یک چهارم صنایع‌دستی همدان متعلق به تویسرکان است
کد خبر: 4074080
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

یک چهارم صنایع‌دستی همدان متعلق به تویسرکان است

وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: حدود یک چهارم استان متعلق به صنایع دستی تویسرکان است که این یک نقطه قوت برای شهرستان است.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستیبه گزارش ایکنا از همدان، سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی، در جمع خبرنگاران تویسرکان با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری در تویسرکان زیاد است اما برای بالفعل شدن باید زیرساخت‌ها مهیا شود، گفت: در مورد صنایع دستی حدود یک چهارم استان متعلق به صنایع دستی تویسرکان است که این یک نقطه قوت برای شهرستان است و طبق این آمار آخرین مشکلات بررسی و تصمیماتی گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه از نظر میراث فرهنگی نمونه ارزشمند، بارز و تاریخی در این شهرستان بسیار است و درواقع هر کمکی در حفظ تاریخی آن بتوانیم انجام خواهیم داد و در زمینه گردشگری تصمیمات لازم را خواهیم گرفت، گفت: قلعه اشتران با موقعیت بسیار خوبی که دارد و جاده گنجنامه به سمت تویسرکان جزء برنامه‌های اصلی، گردشگری و ارزشمند است و زیبایی خاص و به منحصر به فرد و موقعیت مکانی که در کنار این جاده قرار دارد و با توجه به اینکه مالک خصوصی دارد آمادگی کامل برای مرمت و تسهیلات تبصره 18بسیار خوبی است.

ضرغامی ادامه داد: وزارتخانه در این مورد بسیار خوب عمل کرده است و با کمک مالک کاربری را متناسب با بنا پیشنهاد و کمک خواهیم کرد که این بنا ازبین نرود.

وی اظهار کرد: وظیفه رسانه‌ها رساندن مطالبات مردم به ما است و با توجه به اینکه خبرنگاری شغل سخت و زیان آوری است، متاسفانه مدیران به دلیل اینکه دنبال تعریف هستند معمولا با خبرنگاران به مشکل می‌خورند و در شان خبرنگار از آنان تقدیر وتشکر نمی‌شود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: مکانی که در آن هستیم مربوط به حقوق نبی(ع) یکی از پیامبران بزرگ الهی و افتخاری برای ایران اسلامی است که آرامگاه این پیامبر بزرگ که مبشر پیامبر(ص) بوده در این منطقه در تویسرکان واقع‌شده و مورد اقبال همه مردم، مؤمنین و ادیان مختلف است و باید یک طرح جامعی هم به لحاظ زیارتی و هم گردشگری داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه این طرح بازآفرینی و سامان‌دهی آماده‌شده است و امروز این طرح را رونمایی کردیم، مجموعه‌ای بسیار زیبا و با کاربری‌های متعدد خواهد بود که کلاً فضای منطقه را عوض خواهد کرد و مورد اقبال گردشگران خواهد قرار خواهد گرفت.

ضرغامی ادامه داد: با اعتباری که هیئت‌امنای این آستان خواهد داشت و هم کمک‌هایی که ما خواهیم کرد در آینده‌ای نزدیک بتوانیم شاهد تحولی در حوزه زیارتی حقوق نبی باشیم.

وی اظهار کرد: از آنجا که تویسرکانی شهر گردشگری است باید مسیر گردشگری از گنج‌نامه تا تویسرکان که حدود سی و پنج کیلومتر است در اولویت تعریض شود زیرا الآن در برخی فصول سال امکان تردد در جاده نیست درحالی‌که مسیر بسیار زیبایی است و راه را هم برای گردشگران و مردم برای رسیدن به این شهرستان نزدیک می‌کند که در این رابطه در شورای اداری به‌صورت ویژه صحبت خواهیم کرد و مجموعه‌ای از امکانات گردشگری و میراث فرهنگی در تویسرکان هست که بازدید خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت.

ضرغامی بیان کرد: این شهر در واقع باغ‌شهر و شهری بسیار زیبا است، توصیه همه ما به متولیان استان بخصوص فرماندار شهرستان این است که هویت آن را هم به لحاظ محیط‌زیست و فضای زیبا و هم به لحاظ میراث فرهنگی حفظ کنند که نیاز به مداومت و مقاومت و طرح‌های جانبی دارد تا وضعیت باغشهر این‌جا به‌هم نخورد.

وی در خصوص صنایع دستی شهرستان اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی هم این شهر جزء سرآمدهای ماست و حدود یک‌چهارم صنایع دستی همدان که خود جزء درجه اول‌های تولید صنایع دستی بخصوص باوجود لالجین که شهرت جهانی دارد است متعلق به دوره تویسرکان است که ظرفیت تولید انواع صنایع دستی را دارد ازاین‌رو مشکلات فعالان صنایع دستی را بررسی و تا جایی‌که مقدور باشد مرتفع خواهیم کرد.

ضرغامی در خصوص تپه دست‌کنده تویسرکان گفت: تپه دست‌‌کنده تویسرکان جایگاه خاصی دارد که بنده در این سفر اعتبار ویژه‌ای برای ادامه‌ی کاوش و تحقیق آن در نظر گرفتم و بخش خصوصی در این رابطه نمی‌تواند اقدامی کند و کاملاً غیرقانونی است، هرچند ما در همه مأموریت‌ها از ظرفیت‌های غیردولتی و خصوصی استفاده می‌کنیم اما تا جایی‌که در چارچوب قانون باشد.

وی در پایان افزود: اعتبار کاوش را بنده زودتر در اختیار قرار می‌دهم تا کاوش‌ها در سطح وسیع‌تر انجام گیرد و همان‌طور که اشاره شد همه این مجموعه‌ها، مجموعه‌های با ظرفیتی در حوزه گردشگری است و باید سطح اداره ما هم در تویسرکان ارتقا پیدا کند و حداقل نیازهای نیروی انسانی آن‌ها را برطرف کنیم تا بتوانند مأموریتشان را با قوت انجام دهند.

انتهای پیام
captcha