به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان امروز، ۲۳ مهر در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی استان با تبریک فرارسیدن روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: 125 دانشآموز آسیبدیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: از این تعداد 25 دانشآموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان وقروه تحصیل میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: 100 دانشآموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به «اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نوید بخش حضور اجتماعی نابینایان» بعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاهسازی جامعه میتوان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
محمدی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیتها افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان سال جاری هزار و 255 نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که 580 نفر بدون مشکل و 675 نفر دارای اختلال بودند.
وی اظهار کرد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند 521 نفر نیاز به عینک، 116 نفر تحت درمان آمبلیوپی، 31 نفر تحت درمان دارویی و جراحی، 6 نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط و کتاب درشت خط و1 نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
محمدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهدهداراست، افزود: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانشآموزان باشد، چرا که هر دانشآموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزشهای لازم را دریافت کند.
وی با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندیها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، یادآور شد: آموزش و پرورش استثنایی تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
انتهای پیام