استقبال از ایام سوگواری محرم توسط هنرجویان نوجوان کانون بقیة الله بجنورد
کد خبر: 4073825
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

استقبال از ایام سوگواری محرم توسط هنرجویان نوجوان کانون بقیة الله بجنورد

نوجوانان هنرجو در کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی کانون فرهنگی هنری بقیه الله بجنورد، با نقاشی و ترسیم  کتیبه‌ای عاشورایی و اجرای طرحی از طرح ماندگار مینیاتور «عصرعاشورا»، اثر استاد محمود فرشچیان، مهیای عزاداری ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌شوند.

استقبال از ایام سوگواری محرم توسط هنرجویان نوجوان کانون بقیة الله بجنوردبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) خراسان شمالی، کانون فرهنگی هنری بقیه الله (عج) در مسجد شهرک فرهنگیان بجنورد، با چند خیابان و چند هکتاری هم باغ و زمین کشاورزی به مرکز شهر متصل است؛ مسیر، مسیر دوستی و درخت است و دنیای سبز و کوچکی با سقف‌های کوتاه ویلایی که بند کشی‌های سفید آجرها و زبان آشنای تعلیم نه فقط خیابان‌های شبیه همش بلکه درها و پنجره‌ها و کوچه‌های تنگ هم را در نقطه اتصال زندگی قرار داده است.

مسجد رو به روی زمینی مسطح است که این روزها با داربست‌های مشکی پوش و کتیبه‌های السلام علیک یا اباعبدالله مهیای میزبانی عزاداران حسینی می‌شود، و منتظر عصرهای محرم است تا نوجوانان همراه والدین خود نشست‌های تربیتی و آموزشی خود را همراه مبلغین و مربیان به عشق حضرت سید الشهدا، برگزار شود.

مسجد در زمینی مستطیلی و بزرگ واقع است و از هر سو مشرف و در ورودی دارد، بچه‌ها از ورودی کانون فرهنگی هنری این مسجد  که با چند بوته‌ی گل رز صورتی حواس آدم را به کلی پرت می‌کند سمت زیبایی، صبح‌های تابستانی خود را آغاز می‌کنند، نقاشی می‌کشند، کتاب می‌خوانند و با آیه‌های قرآنی آشنا می‌شوند و در ذهن می‌سپارند.

پاگرد و راه پله با عکس شهدا مزین شده است و عناوین کلاس‌های آموزشی چسبیده بود به تابلو اعلانات مسجد

 

فاطمه صائمیان، که خود از معلمین پرتلاش مقطع آموزش ابتدایی و مدیر این کانون است، از پویایی مسجد با شور و استقبال کودکان و نوجوانان و همراهی والدین مخصوصا در ایام اوقات فراغت تابستانی می‌گوید: تربیت مسجدی  و انس فرزندانمان با مسجد را هدف قرار دادیم و با کمک و همراهی امام جماعت و هیئت امناء و فعالان این مسجد، شورای فرهنگی مسجد تشکیل شد که این همراهی در هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های مسجد  کمک شایانی کرده است.

وی در ادامه به استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی که کانون در محل مسجد برگزار می‌کند، اشاره کرد و با امید و آرامش در حالی که محل برگزاری این کلاس‌ها نشان می‌داد، ادامه داد: در روزهای فرد بچه‌ها در کلاس‌های آموزش نقاشی شرکت می.کنند و دو مربی تحصیل کرده و آشنا به مهارت گرافیک و نقاشی با هنرجویان نونهال کار می‌کنند و مبانی اولیه را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

 

وی همچنین ادامه داد: سعی می‌کنیم آموزش علاقمندی‌های کودکان با آموزش مبانی دینی همراه باشد، درک مناسبت‌ها و شعائر دینی و ارزش های اسلامی را در اولویت قرار دادیم.

