امام حسین(ع)؛ مقدمه شناخت امام زمان(عج) در زمان ظهور
کد خبر: 4086080
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

امام حسین(ع)؛ مقدمه شناخت امام زمان(عج) در زمان ظهور

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان با بیان اینکه مردم دنیا در آخر الزمان باید از راه امام حسین(ع)، امام زمان(عج) را بشناسند، گفت: شاید بسیاری از آنهایی که در پیاده روی اربعین نقش دارند نمی‌دانند که پرچم‌دار امام زمان(عج) در آخرالزمان می‌‌شوند، برای اینکه امام حسین(ع) نشانه برحق بودن امام زمان(عج) در زمان ظهور است.

حجت‌الاسلام‌ علی کریمیان عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کریمیان، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص راز ماندگاری اربعین، اظهار کرد: علت اینکه بعد از این همه سال اربعین حسینی ماندگار شده و بین نسل‌ها و جوامع مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بعد از واقعه عاشورا بعضی از صحابه پیامبر یک انقلاب و حماسه مجددی توام با شعور را بر مزار امام حسین(ع) به پا کردند که آن را مبانی بلند تفکر اسلامی می‌نامیم و همراه با مباحث روانشناختی است.

وی با اشاره به بازخوانی واقعه کربلا به ویژه اربعین، افزود: تاثیرات بازخوانی و مطالعه مجدد عاشورا و اربعین را در آینده می‌توان دید، در بازخوانی حادثه عاشورا به صورت سخنرانی یا مدیحه‌سرایی و... یکی از چیزهایی که هدف و تاکید اهل بیت بوده این است که با مطالعه آنچه در کربلا اتفاق افتاده نه تنها یک آشنایی با تاریخ کربلا پیدا کنیم بلکه بتوانیم در زمان فعلی مسلمانی و شیعه بودن خود را نیز محک بزنیم زیرا افرادی که در کربلا در دو جبهه حضور داشتند دارای شخصیت‌ها و خطوط فکری متفاوت بودند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه طبیعتا افراد در طول تاریخ حتی اگر نام‌شان تکرار نشود اما شخصیت‌شان تکرار می‌شود، یعنی به راحتی امروز می‌توانید افرادی با خصوصیات عمربن سعد، شمر، مردم کوفه، یاران امام حسین(ع)، نوجوانانی مثل قاسم که حاضرند در راه ولایت از جان خود بگذرند، ببینید، ادامه داد: آنچه که در روایات مورد تاکید قرار گرفته این است با بازخوانی حادثه کربلا و مطالعه نقلی تاریخ، هر کسی می‌تواند در این آیینه خودش را پیدا کند؛ یعنی یکی دیگر از فواید مطالعات این است که فرد تشخیص بدهد که اگر در کربلا حضور داشت در کدام طرف و کدام شخصیت می‌بود.

کریمیان گفت: بازخوانی واقعه کربلا و اربعین حسینی به ما کمک می‌کند تا اگر امام زمان(عج) ظهور کنند بدانیم در کدام طرف باید بایستیم یعنی در بین یاران آن حضرت هستیم یا در بین دشمنانش؟ مطالعه اربعین و عاشورا صرفا به خاطر این است که ما با یک نگاه تطبیقی، آن را آیینه برای آینده قرار دهیم یعنی با ظهور امام زمان وقتی یار میطلبد دریابیم که در کدام گروه هستیم، بنابراین این فرصت را با مطالعه تاریخ نقلی داریم که درس‌ها و عبرت‌های لازم را بگیریم و مانع تکرار بد تاریخ به واسطه خودمان شویم لذا مطالعه کمک می‌کند اگر موانعی در مسیرمان وجود دارد که نمی‌گذارد امام معصوم را یاری کنیم آنها را برطرف کنیم.

پیاده‌روی اربعین اعلان عمومی برای دنیا

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت و نقش پیاده روی اربعین به عنوان یک نماد جهانی، بیان کرد: وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کند یکی از راه‌های که ایشان خود را جدا از عیسی ناصری و فرزند بشر و منجی آخر الزمان معرفی می‌کند، تفاوتی است که در انتصاب برای خود قائل می‌شود. امروز نه تنها ما بلکه اوانجلیست‌ها که در آمریکا جمعیت 70 میلیونی هم دارند، اعتقاد به ظهور منجی دارند. منتها با این تفاوت که منجی خودشان را عیسی ناصری می‌دانند و در آخرالزمان که امام زمان(عج) ظهور می‌کند، باید فرقی برای خود با منجی مسیحیت قائل شود که آن تعرفه خود با امام حسین(ع) است. یعنی وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کند و ندای «ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم» سر می‌دهد، مسیحیت انجیلی هم این را قبول دارد زیرا عیسی ناصری هم وقتی می‌آید همین ندا را سر می‌دهد اما چطور باید تشخیص داد؟ امام زمان(عج) علاوه‌بر عبارت مذکور می‌گوید «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند» پس در آخر الزمان مردم دنیا باید از راه امام حسین(ع)، امام زمان(عج) را بشناسند؛ این در صورتی اتفاق می‌افتد که قبل از ظهور امام زمان(عج) دنیا امام حسین(ع) را به خوبی بشناسد و یکی از راه‌های این شناخت پیاده روی اربعین است.

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه گیلان تصریح کرد: وقتی نگاه کنید انگار دستی پشت این اجتماع عظیم پیاده روی اربعین است که تا برای دنیا یک اعلان عمومی و آَشنایی با سیدالشهدا را ایجاد کند. شاید بسیاری از آنهایی که در پیاده روی اربعین نقش دارند نمی‌دانند که پرچم‌دار امام زمان(عج) در آخرالزمان می‌‌شوند، برای اینکه امام حسین(ع) نشانه برحق بودن امام زمان(عج) است لذا امیدواریم حماسه اربعین حسینی روز به روز پر رونق‌تر و امام حسین و شعارهای وی در دنیا بیشتر شناخته شود.

انتهای پیام
captcha