ثبت ۳۸۶۴ موقوفه محرمی در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4073716
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

ثبت ۳۸۶۴ موقوفه محرمی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سه هزار و 864 موقوفه مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) در خراسان‌جنوبی ثبت شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، امروز، پنجم مردادماه در سخنانی با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار و 864 موقوفه نیت‌های مرتبط با محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) در استان به ثبت رسیده است، گفت: در خراسان‌جنوبی ۴۸۷ وقف با نیت روضه‌خوانی، سه هزار و ۲۵۲ وقف با نیت تعزیه و دو هزار و ۶۸۱ وقف با نیت اطعام و تعزیه داریم.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین موقوفات محرمی در خراسان‌جنوبی مربوط به شهرستان سربیشه با ۳۳۲ سال قدمت، قاین با ۳۰۶ و خوسف با ۲۴۵ سال قدمت است، افزود: بیشترین موقوفات مرتبط با محرم در شهرستان بیرجند، خوسف و فردوس ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سخنرانی و عزاداری ایام محرم در ۵۵ بقعه برگزار می‌شود، بیان کرد: همچنین اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ۲۲ بقعه استان انجام می‌شود.

بخشی‌پور در خصوص اجرای طرح بصیرت عاشورایی از ابتدای ماه محرم در استان نیز گفت: این طرح با هدف تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع عاشورا، اجرای ویژه‌برنامه‌های مذهبی ماه محرم و اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای روز جامعه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دهه نخست ماه محرم از هشتم مردادماه آغاز و تا ۲۰ مردادماه همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) در بقاع متبرکه استان ادامه دارد، تصریح کرد: ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی در ۲۴ بقعه، اجرای مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در ۴۷ بقعه، مراسم شب شهادت امام سجاد(ع) در ۲۸ بقعه و مراسم همایش رهروان زینبی ویژه بانوان در ۲۳ بقعه استان برگزار می‌شود.

بخشی‌پور با بیان اینکه کاروان‌های عزا با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان به سمت بقاع متبرکه در ۵۱ بقعه راه‌اندازی می‌شوند، اظهار کرد: همچنین اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ۲۲ بقعه استان انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha