اشعار فارسی متناسب با حماسه عاشورا نیست
کد خبر: 4075630
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
دبیر نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی:

اشعار فارسی متناسب با حماسه عاشورا نیست

دبیر نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی اعلام کرد: در زبان فارسی شعر فراوان داریم اما متناسب با حماسه عاشورا نیست.

اشعار فارسی متناسب با حماسه عاشورا نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی امروز، چهارشنبه دوازدهم مرداد، با حضور سیدعبدالله حسینی، رئیس جشنواره، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره و  قاسم صرافان، دبیر علمی جشنواره در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

نقطه عطف تاریخ شعر آئینی

سیدعبدالله حسینی در این نشست ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت شعر در نگاه حضرات معصوم(ع) گفت: شعر میراثی ماندگار و مانا و تنها هنر ملموسی است که در زمان ائمه‌(ع) در اختیار همه بوده است؛ ائمه‌ اطهار(ع) به کسانی که با شعر خود از اهل بیت(ع) دفاع می‌کردند، بی‌حساب هدیه می‌دادند. «فرزدق» از جمله این شاعران بود که هزینه  40 سال زندگی‌ او از همین راه تامین شد.

رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی با اشاره به اینکه سلبریتی‌های آن زمان شاعران بودند، اضافه کرد: این نگرش با توجه بسیار کم امروز ما به شعر که مقام معظم رهبری آن را بومی‌ترین رسانه می‌دانند، اصلا قابل مقایسه نیست.

حسینی ضمن اشاره به ضعف‌ها و کمبودهای شعر آیینی در زبان فارسی و انگلیسی، عنوان کرد: یک هیئت را بدون سخنران می‌توان برگزار کرد اما بدون شعر نمی‌توان. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع بیشتر از دو یا سه شعر انگلیسی درباره امام حسین(ع) در جهان وجود نداشته و این فقر شدید شعری در هیئت‌های انگلیسی‌زبان، به‌ویژه در خارج از کشور احساس می‌شد و همین فقر و ضعف موجب تصمیم به برگزاری  مسابقه بین‌المللی ادبی به زبان انگلیسی شد.

رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی تصریح کرد: مشکل ما در زبان انگلیسی این بود که ما اصلاً شعر نداریم اما در زبان فارسی شعر فراوان داریم که متناسب با حماسه عاشورا نیست. یعنی  شعرهای عاشورایی در زبان فارسی بیشتر بر مصیبت تکیه کرده  و خیلی حماسه‌ و زیبایی‌های عاشورا در آن دیده نشده است. به همین دلیل به فکر برگزاری یک جشنواره برای رفع این ضعف‌ها افتادیم که سه سال پیش در آفریقای جنوبی پایه‌گذاری شد اما شرایط کرونایی اختتامیه آن را به تعویق انداخت.

حسینی با اعلام اینکه شاعرانی از 26 کشور دنیا آثار خود را به دبیرخانه نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی ارسال و در این رویداد مهم ادبی شرکت کردند، اضافه کرد: جشنواره در دو بخش زبان فارسی و انگلیسی برگزار شده است که در بخش زبان انگلیسی  بیش از 600 اثر به دبیرخانه ارسال و توسط هشت داور بررسی شده است. در اختتامیه جشنواره هم برگزیدگان هر دو بخش معرفی و تقدیر خواهند شد.

رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی جایزه‌ای که در این جشنواره اهدا می‌شود را بزرگترین جایزه ادبی در کشور خواند و گفت: سطح کیفی جشنواره بسیار بالا است. این جشنواره تنها در عنوان، جهانی نیست بلکه پارامترهای یک جشنواره جهانی را دارد که نقطه عطفی در تاریخ شعر آئینی محسوب می‌شود و می‌توان شعر آئینی معاصر را به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم کرد.

حسینی افزود: در اختتامیه این جشنواره که روز نهم شهریور برگزار خواهد شد از سه شاعر پیشکسوت آئینی، علی معلم، سیدعلی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه تجلیل خواهد شد. همچنین شعر برگزیده جشنواره به خط یکی از بهترین هنرمندان خوشنویس روی یک لوح سنگی حک و در یکی از پارک‌های تهران نصب خواهد شد. همچنین بنا است لوح سنگی دیگری هم به همین صورت در یکی از صحن‌های حرم امام حسین(ع) نصب شود. صحبت‌هایی هم صورت گرفته که آثار برگزیده جشنواره در نمایشگاهی در عتبه حسینی به نمایش درآید.

