صدور و تمدید بیش از سه هزار مجوز صنایع‌دستی در کردستان
کد خبر: 4091912
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

صدور و تمدید بیش از سه هزار مجوز صنایع‌دستی در کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از صدور و تمدید بیش از سه هزار فقره مجوز پروانه تولید صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال‌جاری خبر داد.

صنایع دستی کردستان

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: از دو‌ هزار و ۱۵۶ فقره مجوز صادر شده در شش ماهه اول سال‌جاری‌، تعداد دو هزار و ۱۰۶ فقره مربوط به پروانه تولید انفرادی، ۴۱ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، ۷ فقره کارت شناسایی و دو فقره پروانه تأسیس کارگاهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه از کل مجوزهای تولیدی یک‌هزارو ۹ فقره پروانه تولید انفرادی نیز در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی تمدید شده است، افزود: این مجوز‌ها برای صنعت‌گران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و... صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: همچنین در مدت زمان یادشده، ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ توسط بنیاد برکت به صنعتگران فعال در کردستان پرداخت شده است.

وی در ادامه از برپایی بیش از ۱۰ نمایشگاه صنایع‌دستی از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور ماه خبر داد وگفت: حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی اقلیم کردستان عراق (شهر حلبچه)، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در شهرستان‌های سنندج، بانه و مریوان در ایام نوروز امسال و همچنین برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در خانه کُرد سنندج به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی، از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

گویلیان افزود: در این بازده زمانی بیش از ۴۰ نفر صنعتگر در رشته‌های مختلف بومی و محلی در نمایشگاه‌های مشارکتی صنایع‌دستی استان‌های یزد، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان و ارومیه حضور داشته‌اند.

وی اظهار کرد: در مجتمع کارگاهی صنایع‌دستی تایله واقع در خیابان طالقانی شهر سنندج ۲۳ فضای کارگاهی صنایع‌دستی به متقاضیان برای رشته‌های بومی و محلی از جمله نازک‌کاری، سازسازی سنتی، گلیم‌بافی، خراطی چوب، منبت و معرق و سفال‌گری واگذار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: در حال حاضر ۴۴ هزار کردستانی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در ۴۰ رشته صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha