دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در ایام سوگواری
کد خبر: 4074134
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در ایام سوگواری

وزارت بهداشت با انتشار دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در ایام سوگواری ماه محرم اعلام کرد: مراسم‎های خاص در برخی استان‌ها(نظیر یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشویان اصفهان و ...) ممنوع است.

مراسم نخل‌گردانی و تشت‌گذاری ممنوع شد

به گزارش ایکنا، وزارت بهداشت دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در ایام سوگواری ماه محرم را اعلام کرد.

بر اساس این اعلام ضوابط اجرا در شهرها با توجه به روند بیماری به شرح زیر است:

  1. برنامه ریزی برگزاری مراسم ترجیحاً بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند در اماکن و فضاهای باز و تکایا و حسینیه‌ها و مساجد و هیئت‌ها با رعایت فاصله گذاری و تجمعات حداقلی.
  2. رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت).
  3. دسته روی به صورت محلی انجام و جابه جایی شهر به شهر، استان به استان و ... ممنوع است.
  4. استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی با رعایت فاصله ایمن و استفاده از ماسک در تجمعات مجاز است.
  5. ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری.
  6. استفاده از ماسک به صورت مستمر.
  7. پیش بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد(با هماهنگی کارگروه استانی).
  8. اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.
  9. تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته های نظارت استانی و شهرستانی.

 

تبصره1. مراسم‎های خاص در برخی استان‌ها(نظیر یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشویان اصفهان و ...) به دلیل تجمع، تراکن و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است.

تبصره 2. حضور هیئت‌ها در صحن‌های بسته اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(س) حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و ... جهت برگزاری مراسم ممنوع است. مدیریت تولیت ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعیات فاصله گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام می‌کنند.

تبصریه3. برگزاری نماز کما فی السابق در مساجد بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند بلامانع است.

دستورالعمل بهداشتی محرم 1401 

انتهای پیام
captcha