سوگواره‌های محرم قلب تپنده گردشگری معنوی – مذهبی یزد
کد خبر: 4073986
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

سوگواره‌های محرم قلب تپنده گردشگری معنوی – مذهبی یزد

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به رویدادهای تابستانی 1401 در خصوص سوگواره‌های ایام محرم و صفر گفت: بخش قابل توجهی از گردشگری معنوی و مذهبی استان مربوط به آیین‌ها و سنن عزاداری محرم است.

مراسم نخل گردانی یزدبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد، مصطفی سپهری، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به رویدادهای تابستانی 1401 در خصوص سوگواره‌های ایام محرم و صفر اظهار کرد: بسیاری از رویدادهای متنوع گردشگری مذهبی و معنوی یزد و قلب تپنده این نوع گردشگری در ماه محرم اتفاق می‌افتد که بعضاً نیز در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده‌اند، به‌طوری که هر شهرستان آیین و مراسم مختص خود با حفظ فرهنگ سنتی هر منطقه و نحوه عزاداری متفاوت خود را داراست.

وی به مراسم‌ شهرستان میبد به‌عنوان یکی از شهرستان‌هایی با تنوع مراسم‌ مذهبی اشاره کرد و گفت: «شاه حسن و شاه حسین» در سیدصدرالدین قنبر از اول عاشورا به‌صورت سنتی و زنجیروار با اشعار مختلف برگزار می‌شود.

سپهری با اشاره به مراسم نخل‌برداری رشیدالدین محله فیروزآباد، گفت: مراسم‌ دیگری شامل عزاداری حسینیه محله فیروزآباد، هیئت‌های عزاداری شارستان، عزاداری محله خانقاه و طبخ کجوش به ترتیب در محلات حسینیه بزرگ فیروزآباد، حسینیه سیدصدرالدین قنبر و محله خانقاه برگزار می‌شود. مراسم عزاداری تاسوعا و نخل برداری روز آخر صفر نیز جزو این مراسم‌ها به شمار می‌رود.

این مسئول در خصوص مراسم‌ شهرستان یزد نیز یادآور شد: مراسم نخل‌برداری در میدان امیرچقماق و شاه ابوالقاسم، مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در مسجد روضه محمدیه، مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در میدان امیر چقماق و حسینیه بعثت، مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در مسجد ملااسماعیل، مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مسجد جامع در هجدهم صفر و مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در مسجد جامع یزد 20 صفر برگزار خواهد شد که جزئیات دقیق‌تر برگزاری این برنامه‌ها و همچنین دیگر برنامه‌های مربوط به ماه محرم نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص مراسم‌ شهرستان ابرکوه بیان کرد: مراسمی در هشتمین روز از ماه محرم، حد فاصل میدان جانبازان تا میدان امام حسین (ع) این شهرستان با اجرای مراسم زنجیرزنی و طبالی برگزار می‌شود که رویدادی در ثبت ملی به شمار می‌رود و هر ساله با جمعیت 10 هزار نفره زنجیرزنان و طبالان برگزار خواهد شد.

عزاداری سنتی در روستای توت

سپهری با اشاره به رویدادهای شهرستان اردکان در ماه محرم بیان کرد: مراسمی همزمان با آغاز محرم در این شهرستان برگزار و در نهم مردادماه نیز مراسم پوش بالاکنی حسینیه چرخاب با حضور مردم و عزاداران از دیگر برنامه‌های عزاداری در این شهرستان است. مراسم تاسوعا و عاشورا در اردکان نیز به ترتیب در خیابان ابوالفضل و حسینیه کوشک نو برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مراسم‌های عزاداری در اردکان بنی اسد نام دارد تصریح کرد: این مراسم 19 مردادماه برگزار می‌شود، مراسم ویژه اربعین حسینی و روستای توت نیز به ترتیب 25 شهریورماه در شهر اردکان و 2 الی 6 مهرماه در روستای توت برگزار می‌شود.

سپهری در خصوص مراسم‌های شهرستان اشکذر اظهار کرد: مراسم کاروان غم و عزاداری هیئت‌های مذهبی به ترتیب در خیابان امام خمینی و حسینیه سفید توده برگزار می‌شود که شب اول محرم بعد از نماز شاهد برگزاری رویداد اول و شب چهارم اشکذر میزبان برگزاری مراسم عزاداری تا نیمه‌های شب است.

