زیست قانونی به عنوان گفتمان غالب کشور تقویت شود
کد خبر: 4088756
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری:

زیست قانونی به عنوان گفتمان غالب کشور تقویت شود

خطیب جمعه تهران با تأکید بر جدی گرفتن بیشتر مفاسد درون نظام و نفوذی‌ها گفت: باید زیست قانونی را به عنوان رکن اصلی فرهنگ عمومی کشور و گفتمان غالب خیلی قوی‌تر از گذشته دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که امروز 8 مهرماه، در دانشگاه تهران برگزار شد، بزرگترین سفارش پیامبر اعظم(ص)، انبیای الهی، امام علی(ع) و ائمه هدی و همه اوصیا را تقوای الهی دانست و گفت: با تقوا است که فرد و جامعه مؤمن به همه آرزوها و آرمانهایش خواهد رسید.

وی افزود: اگر بزرگترین آروزی جامعه مؤمن نزدیک شدن و شبیه شدن به شخصیت پیامبر(ص) به لحاظ اندیشه ای و اخلاقی و زیست فردی و خانوادگی و اجتماعی و الگو گرفتن از پیامبر اعظم(ص) است، راه رسیدن به این هدف بزرگ همین تقوا و التزام به امر و نهی الهی است.

حاج علی اکبری اظهار کرد: ماه ربیع الاول که ربیع المولود هم نامیده شده، بهار زندگی و ماهی عجیب دوست داشتنی، گشوده و روشن است. در این ماه خداوند به انسانها از سر لطف و رحمت نگاه ویژه ای داشته و ماه ولادت اعظم است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: با تولد پیامبر (ص) همه برکات متولد شد، هم قرآن و هم عترت متولد شد و هم همه فضیلتها با او به اوج رسید. پیامبر اعظم(ص) به عنوان تجلی اعظم حق در خردمندی، علم، معرفت، عزت، جلال، مهر، رحمت، صلابت، تدبیر، حکمت، مکارم اخلاق، بندگی، امامت و مدیریت، اعظم است و بالاتر از او قابل تصور نیست.

وی با بیان در کنار این ولادت مهم، ربیع الاول ماه میلاد فرزند عزیز ایشان، امام جعفر صادق(ع) و در عین حال ماه ولادت امت اسلامی است، گفت: در آغاز این ماه هجرت پیامبر(ص) به مدینه انجام شد؛ هجرتی که با فداکاری امام علی(ع) انجام گرفت و امام علی(ع) سفره دار رأفت الهی در لیلة المبیت شد.

حاج علی اکبری ادامه داد: مردمانی که در این هجرت همراه پیامبر(ص) شدند و مهاجرین نام گرفتند و وفاداری اهل مدینه در استقبال و بیعت با پیامبر(ص) که آنها را معروف به انصار کرد، منتج به شکل گیری امت اسلامی و ساخت امت وسط به تعبیر زیبای قرآن شد؛ امتی که با مهندسی عالی نبوی براساس نقشه راه قرآن و با مقاومت مثال زدنی و کارگزاری مردم ساخته شد.

وی اضافه کرد: ساخت امت اسلامی با نماز و مسجد آغاز شد و اولین نماز جمعه به امامت پیامبر(ص) در ماه ربیع الاول در ورود به مدینه اقامه شد و لذا این ماه واقعا خاصی است. این الگو که به عنوان مدینه النبی شناخته می شود طی ده سال تا رحلت پیامبر اکرم(ص) ساخته شد که این الگو در علم و معرفت، مهر و رأفت، عقل و تدبیر و عزت و شکوه مثال زدنی است و الگویی کاملا ممتاز برای دستیابی بشریت به حیات طیبه است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: این الگو یک حاکمیت الهی ـ مردمی با تأکید بر وحدت و مبتنی بر آگاهی و در نهایت عزت است که بر عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق مستضعفین اهتمام دارد و این الگو یک جامعه معیار برای همیشه بشریت است.

