بخش فرهنگی کتابفروشی‌ها از شأن اقتصادی آن مهم‌تر است
کد خبر: 4100372
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بخش فرهنگی کتابفروشی‌ها از شأن اقتصادی آن مهم‌تر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها را جزئی از هویت فرهنگی شهرها و روستاها دانست و گفت: هر چند بعد اقتصادی کتابفروشی هم مهم است اما بخش فرهنگی آن مهم‌تر است.

آئین رونمایی از سامانه خرید از کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از «سامانه خرید از کتابفروشی» امروز، پنج‌شنبه ۲۶ آبان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، در مجتمع تازه تاسیس فرهنگی بنفشه برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم راه‌اندازی مجتمع فرهنگی و کتابفروشی بنفشه را اتفاق مهم و مثبتی خواند و گفت: افتتاح این کتابفروشی که حاصل تلاش‌ها و زحمت نادر قدیانی، پیشکسوت معظم صنعت نشر و پاسخگوی یکی از نیازهای عمده ما در حوزه کودک و نوجوان است؛ قابل تحسین و تقدیر است.

اسماعیلی همچنین ضمن اشاره به اقدامات تاسیسی مختلف در حوزه نشر و کتاب در هفته کتاب، اضافه کرد: این برنامه‌ها تحولات عادی و متناوبی که هر سال تکرار می‌شود، نبود، بلکه تلاش کردیم اقدامات هفته کتاب برای اهالی فرهنگ و کتاب ملموس باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه بعد از یک سال فعالیت دولت توقع بود اقدامات وزارت ارشاد در حوزه کتاب ملموس باشد، به تلاش‌های معاونت فرهنگی در برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: روز گذشته برگزاری جشن شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی را داشتیم که قدم مهمی بود. امروز در حوزه تولید کاغذ نسبت به یک‌ سال قبل فاصله معناداری داریم و خوشبختانه امسال ۷۰‌ درصد نیاز کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی تامین می‌شود.

اسماعیلی ضمن اعلام اینکه ماهانه یک هزار تن کاغذ تولید داخل به ناشران داده می‌شود، تاکید کرد: دولت فعالیت در این بخش‌ها را ادامه خواهد داد، تلاش داریم خود را به نقطه نهایی برسانیم و بخشی از مطالبات سال‌های قبل و تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برآورده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأسیس شبکه تلویزیونی کتاب را از دیگر فعالیت‌های مهم و نوین هفته کتاب خواند و افزود: حوزه کتاب به یک جایگاه تخصصی برای معرفی دستاوردهایش در ارتباط با مخاطبان نیاز داشت و خوشحالیم که تلویزیون کتاب با این هدف فعالیت خود را آغاز کرده است.

اسماعیلی گفت: تاکید ما در وزارتخانه این است که اقدامات تسهیلی برای یکی از زنجیره‌های نشر، موجب تضعیف حلقه مهم کتابفروشی‌ها نشود، در این زمینه تدبیری نیاز است که کتاب به دست مخاطب اصلی برسد، در عین حال همه حلقه‌های چهارگانه حلقه نهایی به خوبی تامین شود.

کتابفروشی‌ها؛ نمادهای هویتی شهرها و روستاها

وی با تاکید بر اینکه برای کتابفروشی‌ها شان اقتصادی قائل نیستیم، اضافه کرد: هر چند بعد اقتصادی کتابفروشی هم مهم است اما بخش فرهنگی آن مهم‌تر است. کتابفروشی‌ها جزئی از هویت فرهنگی شهرها و روستاهای ما هستند، هر چه تعداد کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها را افزایش دهیم، نمادهای هویتی ما برجسته‌تر است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در یک جامعه خردمحور، عقلانی با آگاهی و دانش، حتما باید کتاب بدرخشد، افزود: جامعه خردمحور هر روز می‌تواند آثار بهتری از خود نشان دهد، ما در انقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی در حرکت هستیم و ذات این تمدن با آگاهی، آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات و افزایش آگاهی عمومی گره خورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357، متوسط سواد خواندن و نوشتن حدود 50 درصد بود، تصریح کرد: انقلاب ایران بر پایه آگاهی و دانش بود، برخلاف افرادی که با جهل، تحریف و دروغ به دنبال گرمی بازار خودشان هستند، نهضت‌های دینی و اصیل با افزایش آگاهی‌ها و دانش بهتر می‌توانند پیام خود را به مردم برسانند.

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلام، ذات تمدن و مادیت جدید غرب را به چالش کشیده است، گفت: ما هر چقدر تلاش کنیم ابهامات را برطرف کنیم، این کار شدنی نیست زیرا ذات حرکتی که در انقلاب اسلامی رخ داده، یک ذات مطالبه‌گر در برقراری عدالت، توسعه دانش، توسعه آگاهی و افزایش مشارکت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: اگر کارنامه کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی را در منطقه بررسی کنیم، به خوبی می‌بینیم که پشتیبان چه دولت‌هایی هستند، با ما دشمنی می‌کنند زیرا  ما مدعی تمدن نوین اسلامی و میراث‌دار ارزشمندی از فضایل هستیم.

تجربه نمایشگاه کتاب مجازی زمینه توجه به کتابفروشی‌ها شد

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این مراسم ضمن تشکر از مسئولان و ناشران پیشکسوت نشر برای همراهی در این آئین، عنوان کرد: امروز در نام‌گذاری‌های هفته کتاب با عنوان روز ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر نام‌گذاری شده است؛ به همین مناسبت از صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند کتابفروشی  بازدید کردیم.

