شیعیان افغانستان خواهان به رسمیت شناختن حقوق خود شدند
کد خبر: 4078512
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

شیعیان افغانستان خواهان به رسمیت شناختن حقوق خود شدند

کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای خواهان توجه طالبان به حقوق شیعیان این کشور و به رسمیت شناختن این حقوق شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آوا افغانستان، کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه افغانستان در نخستین سالگرد ورود نیروهای طالبان به کابل و سقوط دولت پیشین این کشور، با انتشار اعلامیه‌ای توجه طالبان به حقوق شیعیان افغانستان و به رسمیت شناختن این حقوق به شکل قانونی را خواستار شد.

در این اعلامیه ضمن اشاره به بهبود وضعیت امنیتی افغانستان در زمان سیطره طالبان تصریح‌ شده است: معضل بیکاری و فقر، رشد چشمگیری داشته و موجب مهاجرت صدها هزار نفر از اتباع این سرزمین در داخل و خارج کشور شده است.

علاوه بر این تأکید شده است: توقع مردم افغانستان از سران حكومت اين بوده است كه به انتظارات و حقوق اقشار مختلف مردم افغانستان از تحصیل دختران در چارچوب احکام شریعت اسلامی و حل مشكل بیکاری اقداماتی صورت بگیرد.

در ادامه این اعلامیه آمده است: كميسيون پيگيري مطالبات جامعه شيعه افغانستان كه از حدود هفت ماه پيش بر اساس تصميم جمعی اهل تشیع این کشور و در جلسه‌ای كه بر اساس فراخوان شورای علمای شيعه ايجاد شد، پس از بحث و گفت‌وگو مطالبات جامعه شیعیان افغانستان را در قالب چهار موضوع اصلی تدوین کرده است. این موضوعات عبارت از حفظ رسميت مذهب جعفری، تطبيق قانون احوال شخصيه اهل تشيع افغانستان در محاكم، مشاركت جامعه شيعه در تصمیم‌گیری‌های سياسی كشور و حضور متخصصان اهل تشیع در رده‌های مختلف نظام اداری از جمله عضويت در کابینه است.

با این‌ حال تصریح شده است که كميسيون پيگيری مطالبات جامعه شيعه افغانستان، با وجود تلاش‌های پيوسته و مراجعات مکرر خود برای پیگیری این درخواست،  متأسفانه هنوز جواب مشخصی نگرفته و وضعيت خواسته‌های شيعيان افغانستان و سیاست حکومت طالبان در قبال جامعه شیعه این کشور، همچنان مبهم و نامشخص است.

در این اعلامیه از طالبان خواسته شده است با توجه به تجارب تلخ گذشته، از هرگونه اقدامی که منجر به تفرقه میان مردم افغانستان می‌شود، خودداری کند. چرا که تجربه ملت افغانستان از ميراث ناگوار جنگ‌های مكرر ايجاب می‌کند كه هرگونه رفتار ملت و دولت بايد بر اساس خویشتنداری، گفت‌وگو، نفی هر نوع اعمال خشونت، محو تبعيض و مبتنی بر هوشمندی و درك عميق از واقعیت‌های اجتماعی باشد.

انتهای پیام
captcha