حاج علی اکبری یادآور شد: اگرچه امت اسلامی در ادامه مسیر دچار انحراف شد و حق این سرمایه عظیم را به جا نیاورد اما طبق بشارت قرآن کریم در آیات 3 و 4 سوره جمعه، ملت عزیز ایران با ریشه تمدنی و ظرفیتهای ویژه خود در قرن 14 هجری با قیادت امام خمینی(ره) انقلاب بزرگی را برپا کرد تا این تمدن نبوی را احیا کند و امروز 43 سال است که محکم و استوار ایستاده و تلاش جمعی روشمندی را برای تحقق این آرزوی بزرگ اسلامی انجام می دهد.

وی تأکید کرد: این ماه فرصت خوبی است که جامعه ما یکبار دیگر الگوی نبوی و مدینه فاضله نبوی و ابعاد آن را بازخوانی کرده و اهتمام بیشتری نسبت به تجدید عهد با پیامبر(ص) و امام زمان(عج) به کار بندد.

خطیب جمعه تهران در پایان این خطبه با اشاره به روز 17 ربیع الاول و هفته وحدت گفت: امسال روز 17 ربیع الاول با جمعه تطبیق پیدا کرده و باید به لطف خدا امسال کار متفاوتی در آن هفته و روز در برگزاری جشنهای باشکوه و پرمغز انجام شود. انشالله 900 پایگاه نماز جمعه در آن روز به بزرگترین مرکز برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) تبدیل خواهد شد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) می فرمایند یک آیه در قرآن می شناسم که اگر مردم آن را بگیرند برای آنها کفایت می کند و آنگاه آیه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْرا» را قرائت کردند که این آیه تفواست.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ماه ربیع الاول گفت: در این ماه بعد از گرامیداشت شهادت جانسوز امام حسن عسکری(ع)، آغاز ولایت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را خواهیم داشت.

حاج‌علی‌اکبری با گرامیداشت یاد شهیدان ماجراهای اخیر کشور گفت: برای خانواده های عزیز آنها صبر و اجر تمنا می کنیم. برای جانبازان عزیزمان که بعضی هم بدحال هستند، تمنای عافیت داریم.

خطیب جمعه تهران در ادامه با تشکر از سخنرانی عالمانه، انقلابی و هنرمندانه رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سخنرانی در تراز انقلاب اسلامی بود و رئیس جمهور در این سفر و به ویژه در این سخنرانی از ملت قهرمان ایران نمایندگی کردند و دیدارهای مفید و مؤثری با سران سایر کشورها داشتند. این واقعا یک سفر کوتاه، جمع و جور، کم هزینه و بسیار مفید بود.

وی ابراز کرد: قبل از آن هم اجلاس شانگهای برگزار شد و عضویت رسمی ایران در آن اعلام شد که آن هم اتفاق بسیار مهمی بود و به لطف خدا خط تقویت ارتباط با شرق به ضمیمه دیدارهای دوجانبه برکات فراوانی خواهد داشت.

حاج علی اکبری با تشکر از سپاه مقتدر و سرافراز به خاطر عملیات نابودی پایگاه های گروهکهای ضد انقلاب در عمق مرزهای شمال اقلیم کردستان عراق و سرکوبی تروریستهای تجزیه طلب گفت: به این نیروها دست مریزاد می گوییم و راه همین است. امنیت کشور قابل مسامحه نیست. این گروهکهای پلید از قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح تا اخلال در امور اقتصادی تا تعرض به امنیت کشور، انواع و اقسام مفاسد را در کارنامه خودشان دارند و دارای 50، 60 پایگاه هستند و البته مسئولان اقلیم کردستان به تعهدات خود در جمع کردن اینها عمل نکردند و آن وقت راه همین است و در فتنه‌گریهای اخیر هم ورودها و مداخله هایی داشتند که باید به آنها پاسخ اساسی داده می شد.

خطیب جمعه تهران آغاز سال تحصیلی جدید را به جامعه علمی کشور در دانشگاه ها و حوزه های علمیه و آموزش و پرورش تبریک گفت و اظهار کرد: بعد از کرونا انشالله شاهد یک سال تحصیلی حضوری خواهیم بود. امیدوارم سال خوبی برای تعلیم و تربیت کشور باشد.

