مصادیق جهاد تبیین؛ از معارف عاشورا تا سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 4074093
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸

مصادیق جهاد تبیین؛ از معارف عاشورا تا سبک زندگی اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: پرداختن به تاریخ عاشورا بسیار خوب و ضروری است و هر فردی بهره لازم را از آن می‌برد اما کافی نیست و باید بتوان معارف عاشورا را تحلیل و ارائه به‌روز کرد.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، گردهمایی خادمان امام حسین(ع) با عنوان «یک عمر نوکری» ششم مردادماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار، مسئولان و مردم و نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد همتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در این همایش با اشاره به فرمان ولی امر مسلمین مبنی بر فریضه جهاد تبیین، اظهار کرد: ایشان همه آحاد جامعه را نسبت به این مهم موظف و مکلف کرده‌اند؛ تبیین نباید یک موضوع سنگین به ذهن‌ها تبادر کند زیرا به معنای همان تبلیغ بیان معارف اسلامی است که ما در برنامه داشتیم و داریم.

وی با ذکر اینکه امروز در عرصه تبیین شرایط قدری متفاوت است، ادامه داد: اولاً کوتاهی‌هایی صورت گرفته که باید جبران شود، دوم آنکه با شرایط سخت دشمنی‌ها و عداوت‌ها مواجهیم و این امر ضرورت جهاد تبیین را صد چندان کرده است؛ اگر رهبر انقلاب جهاد تبیین را به‌عنوان تکلیف فراروی ما ترسیم می‌کنند هم به دلیل نواقص گذشته و هم به دلیل کار دشمن است که این ضرورت ایجاد شده است.

نکونام با طرح این پرسش که چه چیزی را باید تبیین کنیم، گفت: ضرورت‌هایی که امروز پیش رو داریم و باید بر آنها تمرکز کنیم ممکن است مصادیق مختلفی برای افراد و تفکرات مختلف داشته باشد که البته صحیح است اما بیان هر یک از آن‌ها می‌تواند به کارهای تبلیغی و تبیینی اساسی و دقیق و مؤثری منجر شود.

جهاد تبیین ناظر بر چه موضوعاتی است؟

نماینده ولی‌فقیه در استان تبیین غدیر را اولین و مهم‌ترین مسئله در جهاد تبیین دانست و توضیح داد: غدیر مسئله‌ای است که به قدر ۱۴۰۰ سال کاستی در تبیین آن اتفاق افتاده و حق آن ادا نشده است، در غدیر به جشن‌ها و تبریک‌ها اکتفا کرده و از محتوای غدیر غافل شده‌ایم. محتوای غدیر همان خطبه طولانی و مفصل پیامبر(ص) است که در روز غدیر در هوای گرم و شرایط سخت برای مردم بیان کردند.

نکونام ادامه داد: محتوای غدیر بسیار غنی و جهت‌دهنده است اما در مورد آن کار نکرده‌ایم؛ خطبه‌های جنبی دیگری مرتبط با غدیر وجود دارند که از آنها نیز غفلت شده است.

وی مصداق دیگری که همگان نسبت به تبیین آن موظفند را ناظر به کارکرد بُعد سیاسی دین برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی توانست بُعد سیاسی دین را از متن دین استخراج کند و در میدان آورد که توانست به قلب فرهنگ مبتذل بیگانه از دین شلیک کند و به هدف بزند.

نکونام ادامه داد: سبک زندگی اسلامی از دیگر مصادیق و ضروریات است که باید در مورد آن تبیین‌گری انجام شود زیرا امروز سبک زندگی اسلامی به شدت در خطر است و زندگی غربی تمام زوایای زندگی ما در ساحت‌های فردی و جمعی را اشغال کرده است.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه معارف عاشورایی یکی دیگر از موضوعات مهم در جهاد تبیین است و در متن بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع ائمه جمعه نیز قرار داشت، افزود: پرداختن به تاریخ عاشورا بسیار خوب و ضروری است و هر فردی بهره لازم را از آن می‌برد اما کافی نیست و باید بتوان معارف عاشورا را تحلیل و ارائه به‌روز کرد.

وی ادامه داد: باید یزیدها و شمرها و عمرسعدهای زمان را معرفی و تحلیل کرد، رهنمودهای مکتب حسینی را با شرایط امروز تطبیق و به مردم ارائه داد‌. معارف عاشورا صرف روضه نیست بلکه در کنار روضه و گریه و هیئت‌ها که اصلند و باید باشند، از معارف نباید غفلت شود و در متن روضه‌ها، هیئت‌ها و جلسات و مساجد جاری و ساری شوند.

