دومین همایش بین‌المللی تفسیر اجتماعی قرآن در جهان اسلام برگزار می‌شود
کد خبر: 4102950
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
مرضیه محصص خبر داد:

دومین همایش بین‌المللی تفسیر اجتماعی قرآن در جهان اسلام برگزار می‌شود

دومین همایش بین‌المللی تفسیر اجتماعی قرآن در جهان اسلام از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی اسفندماه برگزار می‌شود.

مرضیه محصصمرضیه محصص، دبیر اجرایی دومین همایش بین‌المللی تفسیر اجتماعی قرآن در جهان اسلام در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: دومین دوره این همایش از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

محصص افزود: این همایش از مدت‌ها قبل اقدام به فراخوان مقاله از صاحبنظران و استادان حوزه و دانشگاه کرده است و مهلت ارسال چکیده مقالات تا 30 دی ماه سال جاری و ارسال اصل مقالات تا 30 بهمن ماه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه همایش 20 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تا مهلت اعلام شده چکیده و اصل مقالات خود را پست الکترونیکی به نشانی؛ secondsocialinterpreation@gmail.com ارسال کنند.

دبیر اجرایی دومین همایش بین‌المللی تفسیر اجتماعی قرآن در جهان اسلام تصریح کرد: تفسیر اجتماعی در آثار مقام معظم رهبری، تفسیر اجتماعی در آثار امام خمینی(ره)، وحدت امت اسلامی و چالش‌های پیش رو، دین و مسئله کارآمدی، آینده جهان اسلام در پرتو آموزه‌های قرآنی، زن و مسئولیت اجتماعی از جمله محورهای اعلام شده در فراخوان این همایش است.

محصص اضافه کرد: آموزه‌های قرآنی و مسئله حکمرانی، ظرفیت‌های تفسیر اجتماعی در توسعه تمدن اسلامی، آزادی، عدالت و سایر حقوق شهروندی و بازتاب فرهنگ شیعی در تفسیر اجتماعی قرآن سایر محورهای این همایش را تشکیل می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که مراد از تفسیر اجتماعی چیست؟ گفت: تفسیر اجتماعی تفسیری است که مفسر تلاش می‌کند تا با کشف و ارائه پیام و هدایت قرآن در تمامی مسائل مرتبط با حیات به ویژه مسائلی که در ساختن جامعه دخیل است، از قرآن کریم راه‌هایی برای درمان و رفع معضلات و مسائل اجتماعی متناسب با شرایط زمانه ارائه کند و به صلاحیت قرآن کریم در این عرصه صحه می‌گذارد.

عوامل پیدایش تفسیر اجتماعی

وی افزود: شاید مهمترین عوامل پیدایش نگاه اجتماعی به قرآن در زمان معاصر پاسخگویی به نیازهای جدید، دفاع از ساحت دین در برابر اندیشه‌های ضد دینی و حتی تاثیرپذیری مفسران از جنبش‌های اصلاح‌طلبانه و جایگاه ویژه قرآن در تفکر اصلاحی مسلمین و شخصیت‌های اجتماعی مفسران معاصر است.

دبیر اجرایی دومین همایش تفسیر اجتماعی قرآن، اظهار کرد: شاید بتوان اذعان کرد مهمترین مؤلفه تفسیر اجتماعی قرآن، واقع‌نگری و توجه به ضرورت‌های موجود جامعه و در نظر گرفتن موضوعاتی است که روزانه با آن در تعامل هستیم لذا مفسران اجتماعی تلاش می‌کنند با تفسیر آیات و با رویکرد واقع‌نگری وارد این عرصه شوند.

وی اضافه کرد: طرح گسترده مباحث اجتماعی در کتب تفسیری بدون تردید پدیده‌ای است که تا حد زیادی اختصاص به تفسیرنگاری در دوره معاصر دارد و اذعان داریم که  وصف اجتماعی از اوصاف برجسته تفسیرنگاری معاصر محسوب می‌شود.

محصص در پایان بیان کرد: مشارکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی شامل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه پیام نور هستند. 

انتهای پیام
captcha