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب ضمن اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی بنفشه یکی از تابلوهای پرافتخار صنعت نشر است، افزود: تجربه شیرین و چندباره ارسال کتاب از طریق کتابفروشی‌ها و ناشران در یک سال گذشته -هم در دوره دوم نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه سال گذشته و هم در نمایشگاه اردیبهشت‌ماه امسال- و تاکیدات وزیر ارشاد به این مقوله، باعث شد همکاران من در خانه کتاب و ادبیات ایران موضوع کتابفروشی‌ها را مورد توجه ویژه قرار دهند.

آئین رونمایی از سامانه خرید از کتابفروشی‌ها

رمضانی با تاکید بر اینکه توجه کافی به حلقله‌های مختلف صنعت نشر، از جمله کتابفروشی‌ها به‌عنوان حلقه آخر و ارتباط با مردم و یک محیط فرهنگی، همواره مسئله بوده و هست؛ تصریح کرد: در همین راستا در بین دو محضور توجه به کتابفروشی و سوق دادن یارانه‌ها به سمت کتابفروشی‌ها و محضور شهرهای فاقد کتابفروشی بستری فراهم شد که امروز با عنوان «سامانه خرید از کتابفروشی» و با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عزیزان حاضر در جلسه رونمایی شد.

گسترش قفسه کتابفروشی‌ها به اندازه مرز‌های جغرافیایی کشور

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: اگر در دوره‌های قبل مجبور بودیم تنها به شهرهای دارای کتابفروشی یارانه دهیم و مردم فقط در این شهرها امکان استفاده از یارانه را داشتند، امروز به مدد این سامانه، مردم از دورترین نقاط کشور امکان انتخاب و خرید کتاب‌های مورد نظر خود از قفسه کتابفروشی‌ها -که به اندازه مرزهای جغرافیایی کشور گسترش پیدا کرده- را دارند، می‌توانند یارانه دریافت کنند و احساس محرومیت نکنند.

وی افزود: همچنین با همکاری خوبی که با شرکت پست جمهوری اسلامی در این چند دوره داشتیم، مردم با سهولت به کتاب‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: خوشحالم این اتفاق بزرگ این‌بار برای کتابفروشی‌ها اتفاق خواهد افتاد و با آدرس‌های جدیدی در ایران عزیز آشنا خواهند شد و انرژی و ظرفیت و ذوقی که یک مادر فهیم و فرهیخته برای فرزند سه یا چهار ساله خود کتاب می‌خرد را کتابفروشی‌ها هم دریافت کنند.

ثبت یک میلیون و 800 هزار نسخه کتاب در سامانه

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب در ادامه «سامانه خرید از کتابفروشی» را یک قطعه از قطعات توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابفروشی‌ها خواند که در مجموعه‌ برنامه‌های فرهنگی دولت تکلیف شده است و افزود: از حدود 20 روز قبل که درگیر موضوع ثبت‌نام کتابفروشی‌ها و بارگذاری آثار و این قبیل موارد در سامانه هستیم تا به امروز، حدود ۱۰۰ هزار عنوان محصول یکتا یا عنوان کتاب و حدود یک میلیون و 800 هزار نسخه در این سامانه موجود شده است.

رمضانی در ادامه با مقایسه آمار کتاب‌های موجود در سامانه و کتاب‌های به‌فروش رسیده در نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: تا همین الان به اندازه بیش از 20 درصد از آنچه که مردم در ایام نمایشگاه مجازی کتاب خریدند و ناشران برای آن‌ها ارسال کردند، کتاب در کتابفروشی‌های عضو سامانه وجود دارد و می‌توانند نیاز‌های مردم را تامین کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران  ضمن اشاره به تنوع کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌های عضو در سامانه خرید کتابفروشی‌ها، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم کتابی نباشد که مردم جویای آن باشند و نتوانند در این سامانه پیدا کنند.

رمضانی «سامانه خرید از کتابفروشی» را اتفاق مهمی در حلقه کتابفروشی‌ها خواند و افزود: با این کار تلاش می‌کنیم آن‌ها را با کسب‌وکارهای نو متصل کنیم و استفاده از نرم‌افزار ارسال مجازی و بخش فروش کتاب در کنار فروشگاه هم به شکلی تقویت شود. البته این آخرین پله‌ سامانه نیست و کاملا قابل ارتقاء، اصلاح و پیشرفت است.

بنفشه؛ حاصل 52 سال کار معنوی و اقتصادی

نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی هم ضمن بیان اینکه مجتمع فرهنگی بنفشه را حاصل 52 سال کار معنوی و اقتصادی خود در حوزه نشر خواند و گفت: من عاشق شغلم بوده، هستم و خواهم بود و تا آخرین لحظات عمرم هم همین‌جا خواهم بود.

مدیر انتشارات قدیانی با بیان اینکه تلاش کردیم مجتمع فرهنگی بنفشه یک محیط امن و آبرومند در حوزه نشر و محلی برای گردش خانوادگی باشدف اضافه کرد: انتشارات قدیانی از اولین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تا دوره سی‌‌وسوم حضور داشته است. اولین غرفه ما در نمایشگاه کتاب 12 متر بود که در نمایشگاه امسال به 400 متر مربع افزایش پیدا کرد.

وی ضمن تشکر از پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای قوانین برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: اجرایی و عملیاتی شدن قانون بند ج ماده 92 برنامه ششم توسعه یکی از دغدغه‌های جدی اهالی نشر است.

در پایان سامانه خرید از کتابفروشی‌ها توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و اولین کتاب توسط وی از یک کتابفروشی در زاهدان خریداری شد. 

آئین رونمایی از سامانه خرید از کتابفروشی‌ها

لازم به ذکر است مجتمع فرهنگی بنفشه در پنج طبقه در راسته کریم‌خان واقع و هم‌زمان با سی‌امین دوره کتاب جمهوری اسلامی افتتاح شده است.

انتهای پیام
captcha