صائمیان در تأیید این گفته‌ها از آماده سازی کتیبه‌ای عاشورایی برای ایام محرم توسط هنرجویان نوجوان این مسجد خبر داد و گفت: سه تن از دختران  نوجوان هنرجو همراه مربی خود طرح «عصر عاشورا» استاد فرشچیان را بر روی پارچه‌ای مشکی رنگ آمیزی می‌کنند تا این نقاشی به عنوان کتیبه‌ای در محل عزاداری ایام سوگواری محرم در معرض دید سوگواران حسینی قرار گیرد. 

این مدیر کانون پرتلاش که آموزش و اصول تربیتی با محوریت کتاب و کتابخوانی را اولویت برنامه‌های کانون قرار داده، فضای کتابخانه کانون را نیز معرفی کرد و گفت: علاوه بر بهره‌مندی خواهران و برادران از این فضا، دورهمی‌های کتابخوانی و معرفی کتاب نیز چه در محل کانون  و هم اکنون در ایام تابستانی در محل پارک فرهنگیان این شهرک برگزار می‌شود.

میز امانت کتاب به گفته مدیر کانون "وقف در گردش" یکی از زیبایی‌های مسجد بود که به گفته مدیر کانون این کتاب‌ها معمولا مناسبتی و براساس پیشنهادات نمازگزاران با توجه به نیاز روز،  با پیگیری از نهادهای مختلف، تهیه و در اختیار علاقمندان در مسجد قرار می‌گیرد.

معرفی  آموزش روخوانی و روانخوانی و نیز حفظ جزء سی قرآن کریم نیز از کلاس‌های اوقات فراغتی است که با استقبال دانش آموزان کودک و نوجوان رو به رو شده که در طبقه فوقانی مسجد و در حسینیه برگزار می‌شود؛ فضای باز با انبوهی از پنجره‌های گنبدی و نور ملایم و روشنی که یادگیری را خاطر جمع و دست یافتنی کرده است.

 

نقطه بعدی اتاق اختلالات است، برای رفع اشکالات درسی دانش آموزان طراحی شده است و با کمک معلمین خیر با دریافت کمترین هزینه ممکن این اختلالات و ضعف‌ها در دانش آموزان برطرف می‌شود.

همراهی مادران و دختران در نشست‌های آموزشی سواد رسانه نیز کلاس آموزشی دیگر است که کانون تدارک اجرای آن را در روزهای دوشنبه و چهارشنبه دیده است، که به قول مدیر کانون یکی از دغدغه‌های خودم استفاده صحیح افراد از فضای مجازی است، اصلا دلم نمی‌خواهد آموزش‌های این بحث تعطیل شود.

صائمیان همچنین می‌گوید: نقطه عطف و چشم نواز مسجد پس از نشاط کودکان و نوجوانان، فضای پرورش گل‌های آپارتمانی است که در محوطه بیرونی و فضای نگهداری این گل‌ها مهیا شده و روش‌های نگهداری این گیاهان به بانوان و اعضای کانون آموزش داده می‌شود.

وی همینطور  کلاس‌های آموزش داستان نویسی ویژه نوجوانان را در این کانون اعلام کرد و اکران فیلم «موقعیت مهدی» برای نمازگزاران را نیز از این برنامه بر شمرد.

این مدیر کانون برپایی غرفه‌های معرفی و عرضه کتاب، غرفه نقاشی کودکان با موضوع عاشورا، غرفه عفاف و حجاب و برگزاری نشست‌های بصیرتی و تربیتی نوجوانان به همراه مادران را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

صائمیان به روزرسانی و شارژ کتاب‌ها و منابع کتابخانه کانون، کمک به محوطه سازی و اهداء تجهیزات کتابخانه را به این کانون خواستار شد. 

 

در پایان ناگفته نماند، روز گذشته، سه شنبه چهارم مرداد، حجت الاسلام پاکدامن، مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی از برنامه‌های اوقات فراغت و آمادگی بچه‌های مسجد بقیه الله و فعالیت این کانون برای اجرای برنامه‌های دهه اول محرم بازدید کرد و این اقدامات  را ارزشمند  قابل تحسین برشمرد.

 

 

انتهای پیام
captcha