مصادیقی از معارف انقلاب اسلامی

نکونام تبیین معارف انقلاب اسلامی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند ائمه جمعه سخنگوی انقلابند و البته این بدان معنا نیست که ائمه جماعات، هیئات، مداحان، تلاشگران مجالس مذهبی سخنگوی انقلاب نباشند چرا که امروز معارف اسلام به مدد انقلاب گسترش یافته و باید بیشتر گسترده شود و به میدان بیاید.

وی مصادیقی از معارف انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: عدالت از معارف ریشه‌ای اسلام و انقلاب است که متأسفانه هم بد تبلیغ کرده و هم بد عمل کرده‌اند و بیشترین ظلم در حقش روا شده است. توحید و طاغوت‌زدایی، نفی استکبار، استقلال، مردمی بودن و نقش مردم در تمامی عرصه‌ها، امید، انتظار آینده روشن، صبر و مقاومت، ایثار و شهادت، اصالت خانواده، منزلت زن، کارآمدی نظام اسلامی و کارنامه درخشان آن، از اهم معارف انقلاب اسلامی هستند که باید تبیین شوند.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اهمیت مسئله جمعیت به‌عنوان ضرورتی حیاتی برای تداوم انقلاب اسلامی، گفت: متأسفانه فرهنگ «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (طلاق/۳) را از ما گرفتند و ما را سست کردند، این باورهای ایمانی و اعتقادی را باید با رفتار و عمل و جهاد به جامعه بازگردانیم.

نکونام اجتماع و وحدت را دو مقوله مهم و پیوند خورده با انقلاب دانست و تصریح کرد: این دو مقوله عامل شکل‌گیری و تداوم آن تا آینده است؛ نمازهای جمعه و جماعت در مساجد باید پر رونق و پرجمعیت برپا شوند. اجتماع بی‌نظیر هفتگی در نماز جمعه نباید خلوت شود تا اسلام و نظام اسلامی با قوت پیش بروند. نبود اجتماعات باعث شد که زهرا(س) خانه به خانه بروند و پاسخی نگیرند و در سقیفه بیعت با ناشایستگان اتفاق افتاد و دیگر خسارت‌ها متوجه اسلام شد.

وی با انتقاد از رنگ باختن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: امر به معروف یک تکلیف و مطالبه همگانی است و اگرچه ستاد و دبیرخانه و تشکیلات برای آن تعریف شده اما تنها متوجه آنان نیست بلکه همه نسبت به این فریضه مسئولند و همگان باید مُبین و جهادگر باشند.

ندای «هل من ناصر ینصرنی» در طول تاریخ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد همتیان، مدرس حوزه‌های علمیه کشور در این همایش با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب علمایی چون مصطفی السید، حجت‌الاسلام سیدعطاءالدین احمدی و دیگران معدودی جوان را با صدها خون دل و سختی در مدرسه امامیه شهرکرد تحت تعلیم قرار می‌دادند، اظهار کرد: غربت روحانیت در آن دوران امروز دیگر وجود ندارد و تمام شهرستان‌های استانمان از حوزه‌های علمیه خواهران و برادران برخوردارند. امروز صدها طلبه معتقد و متعهد در استان داریم که مشغول خدمت به اسلام هستند و اینها را از برکات وجود امام(ره) و خون شهدا و انقلاب می‌دانیم.

همتیان ادامه داد: قرآن کریم حداقل در دو جا به ماجرای حضرت عیسی اشاره دارد که وقتی احساس کرد بنی‌اسرائیل بنا ندارد دست از یهودی‌گری بردارد، در ضلالت بماند و پیامبر جدید را امتثال نکند، به تصریح قرآن به آنان گفت: مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ (آل‌عمران/۵۲)، یعنی کیست که با من دین خدا را یاری کند؟ حواریّون (شاگردان خاص او) گفتند: ما یاری‌کنندگان دین خداییم، به خدا ایمان آورده‌ایم و گواهی ده که ما تسلیم فرمان اوییم.

این استاد اخلاق با تصریح اینکه روزی نیز پیامبر(ص) همین ندا را سردادند، گفت: عده‌ای با رسول خدا همدل شدند و پذیرفتند که ایشان را یاری کنند. بیش از ۸۰ جنگ خونین برپا شد و صحابه پیامبر(ص) و أَنْصَارُ اللَّهِ از جان و مال و هستی خود در راه نصرت ایشان دریغ نکردند. عده‌ای نیز لبیک خود را به امیرالمؤمنین(ع) اعلام کردند و امثال میثم تمار، رشید، حُجر، عَمر، مقداد و سلمان و دیگران به عنوان أَنْصَارُ اللَّهِ با حضرت همراه شدند.