وی با اشاره به 8 مهر، روز جهانی ناشنوایان، گفت: ما به جامعه 222 هزار نفری ناشنوایان و کم شنوایان کشور عرض ارادت می کنیم و از خداوند متعال برای آنها عافیت، صبر و جبران را تمنا می کنیم و برای خانواده های آنها توفیق در توانبخشی عزیزانشان طلب می کنیم. برای عزیزان در وزارت بهداشت به خاطر ارائه خدمات تخصصی عالی در این زمینه و سازمان بهزیستی به خاطر خدمات فراوان آموزشی، توانبخشی و پشتیبانی تجهیزات و حمایتهای اجتماعی به ویژه در بخش کودکان صمیمانه تشکر می کنیم. انشالله خدمات تازه ای هم در مراکز دینی، نمازهای جمعه، مساجد و هیئات مذهبی ما به این عزیزان ارائه شود.

علی اکبری در ادامه درباره دفاع مقدس گفت: ما با استخراج گنجهای عظیم دفاع مقدس می توانیم با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر و دقت بیشتر به اهداف و آرمانهای انقلاب برسیم و هنوز اندکی از آن بسیار استخراج نشده و خیلی نعمت بزرگ و باعظمتی است؛ هم معارف دفاع و هم معاریف دفاع. مخصوصا در بخش معاریف، شهدای عزیز وسط میدان، حاضرو ناظر و مؤثر و بشارت دهنده هستند و لذا باید گفت همه هفته ها هفته دفاع مقدس است.

خطیب جمعه تهران در ادامه به حوادث اخیر کشور پرداخت و گفت: بنده در اجتماع عظیم سوم مهرماه نکاتی را عرض کردم. آنچه الان بیان می کنم اولا یادآوری یک اتفاق بسیار بزرگ است که آن هم ساختن حماسه تازه ای در دل این دشواریها و فتنه ها توسط ملت شریف ایران است. حماسه اول و سوم مهر اتفاق بسیار بزرگی بود.

وی ابراز کرد: ملت عزیز ما براساس تجربه های گذشته تاریخ انقلاب با بصیرت، وفاداری، غیرت، دشمن شناسی، لحظه شناسی، ترجیح مصالح ملی و بنیه معنوی حاصل دو ماه عرض ارادت به امام حسین(ع) و اربعین باعظمت هم خیلی زود فتنه گران را در صحنه تنها گذاشت و صف خودش را جدا کرد و بعد هم حماسه های تازه ای را از حضور پرشور و پرشعور در اول و سوم مهر آفرید و فتنه گران را محکوم کردند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: این به فتنه گران فهماند در همه کشور یاران انقلاب زنده اند و غیرتمندانه وسط میدان هستند و در سوم مهر مردم 9 دی را زنده کردند که حقیقتا دیدنی بود و از همه سلیقه ها به میدان آمده بودند. این ملت عزیز و شریف باذن الله می تواند پرچمداری ساخت امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی را در آستانه ظهور و در مسیر امام عصر(عج) داشته باشد و این حق ملت ماست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: در ماجرای این اجتماعات آنچه مردم عزیز ما یکپارچه خواستند و تأکید کردند، وحدت و تقبیح شرارتها بود و خواستار اشد مجازات برای آشوبگران وحشی و فتنه انگیزان نیابتی شدند که امیدواریم دستگاه قضایی مواجهه ای دقیق و قانونی و البته قاطع و سریع داشته باشد. از طرفی این مردم از چهره های ورشکسته، بی بصیرت و دشمن شادکن اعلام انزجار کردند و حساب جوانان و نوجوانان فریب خورده را از اینها جدا کردند و از نیروی انتظامی و حافظان امنیت و مجاهدتهای آنها عاشقانه تشکر کردند. همچنین مردم خواستند که بهانه این ماجراها در مرگ تلخ آن بانوی جوان، رفع ابهام شده و به آن رسیدگی شود و مراکز مسئول نظر نهایی خود را اعلام کنند. گرچه شواهد در این ماجرا هم حکایت از یک دروغ بزرگ دارد منتهی مسئولان می خواهند مقداری دقیق تر مطلب اعلام شود. البته فتنه انگیزان هم خیلی زود آن ماجرا را فراموش کردند و خیلی کاری به آن قصه نداشتند.

