دو رقمی شدن رشد بانکداری اسلامی در عمان
کد خبر: 4077459
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱

دو رقمی شدن رشد بانکداری اسلامی در عمان

بانک مرکزی عمان اعلام کرد که بانکداری اسلامی در این کشور در سال گذشته میلادی شاهد رشد دورقمی بوده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عمان آبزرور، بانک مرکزی عمان (CBO) اعلام کرد که بخش بانکداری اسلامی در این سلطان نشین که متشکل از دو بانک اسلامی و پنج پنجره بانکداری اسلامی است، به رشد دو رقمی خود در سال 2021 ادامه داده است.

این بانک در گزارش ثبات مالی خود در سال 2021 اشاره کرد که کل دارایی‌های بخش بانکداری اسلامی در عمان با رشد 13.6 درصدی به 5.9 میلیارد ریال عمان (در مقایسه با 5.2 میلیارد ریال عمان در سال 2020) رسید.

بانک مرکزی این کشور اعلام کرد: این سهم بازار معادل 15.2 درصد از کل دارایی‌های بخش بانکی است و در نتیجه به عنوان یک بخش مستقل، حائز اهمیت است.

به همین ترتیب، تا دسامبر 2021، مجموع سپرده‌ها و کل تامین مالی بخش بانکداری اسلامی به ترتیب به 4.4 میلیارد و 4.9 میلیارد ریال عمان با سهمی معادل 17.2 درصد و 17.4 درصد از کل بانکداری این کشور رسیده است.

علاوه بر این، نهادهای بانکداری اسلامی در سال 2021 در مقایسه با سقوط مشاهده شده در سال 2020 به دلیل کووید-19، سودی حدود سه برابر بیشتر کسب کردند.

با نگاهی به بخش‌های بانکداری اسلامی، تا دسامبر 2021، حدود 55 درصد از تأمین مالی ناخالص به بخش شرکت‌ها، 40.5 درصد به بخش خانگی و خرده‌فروشی و 4.1 درصد به بخش شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص داشته است.

همچنین بخش‌های ساخت و ساز و تولید به ترتیب با 14.3 درصد و 8.1 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 بانک مرکزی این کشور در حال نهایی کردن استراتژی میان مدت بانکداری اسلامی خود است که بر پنج ستون بنا شده است: (1) حفظ شتاب 2) افزایش ثبات 3) گسترش دسترسی 4) پرورش استعداد و 5) افزایش آگاهی.

بانک مرکزی عمان اعلام کرد که هر یک از ستون‌های این استراتژی توسط چندین «هدف» پشتیبانی می‌شود که در مجموع ۴۰ «ابتکار» در این استراتژی وجود دارد که حدود نیمی از آن توسط بانک مرکزی عمان CBO و بقیه توسط بخش بانکداری اسلامی انجام می‌شود.

علاوه بر این، CBO در حال پیشرفت در معرفی طیف وسیعی از ابزارهای بازار پول اسلامی برای رفع نیازهای نقدینگی این بخش است.

انتهای پیام
captcha