عاشورا با تمامی قهرمانان و گروه‌های سنی آن، حماسه بخشش و مدرسه کامل حماسه ایمانی است. در این حماسه، قهرمانان هر آنچه که داشتند در راه خداوند تقدیم کردند و مصداق آیه «إنَّ ٱللَّهَ ٱشْتَرَیٰ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَٰلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلْجَنَّةَ ۚ یُقَٰتِلُونَ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ» بودند و این عین جانفشانی است.

آیت‌الله مدرسی بر پایبندی به اخلاق نیکو و والا تأکید کرد و اخلاق را رکن اساسی در دین اسلام برشمرد و بیان کرد: ما باید به جهانیان بیان کنیم که یک فرد مسلمان به‌ویژه مؤمن حسینی، تا چه اندازه به اخلاق نیکو، آراسته است.

وی در ادامه گفت: انسان حسینی سیراب از روحیه عاشورا، باید اندیشه خود را در راه خدمت به دیگران و یاری آنها به‌کار گیرد و یک لحظه هم به فکر سلب حقوق آنها نباشد؛ چراکه این پیام امام حسین(ع) است هنگامی که فرمودند: «إنی لم أَخْرُج أشراً ولا بَطِراً وإنَما خَرَجْتُ لطَلَب الإصْلاح فی أُمَة جَدی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ من برای جاه‌طلبی، کامجویی، آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.»

آیت‌الله مدرسی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید به تمرکز بر مفهوم وحدت (وحدت صف و کلمه) و دوری از امور تفرقه‌انگیز میان فرزندان امت واحده، افزود: دشمنان امت اسلامی در کمین ما هستند و برای تفرقه و چند دستگی ما تلاش می‌کنند تا بر ما مسلط شده و ثروت‌های ما را به غارت ببرند.

مرجع تقلید شیعیان در کربلا ادامه داد: باید از منبر حضرت اباعبد‌الله‌الحسین(ع) برای تمرکز بر مفهوم وحدت استفاده شود، به‌ویژه که ما تمامی الزامات وحدت از جمله اندیشه مشترک و هدف واحد را دارا هستیم. مناسبت‌ها مانند راهپیمایی عاشورایی و اربعینی، هر ساله میلیون‌ها بشر را بیدار کرده و به آن روح ملائکی می‌دمد، نه اینکه گرایش‌های سیاسی یا نژادی یا عشایری آن را از هم جدا کند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند وحدتی هستیم که خداوند متعال و نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به آن دعوت کرده‌اند، گفت: خطیب حسینی باید به وحدت تشویق کند، چراکه وحدت مایه عصمت امت و راه قدرت‌یابی و موفقیت آن بر دشمنان به‌شمار می‌رود و خداوند متعال در همین راستا در قرآن کریم می فرماید «وَٱعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُواْ؛ همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و تفرقه نکنید»؛ چه رسیمانی بهتر از ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت(ع) است.

آیت‌الله مدرسی خطاب به سخنرانان و خطبای حسینی، اظهار کرد: بیان سیره و مصائب در هر سخنرانی ضرورت دارد، اما توجه به امور مردم و ارائه توصیه‌ها و نصیحت‌هایی متناسب با نیاز‌های آنها، ضروری است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha