27 مرکز آموزشی وتوانبخشی در کردستان فعالیت دارند
کد خبر: 4096725
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲

27 مرکز آموزشی وتوانبخشی در کردستان فعالیت دارند

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: 27 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری درتمامی شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان فعالیت دارند.

دوره تخصصی نیروهای مراکز آموزشی و توانبخشی

به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان امروز، 12 آبان‌ماه در بازدید از دوره تخصصی نیروهای جدیدالورود مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان اظهار کرد: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش‌و‌پرورش را ایفا می‌کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش‌آموزان را تشخیص می‌دهند و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می‌دهند.

وی افزود: از این تعداد 21 مرکز دولتی و 6 مرکز غیر دولتی است که فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می دهند.

رئیس آموزش‌پرورش استثنایی کردستان با تأکید بر اینکه معلمان کارگزارن حقیقی آموزش‌وپرورش هستند و نقش اصلی را در پیشبرد، تحقق رسالت وماموریت آموزش وپرورش بر عهده درند، افزود: فلسفه وجودی هر سازمانی تحقق اهداف آن سازمان است ومیزان تحقق هدف در گرو مفید بودن فعالیت ها ست که برای انجام این مهم سازمان باید همواره در جهت رشد وتوسعه باشد.

وی ادامه داد: این مهم حاصل نمی شود مگر از طریق نیروی انسانی حرفه ای وکارآمد که ابزار اصلی حرفه‌ای‌گری هم تنها از معبر و مجرای ارتقای سطح دانش، بینش، مهارت و عملکرد صورت می‌پذیرد.

محمدی گفت: ارتقای توانمندی، به روز‌آوری دانش، بازآموزی و رشد حرفه‌ای معلمان، آشنایی با تست های تشخیصی و روش های درمانی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از اهداف اصلی برگزاری این دوره ضمن خدمت 24 ساعته است.

وی با بیان اینکه دوره‌های تخصصی در راستای بهبود کیفیت فرآیند آموزشی و توانبخشی به منظور ارتقای سطح عملکردمعلمان برگزار می‌شود، افزود: 20 نفر از همکاران شهرستان‌های سقز، مریوان، دهگلان، موچش، سریش آباد، سنندج(ناحیه یک)، دیواندره، قروه و بیجار در این دوره دو روزه حضور داشتند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: هر ساله بالغ بر 2 دانش‌آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خمات آموزشی و توانبشخی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این دانش‌آموزان علی رغم داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا دو درس که اغلب خواندن، نوشتن ویا ریاضی می باشد مشکل دارند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه واز خدمات آموزشی و حمایتی بهره می برند.

محمدی گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری وبا مداخلات آموزشی ودرمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ومشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل وارتباطات این دانش‌آموزان رخ می‌دهد به نتایج خوبی دست یافت.

وی در پایان یادآور شد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی وکاهش اعتماد به نفس آنها می شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده و نظام آموزش وپرورش کشور وارد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha