جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار می‌شود
کد خبر: 4094445
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
گزارش ایکنا از نشست مجمع ناشران انقلاب اسلامی

جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار می‌شود

نشست خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی امروز سوم آبان‌ در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد.

جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی امروز سه‌شنبه سوم آبان‌ در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر به تشریح فعالیت‌های مجمع در حوزه‌های مختلف پرداخت.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ابتدا ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مجمع در یک سال گذشته و اقدامات پیشین آن، عنوان کرد: در طول دوازده سال و نیمی که از عمر مجمع ناشران انقلاب اسلامی می‌گذرد، به نهال تقریبا پرتوانی تبدیل شده و قابلیت ثمردهی پیدا کرده است. درواقع مجمع در این سال‌ها قدرت عملیاتی و منطقی‌سازی قبل از فعالیت‌ها و عمل خود را تقویت کرده است و این منطق خوب و پخته در بسیاری از نقاط مدیریتی و تاثیرگذار کتاب و نشر خود را به‌صورت یک سیستم عامل جا انداخته است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه  ضمن اشاره به تغییرات هیئت مدیره مجمع در سال گذشته عنوان کرد: حدود 4 تغییر در این سطح داشتیم، در راس این تغییرات محمد حمزه‌زاده، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جای خود را به مصطفی زمانی، از پیشکسوت‌های نشر انقلاب اسلامی داد. مدیران نشرهای شهید کاظمی، شهرآب، کتاب جمکران، مهرستان و مدیرمسئول نشریه گاه‌نقد نیز اعضای هیأت مدیره مجمع را تشکیل می‌دهند که بنده را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند. امیداوارم که در مجمع نیز تغییرات مدیریتی رخ دهد تا بتوانیم نسل بعدی مجمع را در آینده نزدیک ببینیم و با سرعت بیشتری پیش برویم.

نیلی در بیان عملکرد واحد تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم از ترکیب و ادغام بخش رسانه‌ای مجمع با دفتر تشکل‌های مجمع در قالب دفتر ارتباطات و تشکیلات خبر داد و افزود: اتصال مجمع با ناشران و سازمان‌ها و موسسات انتشاراتی، مجموعه‌های مرتبط با نشر و اهالی قلم و فعالان حوزه توزیع و عرضه کتاب از طریق این مرکز برقرار می‌شود.

وی همچنین ضمن اشاره به ساماندهی مجمع در بخش رسانه‌ای گفت: مرکز رسانه‌ای شیرازه که پیش از این به‌ صورت یک دفتر در ساختمان مجمع فعالیت می‌کرد را در سال ۱۴۰۱ به‌ صورت یک موسسه مستقل تعریف کردیم و خوشبختانه تجارب دوره‌های مختلف شیرازه در اینجا تجمیع شد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: در سامانه کارشناسی مجمع هم با تصویب هیئت‌مدیره یک نوآوری خوب رقم خورد و یک هیئت علمی برای این سامانه ایجاد شد که در سال‌های گذشته بیش از 40 هزار عنوان کتاب را بررسی کرده است.

راه‌اندازی دفتر بین‌المللی مجمع ناشران 

نیلی، احیا و تجدید‌ قوای مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه بین‌الملل را تحول بعدی مجمع در سال‌های 1400 و 1401 خواند و تصریح کرد: پیش از این دو بار تلاش شده بود که دفتر بین‌الملل مجمع راه‌اندازی شود که میسر نشده بود اما امسال به همت دوستان دفتر بین‌المللی مجمع  با هدف ارتباط بین‌المللی با ناشران مسلمان و انقلابی و هم‌سو و هم‌عهد در کشورهای دیگر و اتحادیه ناشران و نویسندگان این کشورها راه‌اندازی شد.

وی ضمن اشاره به فعالیت دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال‌های ۹۱ تا ۹۶ که چندسالی متوقف شده بود، اضافه کرد: با تاکید و تصویب هیئت مدیره مجمع این دفتر مجددا احیا شد که بسیار به ارتقای کیفیت تولید و مدیریت نشر کتاب کمک‌کننده است.

نیلی در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی خیلی گسترده است؛ عنوان کرد: فعالیت‌های مجمع در دو بخش تعریف می‌شود، یکی بخش شرکتی متصل به ساختار مجمع که موسسه شیرازه در حوزه رسانه و شرکت ترنج در حوزه  توزیع و عرضه محصولات است. بخش دیگر شرکت و دفتر نرم‌افزاری مجمع باعنوان خاک«خورشید آینده کتاب» است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه افزود: خوشبختانه شرکت ترنج در دو سال گذشته با تحول مدیریتی که اتفاق افتاد، افتخارات  بسیار خوبی کسب کرده و بخشی از مشکلاتی که قبلا در برنامه‌های آن وجود داشته را اصلاح کرده است و در بازار کتاب خوب پیش می‌رود؛ امیدواریم موفقیت‌های اقتضادی این مجموعه بتواند بخشی از مشکل ناشران مومن و انقلابی کشور و مشکل ویترین کتاب را حل کند.