وی تأکید کرد: ما باید از دل این تهدید، فرصتها بسازیم و این هنر امام و امت ماست، هنر سلیمانی بزرگ ماست. اولا امنیت ما به قیمت خون مطهر شهدا به دست آمده و امتیاز ویژه ایران عزیز ماست و برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، سرمایه بزرگ ملی ماست و لذا باید بیشتر از قبل قدر آن را بدانیم و قدر سازندگان و تولیدگنندگان امنیت را بیش از گذشته بدانیم.

حاج علی اکبری تصریح کرد: باید وحدت را بیش از گذشته قدر دانسته و تقویت کنیم و به انس و دوستی و الفت داخلی توجه کنیم. همچنان که رئیس جمهور بیان کردند باید آمادگی بیشتری برای شنیدن صدای مخالف و معترض و منتقد داشته باشیم و باید سازوکارهای تازه ای در این زمینه با ابتکارات جدید طراحی شود.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر جدی گرفتن بیشتر جهاد تبیین گفت: راه حل ویژه جهاد تبیین است و باید بیش از گذشته آن را پیگیری کنیم. خط اصلی ساخت ایران قوی است که نباید آن را گم کنیم و ایران را باید به کارگاه بزرگ برای پیشرفت و سازندگی تبدیل کنیم. باید بیشتر سراغ جوانها و نوجوانها رفت و عاشقانه برای اعتلای شخصیت ایمانی و انقلابی آنها سرمایه گذاری کنیم و به آموزش و پرورش بیش از گذشته اهمیت دهیم.

وی با تأکید بر جدی گرفتن بیشتر مفاسد درون نظام و نفوذی ها گفت: باید زیست قانونی را به عنوان رکن اصلی فرهنگ عمومی کشور و گفتمان غالب خیلی قوی تر از گذشته دنبال کنیم. ما عمق کینه دشمنان را در این ماجرا نسبت به اصلی ترین نمادهای انقلاب و هویت ما از جمله قرآن؛ به عنوان کتاب انقلاب، مسجد؛ به عنوان پایگاه انقلاب، نسبت به پرچم؛ به عنوان شرف و هویت ما، نسبت به حجاب؛ به عنوان رمز طهارت و غیرت، نسبت به رهبرمان که جان ما به او بسته است و ایران ما که نقطه عزیمت تحولات جهانی به سوی عصر ظهور است، دیدیم. اینگونه است که از دل این تهدیدها فرصت ساخته می شود

حاج علی اکبری تصریح کرد: در ماجرای اخیر نسبت به حجاب و عفاف خیای ترکتازی شد و رفتارهای غلطی صورت گرفت و خیلی حرمت شکنی شد. این روزها بیشتر اهمیتش را درک می کنیم. وقتی توصیه اولیای خدا را دست کم گرفتیم، وقتی نص دین و توصیه شهیدان را دست کم گرفتیم امروز وقتی هجوم بی امان دشمن را می بینیم وقتی پیاده، سواره، مجازی، حقیقی لشکر شیطان را می بینید که به حجاب و عفاف حمله می کند، وقتی می بینید مراکز صهیونیستی و استکبار جهانی به قرارگاه های مرکزی برای حمله حجاب و عفت و حیای جامعه تبدیل شدند، می فهمیم حجاب و عفاف چه گوهری است و می فهمیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید از اسلام عزیز به خاطر حجاب تشکر کرد.

