پیامبر مهربانیها فرمودند «احب الله من احب حسینا» خداوند دوست میدارد دوست دارنده حسین(ع) را؛ آیا دوستی خداوند به معنی فعل و انفعال و تغییرات است؛ یا اینکه در هستی موجودی یافت نمیشود که قدرت تغییر در خداوند متعال را دارا باشد؛ در نتیجه خداوند به سبب معادل و مقابل نداشتن عاشق خودش است و بس؛ در حقیقت اتحاد میان عشق و عاشق و معشوق است، از همین رو پیامبر اعظم(ص) فرمودهاند: «خداوند خالقِ مهر و محبت، حسین را دوست میدارد» زیرا حضرت حسین(ع) بینیازی خداوند متعال در عشق ورزیدن به غیر را در کربلای معلی به نقش کشیده است، از همین رو تابلوی اصول دین در کربلای معلی برای همگان دروس (توحید ـ نبوت ـ معاد) را به امامت و عدالت حضرت اباعبدالله(ع) با تمام وجود میچشند، بر این اساس نوع امر به معروف و عدالتخواهی ایشان سبب برپایی دلپیمایی بیبدیل اربعین شده است.
حال این سؤال پیش میآید چرا از ظرفیت بیبدیل راهپیمایی دانشآموزان در اربعین حسینی تا به حال جهت چرخش تربیت از دانش حافظهای به کارآمدی برای تمدن نوین اسلامی از مدیران برنامهریزی درسی با رویکرد جهادی، وظیفهای انقلابی احساس نشده است، باید گفت: برای بهرهگیری از حماسه اربعین نیاز است تمام کتب علوم اسلامی و انسانی و نیز فضای مجازی در سر فصلهای خود جایگاه ویژهای برای این حماسه تمدنساز ایجاد کنند؛ تا متون آموزشی و نیز کتب درسی آماده تربیت نسل تراز مورد انتظار گام دوم انقلاب اسلامی را پاسخگو باشند.
برای تبیین این مهم به برخی از سرفصلهایی که جای آنان در نظام آموزشی کشور خالی است بپردازیم. این سرفصلها را میتوان به سه بخش قلبی، ذهنی و رفتاری تقسیم کنیم که در بخش قلبی گوهر محبت و مهرورزی صادقانه و پایدار اربعین، نیاز حیاتی تربیت قلب دانشآموزان است، زیرا در نوع تدریس یگانهپرستی امام حسین(ع) در کربلا، صحنههایی آراسته شده که برای متربیان و زائران جهانی مقام شستوی قلبی یا همان مخ عبودیت را چشمنوازی کرده و دلها را آرامش میبخشد؛ چراکه در آن منت و علت مشرکانه و نقاقآلود معنایی ندارد، باید اقرار کرد در بخش مهندسی ذهن دانشآموزان و زائران گرامی، تمام همتها از نگاه سطحی ظاهرگرایی و ذهنی مادی به رنگ و نژاد و ملیت به شهود آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» چرخش داده شده است.
در بخش سوم این مبحث باید اذعان نمود، رفتارهای زائران حسینی در آن صحرای امتحان و ابتلا انسان کامل، برای شرکتگنندگان این حماسه حصین بهگونهای رقم میخورد که گویا هزاران هزار ساعت توسط برترین و بهترین برنامهسازان جهان برای این حماسه کبیر برنامهریزی کردهاند، از همین رو تقوای عملی یا همان خویشتن بانی که پادزهر سرگردانی و حیرانی انسان امروز است و زمینهساز جشن تمدنسازی با هوش ملکوتی و بشارتدهنده جامعه مهدوی است. چون این اکسیر اعظم در سرا و سرزمین دیگری یافت نمیشود تا گمشدههای الهی انسان کشف و درک شود. زیرا در تمدن مهدوی شیطان سر از بدنش توسط نماینده خداوند مقتدر جدا میشود و قاعده و قانون احسان و عدالت؛ در نظام آموزش تربیت مهدوی از آرمان و آمال به افعال و رفتار آورده میشود، به همین سبب انسانها از سراسر جهان با رغبت درونی برای ثبتنام در این مدرسه جاودانهبخشی، گردهم حلقه میزنند تا چرخشهای کمالبخش در نظام اجتماعی اربعین را بیابند و در ابعاد مختلف زندگی که برای آنان بنبست و راهبست ایجاد کرده در این نمایش بینالمللی راه برونرفت آنرا شاهد و ناظر باشند.
حماسه چهلمین روز شهادت فرزند خاتم رسولان(ص)؛ از قوت و قدرت زیباشناختی برخودار است که قادر است سامانه شاد آموزش و پرورش از خلق مناظر چشمنواز و معارف درمانگر آن؛ برای پاسخ پایدار به رهزانان عقیده و آگاهی دانشآموزان بهگونهای مسلح و مصمم کند که با ایجاد فضای پاک فطرتمدار برای نونهالان و جوانان و همچنین دانشآموزان در کلاس درس کارگاه علوم اسلامی و انسانی را همنشین ملائکه الله کنند؛ و کتب و کلاسهای مورد نظر و نیاز را از اربعین حسینی پشتوانه تمدنسازی قرار بدهند.
