کشف سند رقابت قاریان شهیر مصری برای تلاوت در مسجد «الحسین» + عکس
کد خبر: 4075292
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

کشف سند رقابت قاریان شهیر مصری برای تلاوت در مسجد «الحسین» + عکس

رسانه‌های مصری سندی نادر و قدیمی از رقابت 10 قاری مشهور مصری برای کسب کرسی تلاوت مسجد امام حسین(ع) قاهره منتشر کردند.

مشاهیر قرائت مصربه گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، «دولت تلاوت» اصطلاحی است که بر شیوخ قرآن و قاریان فقید مصری و کسانی که به صورت روزانه تلاوت آنان در رادیو قرآن مصر ضبط می‌شد و زندگیشان را در تلاوت قرآن صرف کردند، اطلاق می‌شود.

محمود خلیل الحصری، عبدالباسط محمد عبدالصمد، محمود علی البنا، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، منشاوی و تعدادی دیگر از نوابغ قرائت مصر، کسانی بودند که مکتب مصری اصیل در تلاوت را تأسیس کردند و آوازه آن به سراسر جهان اسلام رسید.

شاید کمتر کسی بداند که در میان این گروه از قاریان که هر یک خود مکتب خاصی در تلاوت داشتند، برای انتخاب آنان به عنوان قاری مساجد و مناسبت‌ها، مسابقه برگزار می‌شد.

یکی از اسنادی که نشان از برگزاری مسابقه در میان مشاهیر قراء مصر دارد و اخیراً در رسانه‌های این کشور منتشر شده، سندی نادر و قدیمی است که در آن به تشکیل کمیته‌ای فنی برای انتخاب قاری مسجد «الحسین» قاهره اشاره دارد.

کمیته مذکور شامل شیوخ قرآن وقت مصر از جمله شیخ «عبدالفتاح القاضی» و «عامر سید عثمان»، استاد مرکز قرائات «امام شافعی» مصر است که اسامی 10 نفر از قاریان مصر برای کسب کرسی تلاوت مسجد الحسین به آنان ارائه و در نهایت یک نفر برای این مسئولیت گزینش می‌شود.

طه الفشنی، محمود خلیل الحصری، محمود علی البنا، عبدالباسط عبدالصمد، منشاوی، کامل یوسف البتهیمی، عبدالعظیم زاهر، ابوالعینین شعیشع، مصطفی اسماعیل و محمد سلامه از قاریان معرفی‌شده برای کسب شغل و مسئولیت قرائت در مسجد الحسین هستند که پس از بررسی از سوی کمیته تشکیل‌شده، «محمود خلیل الحصری» برای این کار انتخاب می‌شود.

وی پس از این انتخاب موظف به قرائت سوره «کهف» در مسجد امام حسین(ع) می‌شود و طبق سند منتشره، او در این رقابت، بهترین قاری از نظر تلاوت و حسن ادا بود و قرائتش بیشترین تطابق را با قواعد تجوید و ادا داشت.

کشف سند رقابت برای کرسی تلاوت مسجد «الحسین» قاهره + عکس

انتهای پیام
captcha