نیازمند روایتگری در عصر ارتباطاتیم
کد خبر: 4094389
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
دارابی در مراسم معارفه مدیر مجموعه نیاوران:

نیازمند روایتگری در عصر ارتباطاتیم

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این عرصه نیاز داریم.

به گزارش ایکنا، آیین تکریم و معارفه مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور،‌ مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

دارابی در این مراسم با اشاره به کارنامه موفق و تاثیرگذار مریم جلالی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، گفت: طی این مدت گام‌های مهمی در حوزه مرمت، تشکیل شوراهای راهبردی و فنی موزه‌ها، برنامه جامع پنج ساله و همچنین جذب منابع و ظرفیت‌های جدید انجام شد که قابل تقدیر است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی همچنین از بیژن مقدم به‌عنوان یکی از مشاهیر حوزه رسانه‌ و ارتباطات نام برد و افزود: مطمئناً دوره جدید حساس و تعیین‌کننده است. در دوره اخیر با تفویض اختیارهایی که انجام شده، بسیاری از امور را به مدیران کاخ‌ها و موزه‌ها واگذار کرده‌ایم. امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این عرصه نیاز داریم.

وی با اشاره به بازید رئیس‌جمهوری از بخش‌های مختلف موزه ملی بیان کرد: در گزارشی که به آقای رئیسی ارائه دادم، اعلام‌ کردم در کشور ۸۰۰ موزه داریم که کمتر از ۳۰۰ موزه متعلق به وزارت میراث ‌فرهنگی و بقیه متعلق به بخش خصوصی و سایر نهادها است. در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده است و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.

دارابی با اشاره به تاریخ ۷هزار ساله ایران گفت: انتقال این تجربه به نسل جوان با روایتگری درست، مستند، باورپذیر، عالمانه، جذاب و متناسب با مخاطب‌های مختلف انجام می‌شود.

وی به ظرفیت بالای شورای راهبردی و فنی موزه‌ها اشاره و بر دستور کار قرار گرفتن توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها تاکید کرد و افزود: برای نخستین بار در بند ۱۷ برنامه هفتم توسعه و در سیاست‌های کلی نظام، گردشگری و صنایع‌دستی دارای عنوان شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد با روحیه تعاملی و سوابق، بیژن مقدم موفق به انجام کارهای مهمی در حوزه روایتگری همچنین توسعه و گسترش زیرساخت‌های مجموعه‌ فرهنگی‌تاریخی نیاوران شود.

در ادامه مراسم مجتبی توانگر نماینده مجلس در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد مجموعه فرهنگی نیاوران همچون گذشته در دو موضوع فرهنگ و تاریخ گام‌های مثمر ثمری را بردارد.

بیژن مقدم نیز با اشاره به تجربه ۳۵ ساله‌اش در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای افزود: مجموعه نیاوران یکی از دست نخورده‌ترین مجموعه‌های تاریخی است که پس از انقلاب توسط افرادی متدین با حفظ تمام‌ ویژگی‌ها و دارایی‌هایش نگهداری و حفظ شده است.

وی روایت‌گری و گردشگری را دو امر جدایی‌ناپذیر از یکدیگر عنوان کرد و افزود: علاوه بر دیدن، شنیدن حقایق تاریخی، امروز اهمیت فراوانی دارد. امروز جنگ روایت‌هاست که با توجه به تاکید آقایان ضرغامی و دارابی بر این امر تلاشمان این است این مهم با کیفیت انجام شود.

در پایان این مراسم احکام مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران از سوی علی دارابی قائم‌مقام‌ وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور اهدا شد.

انتهای پیام
captcha