انگیزه‌سازی برای شاعران

قاسم صرافان، دبیر علمی نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی جشنواره هم مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره را انگیزه‌سازی برای شاعران آئینی عنوان کرد و گفت: هدفی که از ابتدا باعث شد این جشنواره راه بیفتد ایجاد انگیزه در شاعران بود تا با شور و شوق بیشتری در وادی شعر آئینی و اهل بیت‌(ع) قلم و قدم بزنند.

وی با اشاره به اینکه برای دیگر هنرها از جمله سینما جشنواره‌ها و جوایز متعددی داریم اما در حوزه شعر سال‌ها جای خالی چنین رویدادی  حس می‌شد، اضافه کرد: خوشبختانه با وجود اینکه اولین دوره جشنواره جهانی شعر آئینی بود، استقبال حتی در میان پیشکسوتان و بزرگان شعر آئینی به‌گونه‌ای بود که برای پیدا کردن داور به مشکل برخورده بودیم؛ قطعا با اطلاع‌رسانی خوب و بازخوردهای اولین دوره، برای دوره‌های بعد با استقبال بیشتری مواجه خواهد بود.

دبیر علمی نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی در ادامه به نحوه داوری آثار ارسال شده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: داوری‌ آثار در مرحله انجام شد، در مرحله اول و غربالگری ابتدایی 460 شعر به مرحله بعدراه یافته و پس از بررسی داوران، 77 قطعه شعر به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند. نهایتا بعد از داوری آثار به‌صورت پارامتریک زیرنظر 15 داور، 16 اثر به مرحله نهایی راه یافتند که صاحبان این آثار در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل می‌شوند.

صرافان با اشاره به اینکه سه اثر برگزیده جشنواره همان روز اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد، اضافه کرد: 40 اثراز 77 اثر راه‌یافته به مرحله دوم انتخاب و در مجموعه‌ای با عنوان «بر آستان» جمع‌آوری چاپ شده و روز اختتامیه جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی با تاکید بر سطح بالای جشنواره جهانی شعر آئینی عنوان کرد: در این دوره جشنواره چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت با آثار عاشورایی فاخر مواجه بودیم و با امتداد این جشنواره در سال‌‌های بعد مطمئنا شاهد آثار کیفی‌تری خواهیم بود.

جایزه 11هزار و  500 یورویی

در ادامه علی فروزانفر، دبیر اجرایی جشنواره زمان برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی شعر مقاومت را ساعت 17روز نهم شهریور 1401 اعلام کرد و گفت: اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و بزرگان اهل فرهنگ در سال سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. رایزنی‌هایی هم شده که در این مراسم یکی از سران قوا را هم در جمع مهمانان داشته باشیم.  

دبیر اجرایی نخستین جشتنواره جهانی شعر آئینی ادامه داد: همان‌طور که از ابتدا آثار در دو بخش فارسی و انگلیسی فراخوان داده شده، اهدای جوایز هم در دو بخش انگلیسی و فارسی انجام خواهد شد. جوایزی که برای هر کدام از این بخش‌ها در نظر گرفته شده، بالغ بر 11هزار و  500 یورو است که به نفر اول پنج هزار یورو، نفر دوم دو هزار و 500 یورو و نفر سوم نیز هزار و 250 یورو یا معادل ریالی آن اهدا خواهد شد.

فروزانفر ضمن اشاره به اینکه نشان و تندیس ویژه‌ای با عنوان «آستان» برای جشنواره طراحی شده که روز اختتامیه به برگزیدگان اهدا می‌شود، اضافه کرد: کتابی از مجموعه‌ آثار شاعران برگزیده جشنواره تدارک دیده شده که در مراسم اختتامیه کتاب مجموعه آثار بخش فارسی رونمایی می‌شود.کتاب بخش انگلیسی هنوز باید مراحلی را طی کند و به روز اختتامیه نمی‌رسد، اما بعد از چاپ در برنامه مجزایی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha