پیوست‌نگاری فرهنگی، بار بر زمین مانده کشور است
کد خبر: 4084149
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
آیت‌الله اعرافی:

پیوست‌نگاری فرهنگی، بار بر زمین مانده کشور است

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اينكه پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح‌های توسعه‌ای بار بر زمین مانده کشور است تأکید کرد: از استاندار چهارمحال‌وبختیاری می‌خواهم که در این موضوع پیشران باشد و استان شما در پیوست‌نگاری علمی فرهنگی، اخلاقی و تربیتی برای مثلاً ٢٠ پروژه‌ مهم خود سرآمد دیگر استان‌ها شود.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آیت‌الله علیرضا اعرافی‌، مدیر حوزه‌های علمیه کشور ۱۷ شهریور در جلسه شورای اداری چهارمحال‌وبختیاری که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و مدیران ارشد استان در سالن جلسات مصلی شهرکرد برگزار شد با گرامیداشت نام و یاد شهدا به‌ویژه شهدای شهرها و روستاهای چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: همه ما مدیون مردم قهرمان طبقات مختلف جامعه هستیم و این مردم بودند که مشعل اسلام و معارف اسلامی را همواره روشن نگه داشتند.

وی ادامه داد: امروز ملت با فرمانبری از مقام معظم رهبری و استمرار پیام شهدا، در مسیر تعالی اسلام قدم بر می‌دارند؛ همچنان که یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور را نیز گرامی می‌دارم که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود.

آیت‌الله اعرافی خطاب به مسئولان استان، بیان کرد: مسئولان، راهبران استان و فعالان پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و نیز پیشرفت اجتماعی و اقتصادی استان هستند، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند از جمله اینکه از فردیت و نگاه محدود به خود بیرون بیایند.

وی ادامه داد: انسان هر چه بیشتر به سمت کمال نیل یابد، چتر وجودی او بازتر می‌شود، از مرتبه حیوانی پرواز می‌کند و از خود فردی مادی خارج شده و چتر وجودی او بر همگان سایه می‌افکند. انسان در ابتدا تنها خود را می‌بیند و بعد که خانواده تشکیل دهد، خانواده و فرزندان را می‌بیند و هر چه از لاک فردیت بیرون بیاید، دیگران را مانند پاره‌های تن خود خواهد دید، این شاخص انسانیت و سنجه کمال است.

آیت‌الله اعرافی با تصریح اینکه انسان کامل با تمام وجود سعه پیدا کرده و وجودش باز شده است، ادامه داد: دیگران در سایه‌سار چنین انسانی قرار می‌گیرند، همچون پیامبر(ص) که فرمودند من و علی(ع) پدران امتیم، این ابوت یک تعارف نیست بلکه ریشه در اعمال و شخصیت و وجود آن حضرات داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر اینکه هر انسان لازم است به خود بازگردد و ببیند تا چه اندازه برای دیگران به اندازه فرزندان خود دلسوزی می‌کند، بیان کرد: باید ببینیم تا چه اندازه به دیگران فکر می‌کنیم و شعاع شخصیت و پهنه عواطف انسانی ما تا چه اندازه گسترده است؟ اسلام به ما کمک می‌کند که دیگران را در سایه‌سار خود ببینیم، از درد دیگری بسوزیم و سرور و شادمانی در گشودن گره از کار دیگری احساس کنیم.

مسئولان از نگاه خودنگری پرهیز کنند

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: مسئول ما باید این نگاه را داشته باشد؛ اگر این سعه وجودی و نگاه بلند به دیگران و به‌ویژه مسئولان داشته باشد، انعکاس این نگاه در کار و خدمت او مشهود خواهد بود و این نشانه کمال واقعی است که پوسته خودنگری را بشکنیم و دیگران را ببینیم.

وی با ذکر اینکه داشتن این نگاه در گرو خودسازی و تلاش است، تصریح کرد: امام علی(ع) در جمله‌ای با این مضمون به مالک اشتر فرمودند این قانون باید باشد که هر مسئول در شبانه‌روز این نگاه را به خود داشته باشد. جامعه اسلامی جامعه‌ای است که اداره، بازار، حوزه و دانشگاه و دیگر فضاهای آن مصداقی از تکافل و تعاون اسلامی باشد. این حس تکافل و تعاون را در جریان انقلاب دیدیم، در سال‌های ۵۷ و ۵۸ همه ما یک بودیم و دستمان در دست دیگری بود، این روحیه در جریان مقاومت نیز نمود دارد و همچنان باید حفظ و تقویت شود.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه نظام اداری قطعاً باید مشکلات روزمره را ببیند، ادامه داد: ادارات همچنین باید از نگاه بلند و افق وسیع برخوردار باشند و امام علی(ع) نیز در توصیه به مالک اشتر می‌فرمایند هم آینده را ببین، هم بلند نگاه کن و هم راهبردی و مطابق با روز داشته باش، در عین حال از پیش پایت غافل نباش.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: مسئولی که بر طبق شرایط کشور و اوضاع و امکانات برای خود راهبردی نچیده است محکوم به شکست است. نگاه بلند و جامع و داشتن طرح درست لازم و نیازمند رویکرد کلان‌، آینده‌نگر و راهبردی اندیشیدن، مطالعه، ارزیابی، نظارت و سنجش است، ضمن اینکه عزم همگانی نسبت به پیشرفت و موفقیت نیز لازمه کار است.

آیت‌الله اعرافی با ذکر اینکه نظام اداری اگر سالم باشد همه‌چیز درست می‌شود، بیان کرد: متأسفانه شاهد نابسامانی‌هایی هستیم اما تلاش قوای سه گانه و دستگاه نظارت بر این است که به سمت نظام سالم‌تری گام برداریم. البته تبلیغات دشمنان زخم‌خورده نظام اسلامی و حجم بزرگ سرمایه‌گذاری آنان برای ربودن امید از مردم و مخدوش کردن دستاوردهای انقلاب نیز در جای خود قابل تامل و تأثیرگذار است.

بایسته‌های سلامت نظام اداری

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه سلامت اداری در گرو آن است که مسئولان ادارات این سلامت را با دقت بپایند و مراقبت کنند، اظهار کرد: در کنار رویکرد راهبردی و داشتن نگاه صحیح، سلامت منابع انسانی نیز حائز اهمیت است، قوانین و مقررات و فناوری‌ها نیز باید درست باشند که از اضلاع اساسی سلامت اداری هستند.

آیت‌الله اعرافی ارتباطات مردمی را از قواعد اساسی نظام اداری دانست و توضیح داد: مصداقی از این ارتباطات مربوط به حضورهای میدانی مسئولان است؛ ایجاد شور کار و خارج کردن اداره از روزمرگی از وظایف مسئول اداره است که باید افق جدیدی باز کند و حرکتی نو و بدیع را ایجاد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه فرهنگ جدا از مقوله‌های مختلف زندگی نیست، گفت: لازمه و پایه کار ایجاد زیرساخت‌های راه، آب و برق و گاز و غیره است که اگر اینها درست شوند، مابقی امور به خوبی پیش می‌رود. در این خصوص در روستاهای محروم استان، اگر بتوانیم مساعدت خواهد شد.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه تمامی طرح‌ها و اقدامات باید پیوست فرهنگی داشته باشند، ادامه داد: چندین سال قبل، قواعد و قوانین این موضوع مهم در شورای انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفت و نوشته شد اما اجرایی نشده است؛ این قانون می‌گوید هر اقدام توسعه‌ای که انجام می‌گیرد مسئولان ذیربط در حوزه فرهنگی و حوزوی باید یک پیوست فرهنگی برای آن کار تهیه و لحاظ کنند. طبیعی است که اگر در یک مجموعه مسکونی و محله مسجد فعالی وجود داشته باشد، اوضاع آن محله با دیگر مناطق متفاوت خواهد بود. همچنین معماری و ساخت و ساز متناسب با سنت اسلامی و ایرانی فضای فرهنگی شهر را متفاوت می‌کند.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اينكه پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح‌های توسعه‌ای بار بر زمین مانده کشور است تأکید کرد: دستگاه‌ها و مسئولان مقصرند و پیوست‌های جامع از نگاه فرهنگی، اخلاقی و معنوی برای پروژه‌ها تعریف نکرده‌اند، از استاندار می‌خواهم که در این موضوع پیشران باشد و چهارمحال و بختیاری در داشتن نگاه فرهنگی به پروژه‌های خود پیشران در کشور شود و استان شما در پیوست‌نگاری علمی فرهنگی، اخلاقی و تربیتی برای مثلاً ٢٠ پروژه‌ مهم خود سرآمد دیگر استان‌ها شود.

غفلت از پیوست فرهنگی در طرح‌های توسعه‌ای

آیت‌الله اعرافی گفت: سه نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه باید مورد توجه باشد و پاییده شود، سعادت و شقاوت کشور در گرو این سه نهاد است، همه وزارتخانه‌ها باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند؛ در شهرها نیز ادارات باید پیوست خدمت به این سه نهاد را برای خود تعریف کنند که این مصداق خدمت به جامعه است و برکات آن نصیب خودمان می‌شود. بهترین فضا، معماری، خدمت و امکانات باید در اختیار آموزش و پرورش باشد و معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه باید بهترین خدمات را دریافت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: نهادهای علمی، فرهنگی و حوزوی باید در کنار هم از یک نگاه جامع و کلان برخوردار باشند، حوزه علمیه و دیگر نهادها باید یک برنامه حداکثر پنج‌ساله تعریف کنند و چند نهاد فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، حوزه، دانشگاه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و نهادهای فرهنگی از این دست، برای خود هدفی جامع و کلان تعریف کنند که مثلاً در پنج سال آینده تعداد مشخصی کار و وظیفه تعریف شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در این برنامه پنج‌ساله باید مشخص شود که نرخ رشد طلاق تا چه اندازه متوقف شد یا اعتیاد، سرقت و آسیب‌های اجتماعی تقلیل یافت، افزود: حوزه علمیه ضمن اینکه مطالبه‌گر ارزش‌ها و تربیت اسلامی و انقلابی در جامعه است، پاسخگو نیز باید باشد. لذا این گام حوزه در جهت تدوین نقشه راه ضرورت دارد که از سال قبل این برنامه پنج‌ساله مبتنی بر ۲۰ سند و یک‌هزار پیوند تدوین شده و برای هر استان نیز این برنامه تدوین شده است که در این سفر برای استان چهارمحال و بختیاری تکمیل و تصویب می‌شود.

تدوین برنامه پنج‌ساله حوزه علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت کشف و حمایت از استعدادهای قوی و نخبه در جوانان در ساحت‌های مختلف، بیان کرد: یک جوان نخبه که از ایران می‌رود و مهاجرت می‌کند برای ما یک مصیبت است، لذا می‌طلبد که نخبگان را در مسیر پیشرفت و تعالی اخلاقی و اسلامی جامعه حفظ کنیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: حوزه تاریخی هزار و چند ساله دارد و قوام حوزه در گرو آن است که در کنار مردم، برآمده از مردم و در خدمت مردم باشد، هر گاه حوزوی حس مردمی را از دست بدهد، از راه خود دور شده است. حوزوی باید در اجتماع حاضر باشد و حوزه آماده است ۱۰ هزار طلبه را در مواقع ضروری مانند سیل و زلزله به خط کند.

انتهای پیام
captcha