پنجم مرداد؛ به‌عنوان روز جهانی هورامان در تقویم ثبت شود
کد خبر: 4074054
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

پنجم مرداد؛ به‌عنوان روز جهانی هورامان در تقویم ثبت شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خواستار پیگیری ثبت پنجم مردادماه به‌عنوان روز جهانی منظر فرهنگی هورامان در تقویم رسمی کشور شد.

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان شامگاه چهارشنبه، پنجم مردادماه در مراسم جشن بزرگ سالگرد ثبت‌جهانی هورامان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: منظرفرهنگی هورامان دربردارنده ارزش‌های منحصربه‌فرد طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ملموس و ناملموس بسیاری است که می‌تواند کردستان را متحول کند.

وی افزود: هورامان نه‌تنها شناخت معماری آن، بلکه شناخت قدمت تاریخی با پیشینه کهن و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ‌غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: این ظرفیت‌ها زمینه حضور بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به منطقه فراهم خواهد کرد و باید از تمام این پتانسیل‌ها برای رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان بهره برد.

وی با بیان اینکه منظر فرهنگی هورامان نشانی از تعامل میان انسان و طبیعت است، افزود: سنت و فرهنگ پویا و ارتباط انسان با طبیعت و محیط‌زیست در هورامان از مهم‌ترین موارد برای ثبت جهانی این منطقه در کمیته میراث جهانی یونسکو بود.

گویلیان با اشاره به اینکه از طریق سازمان برنامه و بودجه مجوز ماده ۲۳ برای توسعه زیرساخت‌های منطقه هورامان اخذ شده است، گفت: ثبت جهانی هورامان می‌تواند در آینده‌ای نزدیک کل منطقه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی افزود: امید است با همکاری میان مردم و مسئولان و همچنین با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، بیش از پیش برای توسعه پایدار گردشگری استان گام برداریم.

گفتنی است؛ رونمایی از لوح ثبت‌جهانی منظر فرهنگی هورامان، پخش کلیپ جاذبه‌های هورامان، اجرای سیاچمانه، شعرخوانی، موسیقی و هلپرکی هورامان، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی هورامان و ... از جمله برنامه‌های اجرا شده در این جشن بزرگ بود که با حضور جمعی از مردم و مسئولان در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد.

انتهای پیام
captcha