مو‌کب‌های اربعین از حضور مبلغان دینی بهره‌مند شوند
کد خبر: 4078828
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب:

مو‌کب‌های اربعین از حضور مبلغان دینی بهره‌مند شوند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اولین همایش ملی «قدم‌های آسمانی» تأکید کرد: مواکب باید پیوست فرهنگی داشته باشند و از وجود مبلغ دینی برای زائران استفاده کنند.

نواببه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز، ۲۶ مردادماه با حضور در اولین همایش ملی «قدم‌های آسمانی» که در راستای تکریم و تعظیم شعائر اربعین حسینی و ایجاد تعامل مؤثر، هم‌افزایی و هم‌اندیشی با موکب‌داران اربعین حسینی۱۴۰۱، در محل بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار شد، طی سخنانی ضمن قدردانی از موکب‌داران اظهار کرد: مردم شریف ایران اسلامی و موکب‌داران علیرغم مشکلات اقتصادی کم نگذاشتند و سال به سال بر رونق این حرکت بزرگ دینی و اسلامی افزوده می‌شود. در استان‌های مختلف شاهد تلاش گسترده مردم و مسئولان برای میزبانی از زائران امام حسین(ع) بوده و هستیم.

نواب با اشاره به ضرورت بازخوانی وظایف موکب‌داران اظهار کرد: اولین نکته در مراسم پیاده‌روی اربعین رعایت اخلاص است. موکب‌داری کار ارزشمندی است اما اگر انسان از مسیر اخلاص در راه خدا فاصله بگیرد زحماتش به جایی نخواهد رسید.

وی با اشاره به توصیه 9 گانه خداوند به پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: اولین توصیه خداوند به پیامبر اکرم(ص) اخلاص است و پس از آن بود که حرف از عدالت و توصیه‌های دیگر به میان آمد. امام علی(ع) در رابطه با اخلاص فرمودند: «عمل انسان با اخلاص بالا می‌رود» و نیز فرمودند: «کسی که نیت خود را خالص کند مورد توجه بوده و پستی سراغ او نمی‌آید». نکته مهم بعدی این است که همه موکب‌داران، موکب‌داران امام حسین(ع) هستند و باید سعی کنند که منش و مشی ایشان نیز حسینی باشد.

نواب با اشاره به اینکه اولین موکب را خود امام حسین(ع) در کربلا برپا کرد و به سپاه حر و یارانش آب رساند گفت: امام(ع) مظهر عزت و عزتمندی است ولی همین امام(ع) هیچ درخواستی از دشمن خود نداشت جز برای خواندن نماز و قرآن. موکب‌داران نیز باید با تأسی به امام حسین(ع) فرصتی را برای قرآن و نماز اختصاص دهند. موکب‌داران نیز همچنین باید مانند امام(ع) گذشت داشته باشند و با رأفت و محبت با مردم رفتار کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تکریم یاران از سوی امام حسین(ع) گفت: امام(ع) همه یاران و اصحاب خود را به یک چشم نگاه می‌کردند و بنابراین موکب‌داران نیز باید به تأسی از ایشان به صورت یکنواخت به مردم نگاه کنند. نکته بعدی آسیب‌شناسی سفرهای قبلی است تا موکب‌داران گرفتار مشکلات نشوند. امسال سختی‌های سفر پیش از سال‌های گذشته است و بنابراین آسیب شناسی و راهکارهای رفع آسیب‌ها نکته‌ای است که باید بدان توجه شود.

وی افزود: نکته مهم بعدی داشتن برنامه‌های جایگزین است؛ چراکه ممکن است در طول سفر گاهی به بن بست برخورد کنیم و این مسئله ضرورت داشتن برنامه‌های متعدد را نمایان می‌کند. هدف اصلی از موکب‌داری کار فرهنگی و ساختن انسان‌هاست. مواکب باید پیوست فرهنگی داشته و از وجود مبلغ دینی برای زائران استفاده کند.

نواب با تأکید بر ضرورت تعیین مسئول فرهنگی با وظایف مشخص در موکب‌های حسینی تصریح کرد: نکته بعدی تأمین نیازهای فرهنگی مواکب مانند محصولات فرهنگی، صوت و ... و همچنین ایجاد جایگاهی مناسب برای نماز جماعت است. تبیین و یادآوری اهداف امام حسین(ع)، استفاده از تجربیات موکب‌داران، توجه به برخی افراد خاص به عنوان اقشار علاقه‌مند به برنامه‌های فرهنگی که ظاهری دینی ندارند، برجسته کردن نام شهدا، توجه به مشکلات، دعوت مردم به صبوری با توجه به مشکلات احتمالی در رابطه با گرمازدگی و ریزگردها ..از دیگر نکاتی است که باید بدان توجه شود.

پلارک

در ادامه این مراسم پلارک‌، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ضمن قدردانی از سازمان اوقاف و امور خیریه در برپایی مواکب مختلف در داخل و خارج از کشور اظهار کرد: خدمت‌رسانی در اربعین دامنه گسترده‌تری از مواکب دارد. ستاد مرکزی اربعین 18 کمیته دارد که هر یک از آنها وظایفی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین این کمیته‌ها مربوط به مواکب است گفت: از مجموع 2 هزار و 750 موکبی که وجود دارند، تقریبا همگی خواهان حضور در کربلا هستند. یکی از ویژگی‌های مواکب اوقاف این است که در جاهایی برپا می‌شوند که شاید دیگر موکب‌ها علاقه‌مند به حضور در آنجا نباشند. امسال یکی از بحث‌هایی که مطرح است موضوع افزایش جمعیت زوار است. همچنین افزایش دما و ریزگردها نیز از جمله مشکلاتی است که در مسیر پیاده‌روی اربعین تأثیر دارد. بنابراین رعایت شأن و سلامت و کرامت زائران از نکاتی است که باید بدان توجه شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه باید مشکلات را با مردم در میان بگذاریم تصریح کرد: موضوع ماندگاری زائران در کربلا و سایر اعتاب مقدس از دیگر مسائلی است که باید بدان توجه شود. همچنین بسته فرهنگی نیز بسیار مهم است و باید به زوار امام حسین(ع) ارائه شود. بحث حمل و نقل زائران یکی از معضلاتی است که امسال با آن مواجه هستیم.

پلارک ضمن انتقاد به وزارت بهداشت اظهار کرد: متأسفانه وزارت بهداشت به طور جدی در این زمینه ورود نکرده و باید حتما در مرزهای ورودی و خروجی و نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین تونل‌های هوای سرد را ایجاد کند تا زائران دچار گرمازدگی نشوند. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که تقاضا داریم تا مواکب عراق چند روز پس از اربعین نیز برپا باشند تا زائرانی که قصد بازگشت دارند سرگردان نشده و از مزایای آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خروج کامیون‌ها از مرز از روز 20 ماه محرم تا 5 ماه صفر از مرزهای شش گانه با عراق انجام می‌شود، اظهار کرد: همچنین از روز 5 تا 25 ماه صفر نیز کامیون‌های باقیمانده فقط از مرز سومار اعزام می‌شوند. همچنین سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات برای متقاضیان برپایی موکب جدید از روز شنبه این هفته باز شده است و تا کنون 600 درخواست برای برپایی مواکب جدید به ثبت رسیده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات در پایان با بیان اینکه طی سه سال آینده باید تمامی مواکب ایران با مواکب عراق ادغام شود، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری تمامی نهادهای مؤثر در مراسم پیاده‌روی اربعین، زمینه برای خدمت رسانی هر چه بهتر به زوار امام حسین(ع) فراهم شود.

انتهای پیام
captcha