هزینه بیمه و پارکینگ زائران اربعین مشخص شد
کد خبر: 4078632
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
رئیس ستاد مرکزی اربعین:

هزینه بیمه و پارکینگ زائران اربعین مشخص شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین از مشخص شدن هزینه بیمه و پارکینگ در ایام اربعین خبر داد و گفت: هزینه بیمه زائران 18 هزار تومان و هزینه 24 ساعت پارکینگ دولتی نیز پنج هزار تومان تعیین شده است.

فوری ارسالی/ هزینه بیمه و پارکینگ زائران اربعین مشخص شد/ زائران کمتر در عراق بمانند

به گزارش خبرنگار ایکنا، سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین، 25 مردادماه در نشست ستاد مرکزی اربعین که با حضور استانداران استان‌های مرزی، رؤسای کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین، استاندار کربلا و هیئت همراه برگزار شد، با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر حضور میدانی مسئولان و نظارت بر انجام مقدمات اعزام زائران به مراسم اربعین حسینی، گفت: مسئله گرما موضوع مهمی است و باید ساخت کارخانه یخ و تهیه آب خنک مورد توجه جدی باشد.

وی با تأکید به استانداران استان‌های مرزی در خصوص اینکه با جدیت این مسائل را دنبال کنند، افزود: ما کمیته آب تشکیل داده‌ایم؛ از اربعین امسال تا 11 سال آینده تأمین آب اربعین از مسائل مهم است که باید پیگیری شود. رئیس جمهور نیز دغدغه اربعین را داشته و بر عملیات میدانی تأکید دارند.

میراحمدی از کمیته بهداشت و درمان خواست اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث بهداشت و سلامت اربعین را پیگیری کنند و ادامه داد: هفت گروه که سفر آن‌ها به مراسم اربعین مخاطره‌انگیز است، باید آگاه شوند تا به این سفر نروند.

آماده میزبانی از زائران اربعین هستیم

در ادامه نصیف الخطابی، استاندار کربلا اعلام کرد: آمادگی پذیرایی از هر تعداد زائر که وارد کربلا می‌شوند را داریم. در مراسم‌های مختلف مثل عاشورا، عرفه و اربعین میلیون‌ها نفر وارد کربلا می‌شوند. اکنون هر شب جمعه هم زیارت میلیونی داریم و فکر می‌کنم تا اربعین هر روز زیارت میلیونی در کربلا را شاهد باشیم.

استاندار کربلا ادامه داد: تمام مسئولان استانداری، مواکب و عتبه در خدمت زائران اربعین هستند. اهالی کربلا فقط به عنوان شهروند میزبان مردم نیستند بلکه قلباً این کار را انجام می‌دهند. مردم تمام استان‌هایی که محل گذر زائران هست، هم همین محبت را به زائران دارند.

وی تصریح کرد: زیارت عاشورا که تمام شد، ما بلافاصله برای اربعین خود را آماده کرده‌ایم. مدیریت خدماتی کربلا، عتبه حسینی و عباسی نیز برنامه خدماتی را در حال آمادگی دارند. 

استاندار کربلا در ادامه با اشاره به اینکه هیئت‌ها و مواکب حسینی در کربلا برنامه خود را تا 20 صفر می‌بندند، گفت: ما می‌دانیم تعداد زائرانی که از ایران وارد عراق می‌شوند، بیشتر از سایر کشورها هست، به همین دلیل باید زمان‌بندی موکب‌ها تغییر کند و موکب‌های ایرانی تا چند روز بعد از 20 صفر نیز بمانند و خدمت کنند که این موضوع به جانشین وزارت کشور اعلام شده است.

توقف زائران ایرانی در عراق کمتر باشد

وی تصریح کرد: در راستای حمل و نقل با وزارتخانه‌های مربوطه صحبت شده و خودمان را برای حمل و نقل زائران آماده کرده‌ایم. زائران بر روی چشم ما جای دارند اما هر چه توقف زائران ایرانی در عراق کمتر باشد، برنامه‌ریزی بهتر پیش می‌رود.

در پایان این نشست میراحمدی در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبات این نشست، گفت: با حضور سفیر ایران در کربلا و استاندار کربلا مسائل بررسی شد. در این نشست، استاندار کربلا، خواستار کمتر ماندن زائران در کربلا و ارائه خدمات موکب‌های ایرانی بعد از روز اربعین شد.

هزینه پارکینگ 5 هزار تومانی برای هر 24 ساعت

وی در خصوص مصوبات این نشست در مورد هزینه پارکینگ‌ها در شهرهای مرزی، گفت: برای 24 ساعت پنج هزار تومان پول پارکینگ مصوب شد. البته پارکینگ‌های شهرداری‌ها برای هر 24 ساعت پنج هزار تومان و پارکینگ‌های بخش خصوصی 10 هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

میراحمدی در مورد نحوه کنترل واکسن کرونا نیز گفت: با توجه به اینکه سامانه سماح دچار مشکل شده است، کنترل واکسن در مرزها صورت می‌گیرد و زائران باید کارت واکسن همراه داشته باشند و یا تصویر کارت واکسن را در تلفن همراه خود داشته باشند. تزریق دو دز واکسن برای سفر اربعین ضروری است و اگر از آخرین دز واکسن شش ماه گذشته باشد، باید دز یادآور تزریق شود و اگر زائری سه دز واکسن زده، دیگر نیازی به تزریق دز سوم برای سفر اربعین نیست.

خدمات بیمه از 23 تا 100 درصد افزایش یافته است

وی اعلام کرد: اتباع پاکستانی و افغانستانی از مرز شلمچه و سایر اتباع از مرز خسروی وارد خاک عراق می‌شوند. هزینه بیمه نیز 18 هزار تومان است اما خدمات بیمه از 23 تا 100 درصد افزایش داده شده است. همچنین استانداران مکلف شدند با بسیج ترابری نیاز حمل و نقل و ترابری را تأمین کنند. ما پارکینگ‌های وسایل شخصی را افزایش داده‌ایم و زائران در صورت امکان بهتر است تا مرز با ماشین شخصی خود بروند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص قیمت بلیط هواپیما، گفت: هزینه رفت و برگشت شش میلیون تومان است و چارتر هم ممنوع است. مرزهای زمینی نیز 24 ساعته است البته مرز خسروی حداکثر تا ساعت 17 امکان خروج زائران را فراهم می‌کند.

میراحمدی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت عراق درخواست کرده تا در تأمین امنیت اربعین نیز مشارکت داشته باشید، گفت: خیر؛ از ما درخواست نیروی عملیاتی برای امنیت نشده است و نیروهای عراقی امنیت 100 درصدی را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه موکب‌های ایرانی از 20 محرم می‌توانند به سمت عراق حرکت کنند، اظهار کرد: پیش‌بینی شده از ایران چهار تا پنج میلیون زائر راهی مراسم اربعین شوند که 300 هزار زائر از طریق ریلی وارد عراق خواهند شد.

انتهای پیام
captcha