وی به عزاداری و نخل‌برداری و تعزیه‌ این شهرستان در حسینیه سفید اشاره کرد و گفت: ظهر روز عاشورا این مراسم برگزار می‌شود و البته عصر تاسوعا نیز شاهد برگزاری مراسم حسینیه حاج سید اسماعیل در قالب تعزیه و عزاداری هستیم.

این مسئول با اشاره به برگزاری مراسم شام غریبان در مسجد الرضا، بیان کرد: رویدادهای دیگری شامل خاکسپاری شهدای کربلا، تاسوعا، کاروان غم، عزاداری هیئت‌ها، نماز جماعت ظهر عاشورا، کاروان غم استقبال از محرم و عزاداری هیئت‌های مذهبی از دیگر برنامه‌های سنتی در اشکذر است.

«اجغه‌زنی» سنتی ریشه‌دار در عزاداری‌های بافق

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص مراسم‌ شهرستان بافق تصریح کرد: مراسم آتش زدن خیمه‌ها در میدان امامزاده، مراسم نخل‌برداری در صحن امامزاده عبدالله و حسینیه سفلی و حسینیه نظرکرده بافق به این مناسبت برگزار می‌شود، مراسم هفتم امام حسین در مسجد حضرت ابوالفضل جاده بافق، ساخت و ساز ماکت‌ها از قبیل تخت یزید و تنور خولی و خیمه‌ها و شط فرات و حرمین امام حسین و حضرت ابوالفضل و ... در بلوار وحشی بافقی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اجغه‌زنی در حسینیه سفلی و حسینیه امیر و همچنین مراسم تعزیه زینبیه در خیابان مهدیه بافق گفت: دیگر مراسم‌ این شهرستان شامل پوش خیمه‌های قدیمی شهرستان یا مراسم برپایی خاص عزاداری، مراسم پرسه‌زنی تاسوعای هیئت قلعه و مراسم پوش‌کشی حسینیه حوض بازو است.

این مسئول با اشاره به مراسم‌ عزاداری شهرستان بهاباد از برگزاری مراسم‌ هیئت‌های مذهبی، جوش دوره، جوش بختیاری و حیدری و جوش جغجغو در محلات شهرستان خبر داد و در خصوص برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای این شهرستان نیز تصریح کرد: این مراسم‌ نیز همراه با نوحه‌خوانی و عزاداری برگزار می‌شود البته مراسم شام غریبان نیز در محلات شهرستان بهاباد برگزار خواهد شد.

طولانی‌ترین نخل‌برداری ایران در علی‌آباد 

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در خصوص شهرستان تفت اظهار کرد: نخستین سوگواره عکس محرم، همزمان با آغاز این ماه برگزار می‌شود، علاوه بر آن در شهرستان تفت شاهد برگزاری مراسم‌ قافله عاشورا، شب تاسوعا، مراسم بزرگ و ثبت ملی شده عاشوار در حسینیه امام تفت هستیم.

وی به برگزاری مراسم تجمع هیئت‌های مذهبی و نخل برداری ظهر عاشورا و هم چنین مراسم عاشورا اشاره کرد و گفت: مراسم قافله اسرای کربلا به شام و دسته بنی اسد در حسینیه امام تفت برگزار می‌شود، مراسم جوش سنتی حسینی در توران پشت، نخل برداری در اسلامیه، علم گردانی در طزرجان، جوش دوره در حسینیه بخ و گاریزات، طولانی ترین نخل برداری ایران در علی اباد و 28 صفر در حسینیه امام تفت از دیگر مراسم‌های این شهرستان است.

سپهری با اشاره به مراسم‌ متنوع عزاداری شهرستان خاتم و مروست تصریح کرد: تعزیه روز عاشورا و تاسوعا و شام غریبان و همچنین مراسم‌های عزاداری هیئت‌های محلات جزو این مراسم‌ها است که در قالب تعزیه و عزاداری برگزار می‌شود.

وی در خصوص مراسم‌ متنوع شهرستان مهریز نیز بیان کرد: مراسم محله گردی در بغدادآباد قبل از دهه اول و مراسم‌ سنتی جوش دوره، تاسوعا و عاشورا و نخل برداری، همچنین مراسم‌ علم‌برداری و کاروان خورشید و چاوشی‌خوانی به‌صورت محلی جزو این مراسم‌ است که در شهرستان مهریز و حسینیه‌های مهریز و ارنان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha