چطور به جلسات خانگی قرآن حال و هوایی حسینی بخشیم
کد خبر: 4078729
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

چطور به جلسات خانگی قرآن حال و هوایی حسینی بخشیم

برگزاری جلسات خانگی قرآن در ماه‌های محرم و صفر یکی از فرصت‌های خوب انس با قرآن است که نیازمند اصول و شرایطی است.

به گزارش ایکنا، اگر اهل شرکت در جلسات خانگی قرآن باشید، احتمالاً با فرارسیدن ایام محرم به این فکر افتاده‌اید که چطور می‌توانید به جلسات خانگی قرآن‌تان رنگ‌و‌بویی محرمی ببخشید. یا شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چطور می‌توانید زمان جلساتتان را طوری تنظیم کنید تا فرصت کافی برای شرکت در مراسم عزاداری را نیز داشته باشید یا حتی شاید می‌خواهید بدانید که در دهه دوم محرم تا اربعین باید چه محتوایی را برای جلسات خود انتخاب کنید؟ در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا با معرفی چند راهکار ساده و کاربردی به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم.

زمان مناسبی را برای برگزاری جلسات انتخاب کنید

برای بهره‌مندی از مراسم‌ که در ایام محرم برگزار می‌شوند، زمان جلسات را طوری انتخاب کنید که با برنامه‌ شرکت در عزاداری تداخلی نداشته باشد. از آن‌جایی که اغلب مراسم‌ عزاداری پس از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شوند، بهتر است جلسات قرآن‌خوانی خود را بعد از نماز صبح یا بعد از نماز ظهر و عصر برگزار کنید.

ضمناً سعی کنید در این ایام جلسات خود را کوتاه‌تر از اوقات برگزار کنید تا انرژی کافی برای شرکت در مراسم عزاداری را نیز داشته باشید.

فضای خانه را متناسب با ایام محرم تغییر بدهید

هیچ‌ چیز به اندازه‌ سیاه‌پوش‌کردن دیوار‌های خانه و نصب پرچم و کتیبه، نمی‌تواند حال و هوای جلساتتان را به فضای ایام محرم نزدیک کند. اگر برای خرید این اقلام به فروشگاه‌های حضوری دسترسی ندارید، می‌توانید به گزینه‌های آنلاین فکر کنید.

مزیت فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های حضوری در این است که گزینه‌های متنوعی را با توجه به نیاز و بودجه‌تان، در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌توانید به وبسایت‌های معروف فروش آنلاین سر بزنید.

آیاتی را برای تلاوت انتخاب کنید که با این ایام ارتباط موضوعی دارند

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید آیاتی را برای تلاوت در جلسه پیدا کنید که با موضوع قیام امام حسین‌(ع) مرتبط هستند. به‌عنوان مثال در محرم امسال می‌توانید تمرکزتان را روی آیاتی بگذارید که امام حسین(ع) در راه مدینه تا کربلا تلاوت کرده‌اند. برای بهره‌مندی بیشتر از محتوای این آیات می‌توانید پس از پایان تلاوت، درباره‌ مضمون آن‌ها و ارتباطشان با قیام امام حسین(ع) با یکدیگر گفت‌وگو کرده یا به ترجمه‌ها، تفاسیر و کتب مرتبط مراجعه کنید.

چطور به جلسات خانگی قرآن حال و هوایی حسینی ببخشیم

ثواب تلاوت را هر روز به یکی از شهدای کربلا تقدیم کنید

اهدای ثواب تلاوت قرآن به دیگران یکی از آن سنت‌های حسنه و دیرینه‌ای است که احتمالا همه‌ با آن آشناییم. با این کار نه تنها خود از آثار معنوی تلاوت قرآن بهره‌مند می‌شوید، بلکه دیگران را نیز در ثواب تلاوت خود شریک می‌کنید. برای این منظور می‌توانید برنامه‌ای هفتاد و دو روزه طراحی کنید تا هر روز ثواب تلاوتتان را به یکی از شهدای کربلا تقدیم کنید.

جلسه را با توسلی کوتاه به اهل بیت آغاز کنید

پیش از آغاز جلسه، دقایقی را به ذکر مصیبت و توسل به اهل بیت اختصاص بدهید. برای این‌کار می‌توانید از یکی از اعضای جلسه که صدای بهتری دارد، درخواست کنید تا به مدت پنج دقیقه برای سایرین مداحی کند یا حتی می‌توانید از مداحی‌های موجود در اینترنت استفاده کنید. برگزاری مراسم کوتاه زیارت عاشورا یا خواندن یکی دو صفحه صفحه از مقاتل معتبر هم می‌توانند پیشنهاد‌های خوبی باشند، به شرط آن‌که انجام‌دادنشان آن‌قدر طول نکشد که از برگزاری جلسه قرآن باز بمانید.

پذیرایی ساده‌ای تدارک ببینید

تهیه‌ یک پذیرایی ساده می‌تواند کیفیت جلساتتان را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد. به‌عنوان مثال می‌توانید از نوشیدنی‌های کم‌هزینه و کم‌زحمتی مثل چای یا شربت استفاده کنید. فقط حواستان باشد که تدارک پذیرایی شما را از توجه به اصل جلسه غافل نکند.

حواستان به کوچکتر‌های جمع باشد

شرکت‌ کردن در جلسات بزرگسالان، می‌توانند برای بچه‌ها خسته‌کننده باشند. به علاوه ممکن است با سر و صدایشان مزاحم برگزاری جلساتتان شوند. برای حل این مشکل می‌توانید هر بار از یکی از اعضای جلسه بخواهید تا مسئولیت سرگرم‌کردن بچه‌ها را به عهده بگیرد. با توجه به فرارسیدن ایام محرم می‌توان به پیشنهاداتی مثل تعریف‌کردن قصه‌های عاشورایی به زبان ساده یا برگزاری مسابقه‌های نقاشی با موضوع کربلا هم فکر کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اعظم عنبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۱۷:۰۷
0
0
خیلی عالی بود
captcha