حسينيه‌ای به وسعت یک شهر
کد خبر: 4074702
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

حسينيه‌ای به وسعت یک شهر

فرهنگ‌سازی در هر زمینه‎‌ای نیازمند اجرای پروژه‌ها و ایده‌های خلاقانه و صرف هزینه است تا بتوان به نتیجه مطلوب مورد نظر برسد و حالا در مشهد با کمک جوانان خوش ذوق نمایشگاهی با عنوان «حسينيه‌ای به وسعت یک شهر» در زمینه ترویج فرهنگ حسینی برپا شده است.

حسينيه‌ای به وسعت یک شهربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امروز حال‌ و هوای مشهد با همه روزهای سال فرق دارد. به سمت میدان شهدا قدم برمی‌دارم و پرچم‌های سیاه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) چشم‌نوازتر از همیشه خودنمایی می‌کنند. محرم برای همه ما با هر فکر و سلیقه‌ای، حال‌وهوای خاصی دارد. به میدان شهدا که می‌رسم گنبد و گلدسته‌های سیاه‌پوش خورشید هشتم نیز خبر از آغاز ماه محرم و عزاداری اباعبدالله می‌دهد.

مشهد این روزها مانند همه مناسبت‌های سال، خود را مهیای پذیرایی از دلدادگان اهل‌ بیت(ع) در دهه اول محرم می‌کند. رفت‌وآمد جمعیتی در عرصه میدان شهدا توجهم را به خود جلب می‌کند.  وقتی به محل تجمع و رفت‎و‌آمد افراد می‌رسم متوجه می‌شوم نمایشگاهی برپا شده و ملزومات هیئت‌ها و حسینیه‌ها برای محرم را ارائه می‌دهند. بعد از پرس‌وجو متوجه می‌شوم این نمایشگاه به همت فرهنگسرای کودک و آینده از پنجم تا 15 مرداد برپا شده است.

صادقی، مدیر فرهنگسرای کودک و آینده و متولی نمایشگاه «حسينيه‌ای به وسعت یک شهر» درباره این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» چند روز مانده به آغاز محرم آغاز به کار کرد و خدمات متنوعی را به مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌ها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این مجموعه ملزومات ویژه محرم و عزاداری از جمله بیرق، ریسه، استکان چای، اقلام پخت و پز و... با تخفیف 85د رصدی در اختيار علاقه‌مندان قرار می گیرد، گفت: در این طرح برای هر مجموعه و تشکلی در حاشیه شهر مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان اعتبار و بقیه تشکل‌ها مبلغ دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است و تا به امروز استقبال خوبی از این نمایشگاه را به دنبال داشته است.

مدیر فرهنگسرای کودک و آینده بیان کرد: مراحل دریافت خدمات از این نمایشگاه به این شکل است که مجموعه‌ها و تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی اطلاعات و آدرس خود را در سامانه فرهنگ آپ بارگذاری کرده و اعتبارات با توجه به منطقه‌ای که ثبت کرده‌اند باز می‌شود. سپس با مراجعه به نمایشگاه، خرید خود را آنلاین انجام می‌دهند و در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را از انبار دریافت می‌کنند.

حسينيه‌ای برای دهه نودی‌ها

یکی از مواردی که همیشه برایم سؤال بوده و در موردش دغدغه داشتم، آموزش مفاهیم دینی و مذهبی به کودکان است. تولید محتوا برای کودکان در سراسر جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه کودکان آینده‌سازان هر کشور هستند و تربیت و نوع آموزش به آنها بسیار مهم است.

یکی از مهم‌ترین خدمات و شاید به‌ زعم من مهم‌ترین خدمتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود، بخش مربوط به حسینیه کودک است.

متولی برگزاری نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» در این خصوص اظهار کرد: در سال‌های گذشته در هیئت‌های مذهبی برنامه‌ریزی خاصی برای خردسالان و کودکان نمی‌شد و سخنرانی‌ها و مطالب در حد فهم کودکان نبود و این رده سنی از مفاهیم ارائه شده در هیئت‌ها بهره چندانی نمی‌بردند.

صادقی ادامه داد: با اضافه شدن بخش حسینیه کودک در این نمایشگاه، مجموعه‌ها می‌توانند با انتخاب گزینه عمو روحانی و بسته ویژه کودک خدمات حسینیه کودک را در کنار هیئت‌های بزرگسالان برپا کنند.

وی تصریح کرد: در طرح حسینیه کودک تمامی محتواهای عاشورایی به زبان کودکانه توسط عمو روحانی به همراه خدمات دیگری نظیر رنگ‌آمیزی، مسابقات و جوایز مناسب رده سنی 4 تا 12 سال در کنار حسینیه بزرگترها ارائه خواهد شد. این نمایشگاه در دهه ولایت مرتبط با عید قربان و غدیر هم برگزار شد و یک هزار و 300 تشکل، مسجد و پایگاه بسیج از خدمات ما به صورت کاملا رایگان استفاده کردند.

یکی از افرادی که برای گرفتن خدمات به نمایشگاه مراجعه کرده است، در خصوص کیفیت برگزاری این نمایشگاه، بیان کرد: من از اعضای بسیج مسجد محله‌مان هستم و برای دریافت ملزومات محرم هیئت به این نمایشگاه آمدم و اگر قرار بود با هزینه خودمان این اقلام را خریداری کنیم، باید مبلغ زیادی می‌پرداختیم، اما با این تخفیف 85 درصدی به راحتی توانستیم همه موارد را تهیه کنیم.

همه دستگاه‌ها پای کار اقدامات فرهنگی باشند

مجید طهوریان‌عسکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، درباره نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» اظهار کرد: شورای ششم از همه مجموعه‌های اجرایی شهرداری مشهد انتظار دارد که پای کار اقدامات فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته از مجموعه شهرداری خواستیم که ساختمان شمس در عرصه میدان شهدا تبدیل به پاتوق فعالان فرهنگی اجتماعی شهر شود، این ساختمان‌ها منابع شهر هستند و باید در اختیار فعالان فرهنگی و تشکل‌های مذهبی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی شهر قرار گیرد و خوشحالیم که این اقدام عملی شد.

پراکندگی مناسب برنامه‌های مذهبی در شهر

حسین باغگلی، معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز درخصوص نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» بیان کرد: در ایام محرم تلاش شده تا زمینه‌ای برای پراکندگی بیشتر برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی وسیع آنها در شهر فراهم شود، تا زائران و مجاوران احساس ویژه بودن این ایام را درک کنند.

برپایی هزار ایستگاه صلواتی

حجت‌‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم درباره برپایی نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» اظهار کرد: این نمایشگاه نتیجه هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین مجموعه‌ای است که با رویکرد حمایت از ظرفیت هیئت‌ها و پشتیبانی از فعالیت‌های آن‌ها در ایام عزای حسینی با همکاری شهرداری مشهد رای دومین سال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال در ایام محرم هزار ایستگاه صلواتی در شهر مشهد برپا خواهد شد که به فضاآرایی و ایجاد شور حسینی در شهر نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مشهد شهر امام مهربانی‌ها، یکی از خاستگاه‌های فرهنگی و مذهبی جهان اسلام به‌شمار رفته و انتظار می‌رود با برگزاری هرچه بیشتر و بهتر چنین رویدادهایی در اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت و تربیت نسلی با بصیرت و حسینی نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

انتهای پیام
captcha