وی با بیان اینکه حجاب از نعمتهای الهی است که باید شکر آن را به جا بیاوریم، گفت: این اصل اصیل و فطری بسیار پر رمز و راز است که برای تأمین و تضمین انسانیت زنان ما و تکریم آنها، مدیریت و مهار خودخواهی های مردان بی ادب و تربیت نشده، مدیریت مردسالاری در جریان التذاذ بی حساب از بانوان، تأمین امنیت حضور اجتماعی زنان و مردان است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش حجاب در صیانت از خانواده به عنوان سلول اصلی تشکیل جامعه اسلام و انسانی گفت: حجاب در واقع برای رونق بخشی و اعتلای زیست خانوادگی و تکریم مقام مادری و همسری و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیتهای فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بانوان است که خوشبختانه جامعه ایرانی ما در پرتو اسلام اینها را تجربه کرد.

حاج علی اکبری یادآور شد: ما در انقلاب اسلامی زیست عفیفانه و خانواده دار بودن را تجربه کردیم. دوره رضاخانی و ستمشاهی بدترین دوره ها از نظر مبارزه با مسئله حجاب و عفاف بود و اکنون که در انقلاب اسلامی برکات زیست عفیفانه را در رشد علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی و هنری بانوان خود دیدیم، حال می بینید دشمن با همین عنصر وارد مبارزه شده است و این همه از مسئله حجاب و زیست عفیفانه و سلامت اجتماعی ناراحت هستند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب جوامع غربی گفت: آنها در مسیر این بی عفتی ها خانواده را از دست دادند، خشونت علیه زنان و استفاده ابزاری از زنان در آنجا بیداد می کند. ببینید نخست وزیر بانوی ایتالیا در خصوص وضعیت غرب و ناهنجاری ها و افتضاحات چه گفت. معلوم است آنها به داشته های ما حسادت می کنند. جامعه ما با این اتفاقی که افتاد باید بیشتر به خودش بیاد و از این سرمایه بزرگ صیانت کند.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: با این سر و صداها، بازی ها، هجمه ها، تمسخرها، ملامت ها، نفرت پراکنی ها و غوغاسالاری ها و استفاده از فناوریهای نوین برای مبارزه با حجاب و ترویج بی عفتی می خواهند جمهوری اسلامی را منفعل کنند تا یکی از بزرگترین مزایای خودش را در حفظ هویت و کرامت زن ایرانی و جامعه ایرانی دست کم بگیرد و ما نبابد منفعل شویم و اینجا جای مقاومت در برابر این هجوم بی امان و ناجوانمردانه از بیرون و وادادگی برخی در درون و غفلت و بی حالی بسیاری از دستگاه های مسئول و مردم است و نیاز به یک اهتمام تازه در این موضوع حیاتی داریم.

حاج علی اکبری اظهار کرد: بیش از 90 تا 95 درصد کارها در این زمینه کار فرهنگی، تربیتی، اقناعی و فرهنگ سازی است که خیلی ها از خانواده ها، دستگاه های تعلیم و تربیتی و رسانه ملی و دیگران در این ابطه مسئول هستند. بخشی هم مربوط به انجام وظایف قانونی در مدیریت و تقویت سلامت اجتماعی است که دستگاه های مسئول در این حوزه هم نباید منفعل شوند و قوی کار خود را با نوسازی و بهسازی شیوه ها در مسئله تأمین سلامت اجتماعی انجام دهند.

وی در پایان اظهار کرد: در این ماجرا نسبت به مسئله حجاب زنان مؤمن و عفیف ما تعرض شد و مواردی از این اقدامات داشتیم. این خط قرمز ماست و من از دستگاه قضایی و قانونگذار خواهش می کنم برای هر نوع تعرض نسبت به حجاب بانوی مسلمان و مؤمن باید بسیار سختگیرانه مواجه شوند و این نیازمند قانون قوی، کارامد و بازدارنده است تا هر کسی به خودش اجازه ندهد نسبت به چادر و حجاب یک بانوی مؤمن تعرض کند. ما برای این ارزش بزرگ جانمان را گذاشتیم و جوانان ما خون دادند و انشالله این مسئله هم به صورت مستقل دیده شود و با درایت امت و امام از دل این تهدیدها فرصتها ساخته شد و ما بهتر از گذشته، سریعتر و قوی تر مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha