از توازن قوا به نفع مقاومت تا انتقال الگو به فلسطین
کد خبر: 4078115
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
آنچه که مقاومت اسلامی لبنان محقق کرد؛

از توازن قوا به نفع مقاومت تا انتقال الگو به فلسطین

شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پیروزی حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه، ۲۳ مرداد را روز «مقاومت اسلامی» نام‌گذاری کرد تا بدین ترتیب، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» را برای همیشه ماندگار و جاویدان کند.

به گزارش ایکنا، بیست و سوم مرداد روزی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حزب الله به جهان عرب و اسلام عزت دوباره بخشید. روزی که هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخت و بذر مقاومت ثمره داد. اهمیت این روز نه در یک تاریخ و رویداد نظامی، بلکه در تحقق راهبردی است که حضرت امام خمینی(ره) پایه‌گذاری کردند و به رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تداوم یافت. در واقع مقاومت، تنها گزینه حل مسئله فلسطین و فراتر از آن، راه حل اسلام حقیقی در تقابل با استکبار است.

 تغییر معادله به‌ نفع مقاومت

بعد از شکست ارتش رژیم صهیونیستی از مقاومت در سال 2000 و خروج اشغالگران از جنوب لبنان، جنگ جولای 2006 معروف به جنگ 33 روزه که در راستای تلاش صهیونیست‌ها برای جبران شکست قبلی آغاز شد، دومین شگفتی حزب‌الله و ناکامی رژیم اشغالگر را رقم زد.

عملیات هوایی رژیم صهیونیستی ضد لبنان در بامداد 13 جولای 2006 با هماهنگی و دقت بالایی انجام شد و تعدادی از مراکز و پایگاه‌های حیاتی حزب‌الله لبنان در داخل ضاحیه جنوبی بیروت و انبار مهمات این حزب در جنوب رود لیتانی نیز هدف حمله قرار گرفت. صهیونیست‌ها پس از اجرای این عملیات احساس کردند که پیروز جنگ شده‌اند. اما خوشحالی آن‌ها دیری نپایید و حزب‌الله لبنان با موشک‌هایی با برد 40 کیلومتر عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفت. در همان روز اول حزب‌الله 200 موشک به‌سمت اراضی اشغالی شلیک کرد.

جنگ 33 روزه به این ترتیب آغاز شد و درحالی که صهیونیست‌ها خود را پیروزی قطعی جنگ می‌دانستند کارت‌ها به‌نفع مقاومت به هم خورد. در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب‌الله را نداشت، مایل بود پایان جنگ را اعلام کند اما آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش‌بس را اعلام کند، از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا کرد اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه 1701 شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید زد.

زمانی که این جنگ تمام شد، در طرف جنگ در دو وضعیت متفاوت قرار داشتند؛ صهیونیست‌ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی‌ها نیز این‌گونه اعتراف کردند: هیچ کس پیروز نشده است.

حالا دیگر شکست‌ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول‌انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش مؤثر حمایت‌های سیاسی غرب و اعراب از تل‌آویو مقابل حزب‌الله فرو ریخته و موجی از بی‌اعتمادی تار و پود رژیم جعلی صهیونیستی را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی‌ثباتی داده بود.

آثاری از ویرانه‌های نبرد تموز در سرزمین‌های اشغالی

از آن طرف، حزب‌الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت‌ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت 3 تا 4 میلیونی لبنان می‌توانستند خود را در کانون توجهات 300 میلیون عرب و حدود یک میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان یعنی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در صدر شخصیت‌های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

 ۱۶ سال بازدارندگی

اکنون و بعد از گذشت ۱۶ سال از جنگ ۳۳ روزه میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله، تاثیر دستاوردهای مقاومت لبنان و ناکامی اسرائیل در این جنگ بر تغییر توازن وحشت در منطقه صراحتا دیده می‌شود. 16 سال از زمان دومین شکست بزرگ ارتش پرمدعای رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت لبنان می‌گذرد و هنوز هم صهیونیست‌ها با چالش‌ها و پیامدهای ناشی از این شکست درگیر هستند.

دستاوردهای حزب‌الله تنها محدود به همان زمان نبود؛ بلکه نتایج آن را از 16 سال گذشته تاکنون می‌توان صراحتا مشاهده کرد، جایی که ارتش اسرائیل دیگر جرئت ورود به درگیری با مقاومت لبنان را پیدا نکرد. موشک‌های دقیق حزب‌الله که اسرائیلی‌ها با عنوان پروژه دقت از آن یاد می‌کنند بزرگترین کابوس تل‌آویو از زمان جنگ 33 روزه تاکنون است و اخیراً نیز پهپادها و سامانه‌های پیشرفته حزب‌الله به این دغدغه‌های اسرائیل اضافه شده است.

به طور کلی معادله‌ای که حزب‌الله بعد از این جنگ ترسیم کرد موجب شد تا توازن قوا در منطقه به نفع محور مقاومت تغییر کند و با وجود همه تهدیدهای توخالی مقامات اسرائیل برای آغاز جنگ سوم با حزب الله اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

بازگشت آرامش به لبنان به همت نیرو‌های حزب‌الله

حتی در شرایطی که زمینه لازم برای وقوع جنگ جدید بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله وجود دارد؛ به ویژه بعد از عملیات پهپادی مقاومت لبنان در منطقه دریایی مورد مناقشه با فلسطین اشغالی، اما صهیونیست‌ها تأکید می‌کنند که بهتر است پرونده مناقشه مرزی با لبنان در آرامش و با مذاکره حل شود و کار به گزینه نظامی نکشد. مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که عدم پاسخ اسرائیل به عملیات پهپادی حزب‌الله به معنای آن است که تل‌آویو از هرگونه جنگ با این حزب اجتناب می‌کند.

انتقال الگوی مقاومت به فلسطین

یکی از مهمترین دستاوردهای استراتژیک جنگ جولای، انتقال تجربه به نوارغزه از طریق ارتقای موشک‌ها و احداث تونل‌ها در این منطقه است که به پایداری غزه در حملات صهیونیست‌ها به این منطقه در سال‌های 2009 و 2014 منجر شد. جنگ اخیر غزه و پیروزی مقاومت فلسطین در «نبرد شمشیر قدس» بر دشمن صهیونیستی را نیز می‌توان جدیدترین انعکاس و نتیجه شکست صهیونیست‌ها از حزب‌الله در 2006 دانست. همچنانکه تجاوز روزهای اخیر آن‌ها به غزه و تقابل با جنبش جهاد اسلامی، با اعتراف خودشان به واسطه نگرانی از حمله احتمالی به تأسیسات اکتشاف گاز در مدیترانه، خیلی زود و تنها پس از سه روز متوقف شد.

انتهای پیام
captcha