برگزاری سوگواره شعر آیینی «موکب واژه‌ها» در ارومیه
کد خبر: 4081316
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

برگزاری سوگواره شعر آیینی «موکب واژه‌ها» در ارومیه

سوگواره شعر آیینی «موکب واژه‌ها» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربیبه‌ گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سوگواره شعر آیینی «موکب واژه‌ها» با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، احد هوشمند قره‌باغ، رئیس حوزه‌ هنری آذربایجان غربی و جمعی از شعرا، ادبا و مردم 5 شهریور در ارومیه برگزار شد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در این مراسم اظهار کرد: سوگواره شعر آیینی «موکب واژه‌ها» به مناسبت ماه محرم با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه، شورای اسلامی شهر ارومیه و حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

احد هوشمند قره‌باغ، آیین شعرخوانی در کنار تئاتر و روایت‌خوانی را از نقاط قوت این سوگواره عنوان کرد و افزود: برای ارسال آثار در قالب شعر، سال گذشته فراخوان داده شد و ۳۵۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: رونمایی از کتاب مجموعه آثار منتخب سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها نیز اقدام دیگری در راستای ماندگاری این سوگواره بود.

حمید امدادی، دبیر سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها نیز گفت: فراخوان این سوگواره شهریورماه سال گذشته منتشر شد که بر این اساس ۳۵۴ شعر به دبیرخانه ارسال شد، از این تعداد ۱۵۴ اثر به مرحله داوری اولیه راه یافت که ۹۲ اثر آن ترکی و ۶۲ اثر نیز فارسی بودند که از این تعداد نیز ۳۶ شعر منتخب در قالب کتاب، چاپ و رونمایی شد.

وی با بیان اینکه این سوگواره در سطح استانی برگزار شد، تصریح کرد: ترویج مفاهیم ایثار و شجاعت، عاشورا و پیام آزادی، سیره و ابعاد زندگی شهدای کربلا از اهداف برگزاری این سوگواره است.

حجت‌الاسلام میرزایی، کارشناس مسائل دینی نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: از اثرات ارزشمند برپایی این سوگواره، انتشار کتاب مجموعه اشعار سوگواره شعر آیینی موکب واژه‌ها است و با توجه به در پیش بودن پیاده‌روی اربعین شعرای آیینی که به اهل بیت ارادت دارند، باید آثار خود را به این سمت و سو سوق دهند. ضرورت دارد در این آثار هنری وادبی، تمدن‌سازی اربعین مورد توجه قرار گیرد، بصیرت‌بخشی  یکی از مولفه‌های مهم در شعر آیینی بوده تبیین حق از باطل باید در اشعار شعرا گنجانده شود.

وی با بیان اینکه سیاسی‌ترین قضیه تاریخ، واقعه کربلا بود، عنوان ‌کرد: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، باید در سال‌های آینده زیر پرچم اسرائیل سینه بزنیم.

در پایان این مراسم مجموعه کتاب اشعار شعر آیینی موکب واژه‌ها که در ۵۰۰ جلد چاپ شده بود، رونمایی شد و تجلیل ازهشت شاعر شعر آیینی و سه نفر از عوامل اجرایی و تقدیر از دو تن از پیرغلامان شهر ارومیه زینب بخش پایانی این سوگواره بود.

‎‌‌

انتهای پیام
captcha