ثبت‌نام بیش‌ از ۹۰ هزار کرمانی برای پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4078746
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

ثبت‌نام بیش‌ از ۹۰ هزار کرمانی برای پیاده‌روی اربعین

مدیر‌کل حج و زیارت استان کرمان بیان کرد: تاکنون بیش از ۹۰ هزار در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۸ هزار مرد و ۴۳ هزار بانو هستند.

محمود عرب‌نژاد مدیر کل حج و زیارت استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، محمود عرب‌نژاد، مدیر‌کل حج و زیارت استان کرمان امروز، ۲۶ مردادماه در نشست ستاد اربعین استان کرمان با بیان اینکه از دو روز قبل ثبت نام قطعی در سامانه سماح برای زیارت اربعین آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش از ۹۰ هزار در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که ۴۸ هزار نفر از آن‌ها مرد و ۴۳ هزار نفر بانوان هستند.

وی مرزهای شلمچه و چذابه را به عنوان دو مرز برای زائران کرمانی اربعین اعلام کرد و گفت: ۸۴ هزار نفر از مرز شلمچه و ۴۵۰۰ نفر از مرز چذابه به کشور عراق خواهند رفت.

عرب‌نژاد با بیان اینکه تا دو روز قبل از اربعین سامانه سماح باز است و متقاضیان با پرداخت ۱۸ هزار تومان حق بیمه می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند، گفت: با رایزنی‌های انجام شده زائرین با گذرنامه‌‌هایی که یک ماه( تا ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱) اعتبار داشته باشد می‌توانند برای اربعین وارد کشور عراق شوند و نیاز به تمدید گذرنامه‌های خود تا ۶ ماه ندارند.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمان ادامه داد: یک‌‌هزار و ۶۰۰ نفر به صورت هوایی، یک‌هزار و ۱۰۰ نفر به صورت ریلی و ما بقی با خودروی شخصی یا عمومی زائر اربعین خواهند بود.

وی افزود: بیشترین متقاضی پیاده‌روی اربعین از شهرستان کرمان است که بیش از ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام انجام شده است و اعزام از بیستم محرم آغاز می‌شود. زائرین ایرانی می‌توانند ۱۴ روز در شهرهای زیارتی عراق بمانند و زدن دو دز واکسن کرونا و اگر بیش از ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن گذشته باشد زدن دز سوم الزامی است.

عرب‌نژاد بر جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در انتقال هوایی زائران تأکید کرد و گفت: نرخ‌هایی برای انتقال هوایی زائرین اعلام شده که این نرخ‌ها بالا بوده و در حال پیگیری برای رفع این امر هستیم و پیشنهاد دادیم که یک شرکت با نرخ مشخص این کار را انجام دهند. همچنین نرخ حمل و نقل عمومی و هزینه پارکینگ اطلاع‌رسانی شود.

حجت‌الاسلام حسین‌ سازندگی، مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان نیز در این جلسه به ۳ کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اشاره کرد و گفت: سه گروه تبلیغ و نماز، یاوران اربعین و کارگروه بانوان اقدامات متعددی را در ایام اربعین برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی بر حضور روحانی، مبلغ و مبلغه در تمامی موکب‌ها تأکید کرد و از برگزاری همایش بین‌المللی اربعین و سربازان مقاومت خبر داد و گفت: مقدمات این همایش انجام شده و پیش‌نمایش آن شهریورماه در کربلا انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام سازندگی از پیگیری برای برگزاری همایش اصحاب رسانه در کرمان خبر داد و گفت: قرائت زیارت اربعین در تمام نهادها و دستگاه‌های استان، اشتراک گذاری احادیث و آیات قرآن در فضای مجازی، محیط آرایی ادارات با شعارهای اربعینی، مسابقه حفظ سوره واقعه توسط زائرین اربعین، چاپ نشان سینه با شعار اربعینی انا من حسین و... از برنامه‌های کمیته فرهنگی اربعین در کرمان است.

انتهای پیام
captcha