تکبر ریشه تمام معاصی و جهالت‌هاست
کد خبر: 4094088
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

تکبر ریشه تمام معاصی و جهالت‌هاست

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه تکبر بیماری خطرناکی است که کوشش‌های چندین هزار ساله و عبادت‌های طولانی را نابود خواهد کرد، گفت: غرور و تکبر صفتی بسیار مذموم است و باعث می‌شود انسان دچار لجاجت شود، چراکه ریشه تمام معاصی و جهالت‌ها همین تکبر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه شامگاه یکم آبان‌ماه در مراسم سخنرانی حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه ماه ربیع‌الاول متعلق است به نبی گرامی اسلام به همین خاطر لازم است از سیره نبوی سخن گفته شود، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شاخص نبی گرامی اسلام تواضع و فروتنی است و سنت عملی خداوند هم این است که هر کس تواضع داشته باشد بلند مرتبه خواهد شد و هر کس تکبر داشته باشد بر زمین خواهد خورد.

وی ادامه داد: حتی اگر لشکر اسلام در مقابل لشکر کفر قرار بگیرد، اما لشکر اسلام دچار غرور و تکبر شود، لشکر کفار غالب و پیروز میدان می‌شود؛ غرور و تکبر صفتی بسیار مذموم است و باعث می‌شود انسان دچار لجاجت شود، چراکه ریشه تمام معاصی و جهالت‌ها همین تکبر است.

فرحزاد افزود: در خطبه قاصعه که طولانی‌ترین خطبه نهج‌البلاغه است در بخشی از آن به تکبر اختصاص یافته است و حضرت علی(ع) توصیه به عبرت‌آموزی از عاقبت شیطان به واسطه کبر و غرور کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه شیطان لعین با شش هزار سال عبادت در محضر الهی، به‌واسطه تکبر از درگاه الهی مطرود و کافر شد، گفت: هر انسانی به تکبر دچار شود در حقیقت در آستانه فروپاشی و کافر شدن است و هر کس ادعا کند از همه بیشتر می‌فهمد از همه احمق‌تر است.

وی اظهار کرد: شیطان خود را برتر از حضرت آدم می‌دانست، چراکه قائل بود از آتش خلق شده است، به همین خاطر دچار خودبرتربینی و تکبر شد، تکبر بیماری خطرناکی است که کوشش‌های چندین هزار ساله و عبادت‌های طولانی را نابود خواهد کرد.

فرحزاد با بیان اینکه طبق روایت‌های متعدد، محال است کسی که سر سوزنی در دلش تکبر داشته باشد وارد بهشت شود، اضافه کرد: در جریان داستان حضرت سلیمان(ع)، با رئیس مورچه‌ها، زمانی که رئیس مورچه‌ها با لحن تندی با حضرت سلیمان(ع) سخن گفت، حضرت سلیمان با تبسم جواب داد و در مقابل مورچه انتقادپذیر بود و موعظه مورچه را گوش کرد؛ گاهی یک معرفت و تواضع در یک انسان یک عالم را دگرگون می‌کند، اما گاهی انسان‌ها به‌واسطه غفلت دچار تکبر و غرور می‌شوند.

انتهای پیام
captcha