همتیان بیان کرد: روزی نیز حسین بن علی(ع) ندای هل من ناصر ینصرنی را سردادند و عده‌ای کنار حضرت ایستادند، در شب عاشورا عرضه داشتند یک جان که سهل است، اگر ما را بکشند‌، بدن ما را آتش بزنند، خاکستر ما را به باد دهند و صد بار زنده شویم و اینگونه کشته شویم، باز هم دست از تو بر نمی‌داریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیز حضرت ولی‌عصر(عج) این ندای هل من ناصر ینصرنی را سر داده است، گفت: همه ما وقتی وارد حوزه، مسجد یا هیئت شدیم نیتمان این بود که امام زمان(عج) را تنها نبینیم و تنها نگذاریم و به ایشان بگوئیم که پای کار تو ایستاده‌ایم و می‌خواهیم پرچم اسلام با دستان تو در کل عالم به اهتزاز در آید. اگرچه به حسب ظاهر شاید موفق نشویم در رکاب ایشان بجنگیم، اما اینطور نیست که در حکومت ایشان نقش نداشته باشیم و در نصرت ایشان برای استقرار حکومت الله بدون نقش بوده باشیم.

همتیان تأکید کرد: در ۱۵ خرداد ۴۲ بسیاری پای این قیام ماندند، فریاد زدند و جان دادند‌، آنان حاکمیت الهی را در ام‌القرای بلاد اسلامی به چشم ندیدند اما در تحقق نظام اسلامی نقش داشتند. ما باید بر خودمان ببالیم و بر پدران و مادرانمان درود فرستیم که ما را با در خانه خاندان اهل‌بیت(ع) آشنا کردند و در زمره یاران و سربازان امام زمان(عج) قرار گرفتیم.

کارگروه‌های هفت‌گانه قرارگاه محرم استان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه مغناطیس وجود اباعبدالله(ع) باعث گردآمدن این جمعیت عظیم در مصلی شهرکرد شده است، اظهار کرد: ارکان متعدد هیئت امروز در قالب هفت کارگروه قرارگاه عملیاتی محرم شامل مبلغان و مبلغات، هیئت‌های مذهبی و مداحان، کودک و دختران، روضه‌های محله و خانگی، قرآن، رسانه و شاعران آیینی تعریف شده و امروز در قالب کارگاه‌هایی با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه همه ما از قدیم‌الایام با روضه‌های خانگی مأنوس بوده‌ایم، ادامه داد: همچنین در یکی دو سال اخیر که امکان برپایی مجالس خانگی از ما سلب شد، روضه‌های محله تجربه خوبی بود که کارگروه آن نیز در قرارگاه عملیاتی محرم تشکیل شده است.

طاهری توجه به نقش بانوان و موضوعات مرتبط با بانوان را نیز مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: بانوان بیش از نصف جمعیت مخاطب ما هستند اما موضوعات منبرها کمتر ناظر به این موضوع است و لذا از مداحان، مبلغان و شاعران هیئت‌ها انتظار می‌رود که این دست موضوعات را نیز مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: دختران ما بیش از ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و این ظرفیت عظیمی است. تصور کنید اگر نقش بانوان را از صحنه کربلا حذف کنیم، خواهیم دید که اگر زنان نبودند از واقعه کربلا یادی و نامی باقی نمی‌ماند و امتداد نمی‌یافت.

طاهری با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری که قائلند بانوان خودشان باید مسائلشان را حل کنند، گفت: کارگروه دختران در همین راستا تشکیل شده است؛ توجه به کودکان نیز در همین کارگروه دیده شده تا فضایی آماده شود و کودکانی که همراه پدر و مادرها به محافل حسینی می‌روند در فضایی مطلوب قرار گیرند.

وی با اشاره به تجربه برپایی سرود سلام فرمانده در کشور و با تأکید بر اینکه درواقع کودکان والدین خود را به گردهمایی‌های سلام فرمانده می‌بردند‌، تصریح کرد: حسینیه کودک تلاش می‌کند با عجین کردن کودکان با مبانی مکتب حسینی، نقش‌هایی را برای آنان طراحی و واگذاری کند تا در طول حضور پدر و مادرها در هیئات انجام دهند.

طاهری گفت: چایی‌ریزهای هیئات اباعبدالله(ع) نیز یکی از ارکان این اجتماعات مردمی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و در محافل محرم از هر شهرستان چند چایی‌ریز با سابقه تکریم خواهند شد.

همایش «یک عمر نوکری» با آغاز به کار قرارگاه عملیاتی محرم همراه بود و فعالان هیئت‌های مذهبی سراسر استان در هفت کارگاه در کارگروه‌های مختلف با حضور اساتید داخل و خارج از استان در مصلی شهرکرد حضور یافتند. تجلیل از ۱۰ خادم هیئات مذهبی استان از دیگر بخش‌های همایش بود. 

انتهای پیام
captcha