مطالعات و پژوهش‌های مؤلفان کتب از نگاه خوانندگان مغفول می‌ماند
کد خبر: 4101267
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

مطالعات و پژوهش‌های مؤلفان کتب از نگاه خوانندگان مغفول می‌ماند

آیت‌الله شفیعی مؤلف کتاب «شناسنامه چهارده معصوم(ع)» با بیان اینکه کتاب ماندنی است، قدر آن را بدانید گفت: وقتی خواننده به کتاب نگاه می‌کند نمی‌داند چه مطالعات و پژوهش‌هایی برای تألیف آن انجام شده است.

ونمایی کتاب «شناسنامه چهارده معصوم»به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم رونمایی از کتاب «شناسنامه چهارده معصوم(ع)» امروز، 30 آبان در کتابخانه عمومی تخصصی شهید مرتضی شفیعی (مرکز علوم و معارف اهل بیت) اهواز برگزار شد. 

آیت‌الله سیدعلی شفیعی، مؤلف کتاب «شناسنامه چهارده معصوم(ع)» در این مراسم سخنان خود را با مقدمه‌ای درباره کتاب و اهمیت آن در قرآن کریم شروع کرد و گفت: کتاب به معنی نوشته ثابت و راسخی است که تا ابد یا در درازمدت باقی می‌ماند. در قرآن مبارک حدود 45 بار مشتقات کتاب ذکر شده است و خود ماده «کتاب» حدود 20 بار در قرآن آمده است. در آیات قرآن از خود قرآن، تورات و انجیل با تعبیر کتاب یاد شده است.

وی بیان کرد: زمانی که کتابخانه شهید سیدمرتضی شفیعی تأسیس شد در حین مطالعه قوانین مربوط به کتابخانه ذکر شده بود که یک مکتوب اگر 49 صفحه داشته باشد، عنوان کتاب پیدا می‌کند و می‌توان آن را در کتابخانه قرار داد، اما از لحاظ لغوی، کتاب ممکن است حتی یک صفحه باشد. کتاب در لغت مکتوبی است که ماندگار باشد. این بحث از جهت علمی حائز اهمیت است.

آیت‌الله شفیعی درباره تألیف کتاب «شناسنامه چهارده معصوم(ع)» گفت: از زمانی که تصمیم به تألیف این کتاب گرفته شد، سال‌های متمادی گذشت، وقفه‌هایی در کار پیش آمد و کتاب به شکل‌های دیگری درآمد. مطالعاتی درباره تاریخ و جغرافیای خوزستان انجام دادم و اطلاعات مربوط به رجال زیادی از اهواز گردآوری شد، اما در نهایت تصمیم گرفتیم که کتاب درباره چهارده معصوم(ع) باشد که جزو اعتقادات مذهبی و ریشه‌دار ما است.

مؤلف کتاب «شناسنامه چهارده معصوم (ع)» ادامه داد: زحمات زیادی برای این کتاب کشیده شد. وقتی کسی به کتابی نگاه می‌کند نمی‌داند چه مطالعات و پژوهش‌هایی برای تألیف آن انجام شده است و به قول شاعر عرب «یَری النّاسُ دُهناً فی قواریرَ صافیا ولم یَدرِ ما یَجرِی علی رأسِ سِمسِمِ» مردمان روغنی صاف و شفاف را در شیشه‌ها می‌بینند ولی نمی‌دانند که بر سر کنجد چه گذشته است. کتاب ماندنی است. قدر کتاب را بدانید. 

کتاب هشتاد و یکم آیت‌الله شفیعی رونمایی شد

آیت‌الله شفیعی ادامه داد: تصمیم داشتم این کتاب در دو بخش تألیف شود که بخش اول آن چهارده معصوم و بخش دوم آن درباره بزرگانی مانند حضرت زینب(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت معصومه(س) باشد که فرصت آن فراهم نشد و تنها تحقیق درباره حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) به کتاب ضمیمه شد. فکر می‌کردم کتاب «عبادالرحمن» که کتاب هشتادم بنده است، آخرین کتابم باشد، اما این کتاب نیز آماده شد. جزوه دیگری نیز اخیراً چاپ کردیم که در سالگرد وفات فرزندم اگر عمری باشد آن را رونمایی می‌کنم.

وی در پایان با بیان اینکه کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی، کتابخانه موفقی است، افزود: توفیق بالقوه این کتابخانه بیشتر از توفیق بالفعل آن است. الان بالای 22 هزار جلد کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود و در آینده پیشرفت خواهد کرد. به تدریج کتابخانه شخصی خود را به اینجا آورده‌ام و کتاب‌های ممتاز و نفیسی در این کتابخانه جمع شده است. امیدواریم خداوند قبول بفرماید و این کتابخانه باعث تعالی فرهنگی فرزندان این آب و خاک شود.

کتاب هشتاد و یکم آیت‌الله شفیعی رونمایی شد

همچنین در این مراسم عباس حسین‌زاده، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: به روح شهید مرتضی شفیعی و همچنین عالم بصیر حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی که جای ایشان در این مراسم بسیار خالی است، درود می‌فرستیم. سال گذشته 27 آبان در رونمایی از دو کتاب دیگر آیت‌الله سید علی شفعی در محضر ایشان بودیم.

وی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: به جرئت می‌توانیم بگوییم ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی را بعد از مدارس در اختیار داریم که در حوزه کتاب‌ کار تخصصی انجام می‌دهند. 

حسین‌زاده با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره «واجب دینی» بودن امر کتابخوانی گفت: این تأکید کار را بر دوش نهاد کتابخانه‌های عمومی سنگین می‌کند. وظیفه خود را در چارچوب قانون در جهت توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی انجام می‌دهیم و امیدواریم که موضوع کتاب بیش از این مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود درباره سرانه مطالعه در کشور تصریح کرد: آمارهایی که در این زمینه ارائه می‌شود هیچ مرجع رسمی در کشور ندارد و هیچ مجموعه‌ای در کشور، مسئولیت سنجش سرانه مطالعه را ندارد و این خسارت بار است. تنها مرکز آمار ایران است که هر سه سال یک‌ بار سرانه‌ مصرف فرهنگی خانوارها را می‌سنجد و نرخ مطالعه افراد را مشخص می‌کند. این سنجش یک اشکالی دارد و آن این است که جامعه هدف خود را از 15 سال به بالا در نظر گرفته است و قشر کودک و نوجوان را مورد توجه قرار نداده است. این یک چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی بر خود فرض دانسته است که کتابخانه‌های عمومی را از یک مکان سنتی برای امانت دادن کتاب فراتر در نظر بگیرد و آنها را به مراکز اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تبدیل کند.

حسین‌زاده در بخش پایانی سخنانش گفت: سال گذشته دو کتاب «عبادالرحمن» و همچنین «رهپویان و رهجویان» آیت‌الله شفیعی در همین مکان رونمایی شد و تلاش می‌کنیم با خلق رویدادهای این چنینی جایگاه کتاب را در جامعه  ارتقا دهیم.

انتهای پیام
captcha