اربعین حسینی آراسته به کدامین معارف اسلامی و انسانی است که قادر است متون آموزشی و کتب درسی آموزش و پرورش و دانشگاهها را تحولی کند؟ در ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، (ساحت اعتقادی ـ عبادی ـ اخلاقی) به جهت محوریت، مقدم بر دیگر ساحتهاست، چراکه این اولویت را با صحنههای صهبایی اربعین میتوانیم به اثبات برسانیم، چشمنوازی مهرورزانه و دلداگی انسانها از ملیتهای مختلف در اجتماع بشری بینظیر آن به وضوح مورد شهود همگان است که اگر قلبها ظرفیت محبت بیمنت را واجد شوند، تمدن توحیدی پدید آید و الا با قلب شهوتآلود وسعت تمدن توحیدی را شاهد نخواهیم بود، زیرا دنیادوستی در قلبی که بینهایت تقاضای دنیا را دارد در این دلپیمایی جایی نخواهد داشت؛ صحنههای تربیتی و تعالیبخشی که مهارت محبتورزی بیمنت را در گستره جهانی برای تربیت تمام ساحتی سیاستگزاران و مسئولین دیندار بهصورت نوآورانه و جذاب و انگیزشی به نمایش در میآورد.
دروس مهرورزی و منزلت انسانی برآمده از شهد اربعین حسینی که داروی یقینی امراض فردی و اجتماعی؛ مردمان مکتب لیبرالی و نظام استثمار سرمایهداری و غربگریان عصر است و راه انسانی زیستن را بر روی آنان سد کرده است؛ مانند سبک زندگی فردی که زیست با حیوانات را برای ایشان تمدن معرفی کرده و انواع خودکشیهای فطری و جسمی و شخصیتی و حیثیتی و... را برای ایشان برپا کرده است؛ آنها با رصد یا حضور در این حماسه درمانگر چنان با نشاط و شادمان میگردند که گویا گمشده چندین و چند ساله خویش را به یکباره در آغوش گرفتهاند؛ بهدلیل آنکه از درون خود احساس غنی شدن و راهگشایی و راهسازی برای آینده بیپایان خویش را درک و دریافت میکنند، همچنین داروی بیدرمان خونخواریهای نشئت گرفته از انواع تحقیر، ترس، تهدیدات و از همه مهمتر دنیای بدون آخرت دانشآموزان را در این آموزشگاه با معماری از خودگذشتگی آموخته و در جان خویش ذخیره میکنند.
اجتماع بیبدیل اربعین اباعبداللهالحسین(ع) از جهاد انسان کاملی نشئت پذیرفته که درس تسلیم و رضا در برابر خداوند حکیم را در گردنههای سخت زندگی برای بشریت بهخوبی تدریس کرده است، همان درسی که داروی یأس و ناامیدی و حس تنهایی انسانهای عصر فضای مجازی است؛ این راهپیمایی مطالبهکننده حکومت انسان کامل، روشنایی بخش دلهای در بند تیرگی و تنهایی نظام شهوت سالار و لذتپرستی است. اربعین حسینی با کدامین زبان چگونگی امکان اجرای عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی را ممکن معرفی کرده و نیز شبهه دو بعدی بودن حیات طیبه سوره نحل را که راهکار حتمی و یقینی نجات از بردگی مدرن جهان غرب و انسانهای در بند و اسارت آن است را تبیین کرده است، اربعین سبک مدیریت انتفاعی ناشی از سودازدگی در نظام استعماری را به رسوایی کشانده است و همچنین یکی از راهکارهای درمان استخدام ظالمانه دیگران که در نظام آموزشی مدارس ثروت محور جهان چینش شده در این حماسه آزادی بخش جهت ارتباطات از هم گسیخته خانواده امروز بشر و روابط میان فردی یک اجتماع تمدنساز را توسط ارزشهای انسانی و اخلاقی با نوع معرفت و محبت و اطاعت از خداوند رئوف و نیز پیروی آگاهانه و اختیاری از نظام معیار دینی بدون تحریف؛ به اتحاد و انسجام پایدار میرساند.
از برکات و نعمات دلپیمایی اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع)؛ طرد تعصبات قومی و قبیلهای نژادپرستانه است که هر جوان و دانشآموزی با سیر در این مشاهده آرمانی و آسمانی مناظری شادیآفرین و سوقدهنده به فطرت خداخواهی و خیرطلبی، او را سبکبال کرده و به مقام مهرورزی صادقانه میرساند و همچنین توحید ربوبی متجلی شده در روابط برپاکنندگان اربعین که مطلوب فرشتگان است کام جوان و دانشآموز را در نبرد با شیطانهای جنی و انسی معطر و شیرین میگرداند و در نهایت پیشوایی و زعامت قوه غضبیه ایشان که آمال و آرزوی شیطان است را در اختیار محبت خردورزانه او در میآورد؛ توجه به آثار اربعین در گام دوم انقلاب اسلامی بر روی جامعه بینالمللی، جامعهشناسان و روانشناسان جهان بهگونهای بوده است که برخی از آنان را علاقهمند به شرکت در این راهپیمایی کرده است که در برخی موارد هم این مشتاقان انسانیت پژوه؛ با ممانعت استکبار جهانی مواجه شده است؛ مانند انعکاس رسانهای این حضور معنوی و مسیر تمدنساز نوین که نشر حقیقی آن به سبک واقعی و حقیقی را مانع شدهاند؛ چراکه این فرهنگسازی تمدنی قرب الیالله یا همان خدایی شدن را در خود دارد که میتواند جایگزین خودخواهی شیطانپسند شود؛ در اربعین اباعبداللهالحسین(ع) از آنرو که یگانگی ربالعالمین تبیین و تجلی داده میشود؛ دلهای مشتاقان جهانی نسبت به آن بیتاب میشود تا عطش به مهرورزی بینهایت آنان سیراب شود.
حجتالاسلام حسین درودی، معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش
انتهای پیام