راهکارهایی برای پایداری حضور دانش‌آموزان در صف نماز
کد خبر: 4092877
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

راهکارهایی برای پایداری حضور دانش‌آموزان در صف نماز

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با ارائه راهکارهایی برای ترویج نماز در مدارس، گفت: لازم است با گفتمان‌سازی مستمر در دفتر مدیر مدرسه با حضور اولیا و مربیان و یا حتی حضور نماینده دانش‌آموزان برای رفع اشکالات، ابهامات و بیان پیشنهادات در حوزه نماز تلاش کرد. 

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مدارس گرانیگاه مهم توجه به امر نماز هستند و در واقع نهادینه‌سازی لازم برای خواندن نماز در سال‌های تحصیلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: ترویج نماز در مدارس شامل ارکانی است که باید مورد توجه قرار گیرد که آشنایی دانش‌آموزان با احکام نماز اولین پله است که دانش‌آموز باید با تمرین مستمر در خانه و مدرسه احکام وضو، طهارت و نماز را یاد بگیرند.

طاهری با بیان اینکه نماز خواندن به معنای سخن گفتن با خدایی است که فرد او را نمی‌بیند، تصریح کرد: توجه صرف به نماز بدون افراط و تفریط به منظور تقویت گرایش مذهبی دانش‌آموزان باید در دستور کار مدارس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید نیاز درونی افراد را به ارتباط با مخلوق شکل و پرورش داد، اظهار کرد: براساس سن و جنس لازم است آموزش‌های لازم و متناسب صورت گیرد؛ گاهی سن دانش‌آموز را در ارائه آموزش‌ها درنظر نمی‌گیریم و همین امر باعث کاهش بازدهی می‌شود.

وی با بیان اینکه البته نباید از اعتقادات خانوادگی و تاثیر آن نیز غافل شد، تصریح کرد: یادمان نرود کودکان و نوجوانان می‌بینند و یاد می‌گیرند؛ بنابراین نباید از حضور معلمان و مدیران مدرسه در صف نماز جماعت غافل شد.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با تأکید بر ایجاد روابط صمیمی معلمان و مدیران مدرسه با دانش‌‌آموز برای اثرپذیری سخن‌ها، ادامه داد: دانش‌آموز باید بداند رفتار ملایم و با ملاطفت اولیای مدرسه به دلیل ارتباطی است که با خداوند برقرار کرده‌اند.

طاهری با بیان اینکه حضور مربی تربیتی امر بسیار مهمی است که گاهی به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان این مربی وجود دارد و این یک آسیب بزرگ است، افزود: دانش‌آموزان در این سن براساس انس‌گیری با یک مربی و شیفته اخلاق او شدن، به سمت نماز بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر داشتن برنامه‌ریزی خاص برای زنگ نماز، تصریح کرد: اهمیت دادن به نماز، پیگیری حضور دانش‌آموزان در نمازخانه مدارس، نصب برنامه نماز جماعت در تابلو اعلانات و گاهی بیان اهمیت اهمیت در صبح گاه مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طاهری، کیفیت برنامه ریزی مدارس و اهميت دادن به زنگ نماز را با تشویق دانش‌آموزان را از ارکان مهم دیگر برشمرد و گفت: چگونگی آموزش‌ها، توجه به قوق برنامه‌ها و وجود کتاب‌ها و نشریات دینی نیز از دیگر موارد مهم است که مدیر مدرسه لازم است برای آن برنامه داشته باشد‌.

راه‌حل نهایی چیست؟ 

وی با بیان اينکه تولید محتواهای دینی براساس نماز نیز از دیگر ارکان تاثیرگذار است، افزود: تشکیل ستاد اقامه نماز در مدارس به صورت مستمر و مرتب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: روحانی و یا همکار فرهنگی نیز که امام جماعت می‌شود باید در طول زنگ‌های تفریح و یا بعد از نماز ارتباط درستی با دانش‌آموز برقرار کند تا دانش‌آموزان براساس این ارتباط گرایش خاصی به نماز پیدا کنند.

طاهری از تعیین زنگ نماز در برنامه روزانه و درسی دانش‌آموزان، تصریح کرد: جذب خیرین برای ساخت نمازخانه مدارس و همچنین ارائه فکرهای خلاق برای تزئین نمازخانه نیز از دیگر موارد مهمی است است نباید فراموش کرد.

وی با بیان اینکه گاهی همه این موارد را رعایت می‌کنیم اما به بازدهی لازم برای صف بندی دانش‌آموزان در نماز نمی‌رسیم، یادآور شد: در این موارد لازم است با گفتمان‌سازی مستمر در دفتر مدیر مدرسه با حضور اولیا و مربیان و یا حتی حضور نماینده دانش‌آموزان برای رفع اشکالات، ابهامات و بیان پیشنهادات در حوزه نماز تلاش کرد. 

انتهای پیام
captcha