بطالت عمر؛ منکری که همدیگر را به آن تشویق می‌کنیم
کد خبر: 4075978
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
معروف‌های فراموش شده/ 6

بطالت عمر؛ منکری که همدیگر را به آن تشویق می‌کنیم

می‌گویند بزرگ‌ترین عبادت تفکر است؛ برای چند لحظه فکر کنیم که روزانه چقدر از زمان خود را به بطالت می‌گذرانیم، چقدر دیگران را به اتلاف وقت و عمرشان تشویق می‌کنیم؟

جمعه/ بطالت عمر؛ منکری که همدیگر را به آن تشویق می‌کنیم

با آغاز ماه محرم، هفته احيای امر به معروف و نهی از منكر نیز آغاز شده است؛ البته همه به خوبی می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین است و آشنایی با ابعاد و نحوه عمل به آن بر هر مسلمانی واجب است و آن را به هیچ هفته یا دهه‌ای نمی‌توان محدود کرد.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت تبلیغی خود درصدد است طی این دهه به برخی از مباحث مهمی که مورد تأکید تعالیم اسلامی بوده و امر به معروف در این زمینه می‌تواند به رشد و تعالی فرد و جامعه کمک کند، بپردازد.

بزرگ‌‌ترین سرمایه زندگیمان را هر لحظه بر باد می‌دهیم؛ سرمایه‌ای که با تمام ثروت دنیا نمی‌توانیم آن را باز پس بگیریم و جایگزین کنیم و صد افسوس که از این زیان بزرگمان نیز خوشنودیم. بطالت عمر، چیزی است که اکنون همه ما همدیگر را به آن تشویق می‌کنیم؛ امر به منکری که به حدی عمومیت پیدا کرده که نه تنها قبح آن ریخته بلکه هر کسی، دیگری را به سپری کردن بیشتر عمرش به بطالت تشویق می‌کند.

بسیاری از ما به خصوص نوجوانان و جوانان هیچ برنامه و هدفی نداریم که برای رسیدن به آن تلاش کنیم  و همین که به هم می‌رسیم، همدیگر را به دیدن فیلم‌‎‌ها و سریال‌های جدید تشویق می‌کنیم، بازی‌های جدید را به هم معرفی می‌کنیم و مدت‌ها در خصوص اتفاق‌های بی‌ارزشی که در شبکه‌های اجتماعی برجسته شده صحبت و بحث می‌کنیم و حتی به همین مسئله هم اکتفا نکرده و مدام در حال تلف کردن عمر و انرژیمان با به اشتراک گذاشتن پست‌های مختلف و یا لایک پست‌های همدیگر و یا هرزگردی در شبکه‌های مختلف اجتماعی هستیم.

نوجوانی و جوانیمان از دست می‌رود؛ عمرمان هدر می‌شود آن هم پرانرژی‌ترین لحظات و سال‌های عمرمان، آن‌هم با بازی کامپیوتری. حتی در تفرجگاه‌ها هم به جای ورزش و کسب سلامتی در حال بازی کامپیوتری هستیم و هیچ کس نمی‌گوید کمی سرت را بلند کن؛ عظمت خلقتی که برای انسان خلق شده است را ببین، در زمین جست‌وجو کن و عاقبت گذشتگان را ببین و درس بگیر، هدف داشته باش و تلاش کن به آن برسی، بیهوده و بی‌فایده برای خودت و دیگران نباش.

جمعه/ بطالت عمر؛ منکری که همدیگر را به آن تشویق می‌کنیم

هیچ کس به دیگری نمی‌گوید، عمرت را تلف نکن، علم و دانش مولد بیاموز، فردای قیامت باید برای لحظه لحظه زندگیت که هدر داده‌ای پاسخگو باشی، پس کار کن، عبادت کن و تفریح حلال کن.

نکته جالب اینکه، زمان و وقت به حدی در اسلام اهمیت دارد که خداوند به «عصر» که یکی از معادل‌هایش وقت و زمان است سوگند یاد کرده و فرموده است: «والعصر؛ سوگند به وقت». همچنین در آیه سوم سوره مومنون در توصیف مومنان می‌فرماید: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ و آنان (مومنان) كه از بيهوده رويگردانند».

همچنین خداوند در چندین آیه حال انسان‌هایی که از سرمایه عمرشان به درستی استفاده نکرده‌اند را در قیامت توصیف می‌کند که التماس می‌کنند که آنها را به زمین بازگردانند و فرصتی به آنها بدهند که کارهای نیک انجام دهند، اما به آنها گفته می‌شود فرصت شما تمام شده است.

همچنین خداوند در آیه 37 سوره فاطر می‌فرماید: «وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ؛ و آنان در آنجا فرياد برمى‌آورند پروردگارا ما را بيرون بياور تا غير از آنچه می‌کرديم كار شايسته كنيم مگر شما را [آن قدر] عمر دراز نداديم كه هر كس كه بايد در آن عبرت گيرد عبرت مى‏‌گرفت و [آيا] براى شما هشداردهنده نيامد پس بچشيد كه براى ستمگران ياورى نيست» و از سخنان، امام صادق(ع) است که فرمودند: «هیچ چیزی عزیزتر از روح و وقت تو نیست».

در زمانه‌ای که تلف کردن وقت به سبک زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است، امر به معروف اصلاح زندگی و استفاده درست از عمر بهترین امر به نیکی‌ها است که نتیجه آن بهبود شرایط زندگی در دنیا و آخرت است.  

انتهای پیام
captcha