فروش یک میلیون و 750 هزار کتابی

وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت‌های ترویجی و پویش‌های مطالعاتی موسسه شیرازه، گفت: تا امروز مجمع ناشران انقلاب اسلامی حدود ۴۰ پویش سراسری در قالب‌های مختلف برگزار کرده است و در جریان این پویش‌ها با همکاری 24 ناشر،  قریب به یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار کتاب توسط مردم خریداری شده است که عدد قابل‌توجهی است.

نیلی ضمن اشاره به برگزاری اولین پویش کتابخوانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مهر و آبان سال ۹۳ با محوریت کتاب «من زنده‌ام»؛ خاطرات معصومه آباد؛ اظهار کرد: این پویش با هدف کمک کردن به بازیابی هویت دختران مومن و مسلمان انقلابی اتفاق افتاد. در حال حاضر پویش مشدد و مجدد کتاب خداحافظ سالار در جریان است که در برابر جریان نفاق و فته رقم زدند، شروع شد و خوشبختانه تاکنون بیش از 320 هزار شرکت‌کننده داشته است.

وی در ادامه ضمن تشریح  چهار بخش اصلی پویش‌های کتاب مجمع ناشران و انقلاب اسلامی، تشکیل شورای عالی کتاب در سازمان صداوسیما را از موفقیت‌های مرکز شیرازه اعلام کرد و افزود: البته جلسات این شورا در یک سال گذشته متوقف شده است و امیدواریم که دوباره از سر گرفته شود. همچنین به همت همکاران ما در مرکز شیرازه بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در برنامه‌های مختلف صداوسیما معرفی شده است.

آورده فکری مجمع ناشران

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برنامه طرح و تولید اولیه برنامه «کتاب‌باز» را متعلق به مرکز شیرازه خواند و تصریح کرد: در حمایت از تولید برنامه‌های کتابی یکی از اولین کارها تاسیس و بنیان‌گذاری برنامه «کتاب‌باز» بود که با همت، اراده و تمرکز فکری همکاران خوش‌فکر ما در حوزه کتاب و نشر جبهه انقلاب و مرکز شیرازه اتفاق افتاد اما متاسفانه بعدا این آورده فکری مجمع ناشران انقلاب اسلامی مورد بی‌مهری مدیران وقت صدا و سیما قرار گرفت و با تغییر جهت محتوایی مواجه شد.

جایزه ادبی فلسطین

نیلی ضمن اشاره به نشست‌ها و دورهمی‌های صنفی، ادبی و فکری به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۶۰ نشست فکری و فرهنگی در موضوعات مختلف برگزار شده است. همچنین در حوزه بین‌الملل نشست‌هایی با مسئولان اتحادیه کتاب عرب و اتحادیه ناشران سوریه برگزار کرده و در تلاش هستیم تا با همکاری تشکل‌های ادبی و کشورهایی چون لبنان، اندونزی، ترکیه، یمن، تونس و دیگر کشورهای اسلامی جایزه جهانی ادبی فلسطین را برگزار کنیم؛ بنابراین به زودی اولین جایزه ادبی فلسطین در کشور لبنان برگزار خواهد شد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزاری دو دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو در مقابله با روایت‌های غلط و منحرف‌شده از پهلوی را از دیگر دستاوردهای خوب مجمع در سال‌های اخیر خواند و افزود: خوشبختانه این جایزه با استقبال خوبی مواجه شد که در دومین سال جشنواره این استقبال بیشتر و بهتر بود و کتاب‌های بیشتر و آثار به مراتب قوی‌تر تألیف و تولید شد. خوشبختانه در همین رویداد اتصال بین مراکز اسنادی، ناشران و نویسندگان ما برقرار شد تا روایت‌هایی عمیق و جدیدتری ارائه شود.

نیلی در پایان ضمن اشاره به اتفاقات اخیر کشور و نقش‌آفرینی نوجوانان در این حوادث گفت: توهمی در شرایط کنونی در نوجوانان کشور می‌بینیم، حاصل بخشی از کارها و لجام‌گسیختگی آثار ترجمه‌ای است که در طول چند سال گذشته رخ داده است.

انتهای پیام
captcha