آمادگی قرقیزستان برای آغاز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران
کد خبر: 4102587
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳

آمادگی قرقیزستان برای آغاز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران

سفیر قرقیزستان در ایران گفت: قرقیزستان آماده توسعه همکاری از طریق سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در پروژه‌های زیرسطحی اساسی نیروگاه آبی، جاده، حوزه صنعتی و عمرانی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری با ایران است.

نشست اقتصادی سفیر قرقیزستان در خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تورداکن سی دیکف، سفیر قرقیزستان در ایران، امروز ۵ آذرماه در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی افزود: اکنون در تلاش برای برقراری پرواز تهران - بیشکک هستیم و مذاکرات و رایزنی‌هایی با ایران‌ایر انجام شده است و امیدواریم شرکای ایرانی و قرقیزستانی به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: قرقیزستان آماده توسعه همکاری از طریق سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در پروژه‌های زیرسطحی اساسی نیروگاه آبی، جاده، حوزه صنعتی و عمرانی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری با ایران است که برای این منظور تلاش‌های لازم برای جذب گردشگران و تجار ایرانی به قرقیزستان انجام می‌دهیم از جمله اینکه برای ورود تجار ایرانی به این کشور تسهیلاتی ویژه ویزا وجود دارد که شهروندان ایرانی می‌توانند در بدو ورود به فرودگاه بیشکک و سفارت از طریق درگاه الکترونیک برای دریافت ویزا اقدام کنند.

وی اظهار کرد: به منظور ایجاد شرایط برای سفر دو طرفه شهروندان و هیات‌های تجاری، پرواز بیشکک - مشهد و برعکس دو ماه در سال برقرار است؛ قرقیزستان کشوری کوچک با جمیعت ۶ میلیون نفر است که برای سرمایه‌گذاران خارجی زیاد جذاب نیست اما عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی است که فرصت‌های بزرگی را در اختیار تجار قرار می‌دهد.

تورداکن سی دیکف بیان کرد: این کشور از سال ۲۰۱۶ عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان با جمعیت بیش از ۱۸۰ میلیون نفر از دیگر اعضای این اتحادیه هستند.

وی بیان کرد: در چارچوب این اتحادیه، جابه‌جایی کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات آزاد است؛ به این معنا که کالاهای تولید شده در قلمرو جمهوری قرقیزستان را می‌توان در تمامی این کشورها، بدون پرداخت عوارض فروخت.

سفیر قرقیزستان در ایران با اشاره به عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی، تصریح کرد: این سازمان اجازه می‌دهد تا کالاهای خود را به کشور چین با یک و نیم میلیارد جمیعت صادر کند و سال به سال بر محبوبیت محصولات کشاورزی تولیدی ارگانیک افزوده می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این در چارچوب توافق نامه منطقه آزاد تجاری کشورهای مستقل مشترک المنافع محصولات قرقیزستان به صورت آزاد به کشورهای مجاور مانند ازبکستان و تاجیکستان با جمیعت بیش از ۴۰ میلیون نفر صادر می‌شود.

تورداکن سی دیکف بیان کرد: از فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی دعوت می‌کنیم با هدف فروش بیشتر محصولات نهایی به بازارهای کشورهای اتحادیه اوراسیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها، شرکت‌های صنعتی مشترک در قرقیزستان ایجاد کنند؛ یک روند تسهیل شده برای سرمایه‌گذاران در قرقیزستان سیستم نرخ آزاد و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کمتر از ۱۲ درصد در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اقتصادی ارواسیا است که با موفقیت عمل می‌کند.

سفیر قرقیزستان در ایران تصریح کرد: دولت جمهوری قرقیزستان تلاش‌های زیادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌دهد و قانون این دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری تصویب شد.

وی با بیان اینکه این قانون برای اتباع خارجی و جمهوری قرقیزستان شرایط مساوی برای انجام تجارت فراهم می‌کند و صادرات سرمایه به خارج از کشور مجاز است، اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری قرقیزستان از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت می‌کند.

تورداکن سی دیکف با بیان اینکه ۲۵ سال پیش موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان امضا شد و در حال حاضر هیچ مانعی برای همکاری‌های تجاری بین این دو کشور وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: تمایل داریم همه اطلاعاتی که در این نشست توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی ارائه شد را با ما به اشتراک بگذارید چون بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

سفیر قرقیزستان در ایران اظهار کرد: امروز از منطقه ویژه اقتصادی و چند واحد تولیدی فعال استان بازدید کردم که وضعیت موجود نشانه توسعه و داشتن پتانسیل‌های مختلف در این منطقه بود.

تورداکن سی دیکف با بیان اینکه ایده‌های زیادی برای همکاری بین خراسان جنوبی و قرقیزستان وجود دارد، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به کشور قرقیزستان را در اختیار استاندار و استان شما قرار می‌دهیم تا در صورت تمایل برنامه‌ریزی کنید.

وی با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین کشور ایران و قرقیزستان افزود: رئیس جمهور ۲ کشور دوست، به مناسبت این سالگرد ۱۰ می سال جاری پیام‌های تبریک فرستادند.

سفیر قرقیزستان در ایران ادامه داد: به این مناسبت یک مراسم بزرگ با حضور مقامات ایرانی در تهران، یک مجمع تجاری و یک نمایشگاه بزرگ در ویشکک برگزار کردیم.

تورداکن سی دیکف تصریح کرد: از نمایندگان و تجار اقتصادی خراسان جنوبی دعوت می‌کنم تا سال آینده در این رویداد شرکت کنند و همچنین برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری از جمله افتتاح شرکت‌های تولیدی مشترک از قرقیزستان بازدید کنند.

وی عنوان کرد: دعوت می‌کنم در اجلاس سرمایه‌گذاری بیشکک که ۱۷ و ۱۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود شرکت کنید، شرکت در این مجمع این امکان را به شما می‌دهد با نمایندگان جامع تجاری قرقیزستان، کشورهای عضو اوراسیا و سایر کشورهای خارجی ارتباط تجاری و همکاری برگزار کنید.

سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه قرقیزستان امروز اقتصاد متفاوت و پویای در حال رشد است، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به صورت گسترده در این کشور حضور دارند.

وی افزود: کارافرینان ایرانی از جمله اولین کسانی بودند که وارد بازار قرقیزستان شدند و نمایشگاه‌هایی در پایتخت این کشور برگزار کردند که اکنون بسیاری از آنها با موفقیت مشغول به‌کار هستند.

 

 

انتهای پیام
captcha