رونمایی از 28 پروژه مرمتی میراث فرهنگی در تویسرکان
کد خبر: 4081568
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

رونمایی از 28 پروژه مرمتی میراث فرهنگی در تویسرکان

28 پروژه مرمتی قابل افتتاح با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سطح استان همدان در کاروانسرای عباسی فرسفج در تویسرکان رونمایی شد.

افتتاح پروژه میراث فرهنگی تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، ششم شهریورماه در افتتاح ۲۸ پروژه مرمتی استان در کاروانسرای فرسفج تویسرکان با بیان اینکه ۲۸ پروژه مرمتی با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشتیم، در سفر هیئت دولت به همدان، رقمی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان مصوبه برای چهار پروژه خاص بود که یکی از این پروژه‌ها طرح ساماندهی بافت‌های شهری و روستایی است.

وی با بیان اینکه بافت شهرستان تویسرکان یکی از بافت‌های نسبتا سالم مانده تاریخی استان است که می‌تواند از این اعتبارات استفاده مناسبی ببرد، افزود: تکمیل مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری نیز از پروژه‌هایی بود که از محل اعتبار سفر مصوب شد و در تویسرکان هم منطقه نمونه قلندرسیاه و روستاهای هدف گردشگری، گشانی و اشتران نیز از این ردیف حتما بهره‌برداری خواهند کرد.

مالمیر ایجاد محصولات جدید برای گردشگران و تنوع بخشیدن برای جاذبه‌ها، افزایش جاذبه‌ها و آماده کردن مقاصد نوظهور را از دیگر اولویت‌ها دانست و گفت: این موضوع دستکندهای استان را شامل می‌شود که دستکند ارزانفود و سامن در حال کار است و فاز اول دستکند سامن آماده افتتاح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: دستکندهای دیگری هست که یکی از دستکندهای مورد اقبال استان که توجه به آن از درخواست‌های فرماندار و نماینده هم بود دستکند دِه‌بُنه شهرستان تویسرکان است، این دستکند به‌دلیل نزدیکی به شهر و دارای چشم‌انداز یکی از نقاط پر جاذبه ما خواهد بود.

مالمیر ادامه داد: ایجاد مکان برای فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی استان در برنامه بود که شامل نمایشگاه دائم برای صنایع‌دستی است، با استفاده از اعتبارات نمایشگاه دائمی در هگمتانه انجام می‌شود که مورد استقبال گردشگران و شهروندان استان باشد و با توجه به اینکه شهرستان تویسرکان یک چهارم ظرفیت صنایع‌دستی را دارد حداقل ۲۵ درصد نمایشگاه فروش را ذینفع است.

وی بیان کرد: در جلساتی که در دفتر ثبت وزارتخانه داشتیم بخش اعظم اعتبارات تملک امسال را برای تملک خانه بیات در تویسرکان تعیین کردند که به حفظ آن میراث کمک می‌کند و هم در راستای ایجاد موزه تخصصی گردو در خانه اقتداری با توجه به ثبت گردوی تویسرکان و انتقال اداره میراث فرهنگی به خانه بیات کمک می‌کند.

مالمیر با بیان اینکه شهرستان تویسرکان در حوزه بخش خصوصی نیز فعال است و امروز افتتاح خانه بوم‌گردی را داریم و همچنین دو بوم‌گردی دیگر در دست اقدام داریم که تا پایان سال در شهرستان تکمیل می‌شود، گفت: در پنج ماهه اول سال چهار موافقت اصولی برای دو اقامتگاه بوم‌گردی، هتل دو ستاره و یک سفره‌خانه سنتی هم صادر کردیم که با کمک شهرستان شاهد افتتاح آنها باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات نیز فعالیت شهرستان خوب و مطلوب است، اعلام کرد: از محل تبصره ۱۸ توانسته‌ایم ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری جذب تسهیلات داشته باشیم که به نسبت سهمیه سال قبل ۳۰ درصد اعتبار تخصیص یافته استان را شهرستان جذب کرده است.

مالمیر با بیان اینکه شهر تویسرکان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی است که ۹۵ درصد مطالعات آن انجام شده و ۸۰۰ میلیون برای مطالعات بافت تاریخی شهرستان از اعتبارات ملی جذب شده است، گفت: امیدواریم به‌زودی جلسه مربوط به ثبت جهانی کاروانسراها هم برگزار شود و شاهد تصویب جهانی شدن کاروانسرای فرسفج هم باشیم.

