روضه‌خوانی نباید با عزت حسینی منافات داشته باشد
کد خبر: 4074276
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
حجت‌الاسلام مروی:

روضه‌خوانی نباید با عزت حسینی منافات داشته باشد

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر نقل روضه و مرثیه از کتب معتبر، گفت: در عزاداری‌ها باید مراقب بود که مبادا کلامی و سخنی به زبان بیاوریم که با عزت حسینی منافات داشته و عزت حسینی را خدشه‌دار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه هفتم مردادماه، در مراسم اذن عزای سیدالشهداء(ع) در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: این مراسم با شکوه و معنوی به عنوان مراسم اذن عزاء نامگذاری شده است، شاید سوال شود که مگر عزاداری سیدالشهداء(ع) اذن و اجازه می‌خواهد، باید گفت بله چراکه پیامبر اسلام، امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و همه ائمه‌اطهار و ولی نعمت ما حضرت رضا(ع) صاحبان این عزا هستند.

وی افزود: مگر می‌شود تشرف به همچین محفل با عظمتی که پیامبر اعظم و معصومین صاحب عزای آن است، بدون اجازه باشد، عظمت مجلس امام حسین(ع) از یک سو و ادب اسلامی اقتضا می‌کند، ورود به عزای امام حسین(ع) با اذن صاحبان مجلس عزا باشد.

مروی ابراز کرد: وارد 1383 امین عاشورا می‌شویم و اکنون 1385 سال از آن واقعه تاریخی گذشته، کدام واقعه تاریخی را به یاد می‌آورید که با گذشت زمان درخشان‌تر و گسترده جغرافیایی آن وسیع‌تر و تأثیرگذاری آن برای انسان‌های طالب آزادی و حقیقت بیشتر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نه گذشت زمان و نه فشارها و خباثت دشمنان، هیچگاه نتوانسته از عظمت و شکوه عزاداری امام حسین(ع) بکاهد.

وی اظهار کرد: ما شاهد هستیم که روز به روز عاشورا زنده‌تر و آثار و عظمت عاشورا پر رونق تر از گذشته می‌درخشد و این چیزی جز معجزه نمی‌تواند باشد. نور اباعبدالله الحسین(ع) خاموش شدنی نیست، مگر به اذن خداوند خاموش شود، امام حسین(ع) نور خداست.

اولین روضه خوان عاشورا سیدالشهداء بود

مروی با اشاره به حوادث روز عاشورا ابراز کرد: مگر می شود نور خورشید را خاموش کرد، نور امام حسین(ع) خاموش‌شدنی نیست، عزاداری امام حسین(ع) از روز عاشورا و توسط خود حضرت آغاز شد، روضه عاشورا از روز عاشورا آغاز و اولین روضه‌خوان خود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود.

وی ادامه داد: کاروان سیدالشهداء(ع)، کاروان عزت، قدرت و حیات است و حماسه عاشورا تجلی عزت و سراسر نهضت امام حسین(ع) تا شهادت آن حضرت، تحقق مفهوم عزت و درس ارجمندی و شرافت است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در عزاداری‌ها باید مراقب بود که مبادا کلامی و سخنی به زبان بیاوریم که با عزت حسینی منافات داشته باشد، مبادا مطلب و چیزی خوانده و بیان شود که عزت حسینی را خدشه‌دار کند، بلکه در روضه‌ها و مرثیه‌ها باید روحیه شجاعت، فداکاری، ایثار، از خودگذشتگی و ایستادن در برابر ظالمین و سینه سپر کردن در برابر مستکبرین را به نمایش بگذاریم.

عاشورا حیات را به جامعه هدیه می‌کند

وی ابراز کرد: عاشورا عزت‌بخش است، عاشورا آزادی‌بخش است، عاشورا به جامعه حیات را هدیه می‌کند، لذا در روضه‌خوانی و مرثیه‌سرایی باید شأن بالای سیدالشهداء و یارانش حفظ شود.

مروی بیان کرد: عاشورا ترویج بیان حقایق اسلام و ایمان حقیقی است، لذا باید ایمان را ترسیم و تعریف کنیم و امام حسین(ع) را باید به عنوان جلوه‌ای درخشنده از انسان با ایمان باید معرفی کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روضه‌خوانی‌ها و مرثیه‌سرایی‌های محرم و صفر باید از کتب معتبر نقل شود، هرچه شنیده شود، نباید روضه خواند، هر روضه‌ای و هر خواب و نقل ضعیفی که با عزت و عظمت اباعبدالله(ع) در تضاد است را نباید نقل کرد. روضه‌ها و مرثیه‌سرایی‌ها باید از منابع و کتب معتبر و مستند نقل شود.هر حرف سست و بی‌مبنایی را نباید نقل کرد.

وی اضافه کرد: با نگاهی به سیره و زندگی ائمه‌اطهار(ع) می‌بینیم که این بزرگواران فراوان توصیه به روضه‌خوانی و شرکت در مراسم اباعبدالله الحسین(ع) کرده‌اند که این نشان از اهمیت برگزاری مراسم عزاداری برای سیدالشهداء(ع) است.

انتهای پیام
captcha