وقتی دغدغه‌های قرآنی در دستگاه‌های اجرایی جایگاهی ندارد
کد خبر: 4097067
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
به بهانه روز فرهنگ عمومی؛

وقتی دغدغه‌های قرآنی در دستگاه‌های اجرایی جایگاهی ندارد

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان که مصوباتی نیز دارد لازم است اتحادیه مؤسسات قرآنی جایگاهی ویژه داشته باشند، گفت: با وجود اینکه بخشی از اعتبارات دستگاه‌های قرآنی به حوزه فرهنگ و قرآن اختصاص دارد، اما در زمینه فرهنگی و قرآنی ضعیف عمل می‌شود.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبیحسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: فرهنگ و ایمان دو مقوله جدا از یکدیگر نبوده؛ بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند؛ باید به هر دوی این حوزه‌ها در کنار یکدیگر در جامعه اسلامی توجه کرد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم برای پیاده‌سازی فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی شورای فرهنگ عمومی است، افزود: در شورای فرهنگ عمومی استان که مصوباتی نیز دارد لازم است اتحادیه مؤسسات قرآنی جایگاهی ویژه داشته باشند.

سلمانی با تأکید بر برخورداری مسئولان ارشد استان از یک مشاور قرآنی به عنوان یک الزام، ادامه داد: بهره‌گیری از نظرات مشاور قرآنی در کنار یک مسئول می‌تواند به نفع جامعه قرآنی باشد و در فرهنگ سازی امور مؤثر واقع شود.

وی با تأکید بر دیدارهای مستمر فعالان قرآنی با مسئولان برای بیان دغدغه‌ها و رفع آن‌ها نیز گفت: از سویی دیگر، مطالبه‌گری از حوزه جامعه قرآنی کم بوده و برخی دیدارها انجام شده اما متاسفانه خروجی آن چنانی نداشته است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر مطالبه‌گری از سوی جامعه قرآنی و پیگیری از سوی حاکمیت، اظهار کرد: تقویت و شکل‌گیری فرهنگ و باورهای قرآنی، خواسته اصلی جامعه قرآنی است.

سلمانی با بیان اینکه از سویی دیگر دستگاه‌های دولتی کمتر دغدغه قرآنی دارند، افزود: با وجود اینکه بخشی از اعتبارات دستگاه‌های قرآنی به حوزه فرهنگ و قرآن اختصاص دارد، اما در زمینه فرهنگی و قرآنی ضعیف عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مجوز برگزاری دوره قرآنی برای دستگاه‌های اجرایی را دارد، اما آن چنان که باید به برگزاری این دوره‌ها توجهی نمی‌شود، ادامه داد: در زمینه آموزش‌های ضمن خدمت باید در حوزه فرهنگی و دینی نیز دریچه‌ای گشوده شود.

سلمانی با بیان اینکه تا زمانی که این دغدغه در دستگاه‌های اجرایی نباشد به خانواده‌ها نفوذ پیدا نمی‌کند، افزود: حوزه اعتبارات نیز بخش دیگری است که بخش قرآن در پایین‌ترین رتبه و درجه ضعیف اعتباری قرار دارد؛ از طرفی باید بخشی از اعتبارات حوزه فرهنگ‌ در حوزه قرآن تقسیم شود.

راهکارهای نفوذ اجتماعی قرآن 

وی با بیان اینکه در نگاه حاکمیتی توجه ویژه‌ای به قرآن نمی‌شود، تصریح کرد: اگر مفاهیم قرآن در رأس قرار گیرد، دستگاه‌های دولتی به حوزه قرآن توجه کرده و دغدغه قرآنی داشته باشند، شاهد نفود اجتماعی قرآن خواهیم بود.

سلمانی با بیان اینکه لازم است حوزه فرهنگی، دینی و تقویت باورهای دینی یکی از شاخص‌های اصلی کاری قرار گیرد، در این صورت این دغدغه به تمام ارکان جامعه می‌رسد، افزود: در رأس فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی، قرآن بوده و این امر نباید در جامعه اسلامی نادیده گرفته شود.

وی بیان کرد: به طور مثال؛ خانه‌های قرآن روستایی را با حمایت دهیاری‌ها راه‌اندازی می‌کنیم،  اما چند درصد از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعتباردهی می‌کنند؛ لازم است نگاه حاکمیتی قرآن تبدیل به فرهنگ عمومی شود چراکه حکومت اسلامی برای همین شکل گرفته و تفاوت آن با سایر حکومت‌ها همین است.

سلمانی با بیان اینکه حاکمیت باید ارزش‌های اسلامی، خداباوری و فرهنگ‌ غنی اسلامی و ارزش‌های دینی را در جامعه پیاده‌سازی کند، ادامه داد: دغدغه اصلی حکومت اسلامی پیاده‌سازی احکام الهی در جامعه است  تا ناهنجاری‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این امر مهم‌ترین دغدغه پیامبران نیز بود و آن‌ها به حکومت به عنوان امری برای مسلط شدن بر مردم نمی‌نگریستند، افزود: انتظارات از حکومت اسلامی بسیار زیاد است و در مجموع مطالبه‌گری مردم و نگاه دینی و قرآنی از ناحیه حاکمیت باعث فرهنگ‌سازی امور قرآنی می‌شود.

انتهای پیام
captcha