سیده‌مریم موسوی، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در حاشیه افتتاح طرح‌های گردشگری شهرستان تویسرکان گفت: استان همدان یکی از استان‌های ارزشمند در سطح کشور است که در این استان چهار بافت تاریخی و بافت شهری وجود دارد که شهرستان تویسرکان و بافت تاریخی شهر تویسرکان یکی از این بافت‌هاست.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته مطالعاتی در راستای تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر تویسرکان با اعتبار ۸۰۰ میلیون در کنار یکی دیگر بافت‌های استان انجام شده است، افزود: با عنایت به سفر ریاست جمهوری به استان ۹۰ میلیارد تومان در راستای احیای بافت‌های تاریخی شهری و روستایی استان اختصاص دادند که شهر تویسرکان و بافت روستاهای شهرستان تویسرکان هم مشمول این مصوبه هستند.

حسین افشاری، فرماندار تویسرکان گفت: برای شهرستان تویسرکان محور توسعه را در سه بخش تعریف کرده‌ایم که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. برای جلوگیری از مهاجرت باید درآمد مردم را بالا ببریم، اگر درآمد مردم منطقه تأمین نشود برای کسب معاش مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با بیش از ۲۲۱ اثر که بالغ بر ۱۰۰ اثر آن ثبت ملی شده، تویسرکان در جایگاه دوم استان قرار دارد، افزود: شهرستان تویسرکان از نظر میراثی از غنی‌ترین شهرستان‌های کشور است و وجود جاذبه‌ها و ظرفیت‌های بالای شهرستان زمینه حضور گردشگران را فراهم می‌کند.

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه ۲۵ درصد تولیدات صنایع دستی استان مربوط به شهرستان است و بعد از باغداری و کشاورزی بیشترین اشتغال در حوزه صنایع دستی است، گفت: برای بالا بردن درآمد حوزه صنایع دستی باید صنایع دستی را معرفی و در معرض دید و فروش قرار دهیم، لذا از ۲۵ تا ۲۸ مردادماه نمایشگاه استان برگزار شد و یک سوم ظرفیت نمایشگاه همدان به تولیدکنندگان شهرستان تویسرکان اختصاص یافت.

افشاری با اعلام اینکه سومین خانه بوم‌گردی در شهرستان افتتاح می‌شود و دو خانه نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و هتل دو ستاره نیز در دست اقدام است، بیان کرد: اگر گردشگر را نگه نداریم درآمد مردم از گردشگری پایین می‌آید، لذا باید گردشگر را زمان بیشتری نگهداریم از این رو باید محیط جذابی برای گردشگر در شهرستان ایجاد کنیم.

افتتاح سومین اقامتگاه بوم‌گردی تویسرکان

همچنین فرماندار تویسرکان روز گذشته، ششم شهریورماه در آیین افتتاح سومین اقامتگاه بوم‌گردی این شهرستان که در محل عمارت آرتیمانی گفت: عمارت بوم‌گردی آرتیمان با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، از این میزان دو میلیارد آورده متقاضی ‌و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بوده است.

وی با اعلام اینکه به متقاضیانی که درخواست فعالیت در این زمینه را داشته باشند تسهیلات پرداخت می‌شود، بیان کرد: در شهرستان در سه حوزه پیگیر افزایش درآمد مردم جهت بالارفتن کیفیت زندگی مردم هستیم.

افشاری ادامه داد: هر چند صنعت کشاورزی به سمت استفاده از ماشین‌آلات حرکت می‌کند ولی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به‌ویژه گردشگری بخش نیرو بر است و هرچه به سمت بومی و نوستالژی برود دلنشین‌تر می‌شود و آمادگی داریم این ظرفیت را در تمام نقاط شهرستان افزایش دهیم.

فرماندار تویسرکان تأکید کرد: هرچه این واحدهای بوم‌گردی افزایش یابد موجب رونق هم می‌شوند و بازار و تقاضا بالا می‌رود، ما آدم‌ها به‌دنبال بازگشت به ویژگی درونی و سنتی هستیم و به نسبت از بوم‌گردی‌ها بیشتر استقبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تویسرکان یک شهرستان بسیار پر جذبه است، گفت: اولین انتقاد کسانی که برای اولین بار به تویسرکان می‌آیند این است که چرا از این ظرفیت بکر استفاده نمی‌شود که به‌دلیل کرونا چند سالی کم شده بود ولی سعی داریم جهت فعال‌سازی بخش گردشگری بیشتر کار کنیم.

افشاری با بیان اینکه ارزش افزوده در بخش گردشگری نسبت به بقیه صنایع بسیار بالاتر است گفت: اهالی آرتیمان مجموعه درختان توت دارند که ظرفیت خوبی برای این منطقه است و در سال آینده جشنواره توت برگزار می‌شود.

خبرنگار خدیجه نکوئی نژاد

انتهای پیام
captcha