بازکردن طشت‌های محرم و توزیع بین عزاداران حسینی
کد خبر: 4074362
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

بازکردن طشت‌های محرم و توزیع بین عزاداران حسینی

در 27 ذی‌الحجه طی مراسمی طشت‌های مساجد، تکایا و حسینیه‌‌ها در سریش‌آباد پرآب شده و به نیت 72 تن در این طشت‌ها 72 سیب گذاشته و بسته می‌شود. شب اول محرم در مراسم عزاداری این طشت‌ها باز شده و آب طشت‌ها و سیب‌ها به نیت نذر و و نیاز و شفای بیماران بین عزاداران توزیع می‌شود.

طشت‌گذاری آیینی برای استقبال از محرم

آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم با این آئین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آئینی که به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود. بر اساس روایت‌ها، اهل بیت امام(ع) در روز ۲۷ ذی‌الحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌کنند.

در این آیین، در روز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می‌شود و سپس ۷۲ سیب به نشانه ۷۲ یار امام حسین(ع) در کربلا، درون این طشت انداخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می‌شود؛ این طشت در همه‌ مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم، این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود. طشت‌ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش‌سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت‌ها، همه حاضران در مسجد به پا می‌خیزند و در جلو آن‌ها دسته سینه‌زنی با شور و شوق خاص و با شعار «الدخیل یا اباالفضل» سینه زده و حرکت می‌کنند؛ بعد از دور زدن مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار داده می‌شوند و بلافاصله از آبی که در مشک‌ها است پر می‌شوند و دعای مخصوص طشت‌گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می‌شود.

آیین معنوی عاشورایی طشت‌گذاری در سریش‌آباد در هفتمین نشست شورای ثبت ملی کشور در ۲۱ آذرماه سال ۱۳۸۵ به شماره ۶۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

امشب طشت‌ها باز می‌شوند

ابراهیم مؤمنی، مدیر مسئول کانون تخصصی مهدیه سریش‌آباد در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: مراسم طشت‌گذاری یکی از مراسم‌ اصلی این کانون تخصصی بوده است که هر ساله با شور حسینی مردم عزادار برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا در 27 ذی‌الحجه طی مراسمی طشت‌های هیئت پرآب شده و به نیت 72 تن در این طشت‌ها 72 سیب گذاشته می‌شود و طشت‌ها را بسته تا شب اول محرم در مراسم عزاداری این طشت‌ها باز شده و آب طشت‌ها و سیب‌های موجود در آب به نیت نذر و نیاز و شفای بیماران بین عزاداران توزیع خواهد شد.

مدیر مسئول کانون تخصصی مهدیه سریش‌آباد بیان کرد: بر این اساس مراسم اول شب محرم در این هیئت به صورت ویژه با حضور هزاران نفر از عاشقان امام حسین(ع) برگزار می‌شود و در ساعت هفت امشب، هشتم مردادماه طشت‌ها باز خواهند شد.

وی به برنامه‌های اجرایی این هیئت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی این هیئت همایش «دختران سه‌ساله» بوده است که با حضور مادران و فرزندان دختر سه ساله پنجم صفر به مناسبت عزاداری حضرت رقیه(س) در این هیئت برگزار می‌شود.

مؤمنی یادآور شد: برگزاری مراسم سخنرانی به صورت هر شب تا پایان ماه صفر بین نماز مغرب و عشا، قرائت زیارت عاشورا، حرکت دسته‌های عزاداری، شرکت در مراسم اهدای خون در شب و روز عاشورا و توزیع سه هزار غذا بین عزاداران از دیگر مراسم عزاداری حسینی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha