افزایش سن فعالان؛ زنگ خطری در حوزه صنایع دستی
کد خبر: 4103129
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

افزایش سن فعالان؛ زنگ خطری در حوزه صنایع دستی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۴۴ درصد فعالان صنایع دستی نیز بالای ۵۰ سال سن دارند که برای ما زنگ خطری است،

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز ۷ آذرماه در دیدار با استاندار خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: این استان، ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در حوزه صنایع دستی دارد که باید پاس داشته شود.

وی با اشاره به برخی توانمندی های استان در حوزه صنایع دستی، تصریح کرد: صنعت نساجی این منطقه می‌تواند توسعه یابد و به بازارهای جهانی وصل شود.

معاون وزیر با تأکید بر این که صنایع دستی به معیشت قومیت‌های ما گره خورده، گفت: هویت هر منطقه در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند و در حقیقت صنایع دستی، هویت بنیان است.

جلالی از ارزش افزوده‌ای گفت که صنایع دستی می‌توانند با کمترین هزینه ایجاد کنند و ادامه داد: اگر صنایع دستی به حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی گره بخورد، چون ثمره دانش بنیانی دارد، نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: صنایع دستی می‌تواند اشتغال ایجاد می‌کند، به سهم تولید ناخالص ملی کمک می‌کند و در صادرات محصولات کشور، سهمی بسزا دارد.

معاون وزیر با اشاره به جایگاه گردشگری و صنایع دستی در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: تنها ۲ درصد فعالان و شاغلین صنایع دستی ما زیر ۱۸ سال سن دارند؛ لذا حوزه‌های متولی همچون فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش باید برای ارتقاء این جایگاه و افزایش این آمار نقش آفرینی کنند.

جلالی با بیان اینکه ۴۴ درصد فعالان صنایع دستی نیز بالای ۵۰ سال سن دارند که برای ما زنگ خطری است، تصریح کرد: تصویر ما از صنایع دستی در حال حاضر ویترینی است در حالی که باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که صنایع دستی در سبد خرید خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

وی لحاظ مشوق‌های اجتماعی فرهنگی را راهکار جبران و اصلاح این آمار و کم شدن فاصله بین نسلی در حوزه صنایع دستی عنوان کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اقدامات در دستور کار این وزارتخانه در راستای تقویت جایگاه صنایع دستی و حمایت از صنعتگران این حوزه گفت و خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با هتل‌های ۵ ستاره صورت گرفته از آن‌ها خواسته‌ایم در هر هتل یک اتاق ایران داشته باشیم، به این شکل که ۵۲ قلم ملزومات هتل‌ها از صنایع دستی استان‌های مختلف تأمین شود.

جلالی با بیان اینکه برای نمونه حوله حمام خراسان جنوبی را که دست بافته زنان این منطقه است را برای این اتاق ها پیشنهاد داده‌ایم، گفت: با اجرای این طرح، هر مسافر با حضور در این اتاق، عملاً با صنایع دستی کل کشور آشنا می‌شود.

وی ادامه داد: با شرکت شهرک‌های صنعتی کشور هم صحبت شده که سوله های خالی شهرک‌ها در اختیار صنعتگران قرار گیرد و نواحی صنایع دستی در نزدیک شهرها راه اندازی شود؛ درخصوص تخصیص اعتبارات ویژه از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به صنعتگران صنایع دستی هم پیگیری شده است.

معاون وزیر بیان کرد: با توجه به این که صنایع دستی با اندک اعتبار ایجاد می شود و آورده های فراوانی به همراه دارد لذا باید سعی کنیم سهم خود را از اقتصاد بگیریم؛  رونق صنایع دستی و ارتقاء جایگاه فعلی، هم افزایی و همگرایی همه حوزه‌ها را می‌طلبد. 

وی از نمایشگاه ملی صنایع دستی و حضور صنعتگران استان‌های مختلف به عنوان یک فرصت برای خراسان جنوبی یاد و اظهار کرد: هر کدام از این صنعتگران که از ۲۷ استان به خراسان جنوبی آمده‌اند، به عنوان یک سفیر برای خراسان جنوبی خواهند بود و در معرفی ظرفیت‌های این استان، نقش بسزایی خواهند داشت.

معاون وزیر،موزه‌ها را ویترینی برای عرضه زنجیره ارزش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: کارکرد موزه‌ها از حالت ثابت و استاتیک خارج و پویا و داینامیک شده است.

جلالی با بیان اینکه در یک موزه پویا، پنج حس مراجعه کننده است، یادآور شد: در این موزه شرایط به گونه‌ای است که هر مراجعه کننده می‌تواند فروشگاه، نمایشگاه و واحد تولیدی را از نزدیک ببیند و با اقوام، آداب و رسوم و موسیقی قومیت‌های مختلف آشنا شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خراسان جنوبی، از قطب‌های صنایع دستی کشور بوده، گفت: صنایع دستی از پایه‌های فرهنگ و اقتصاد است.

انتهای پیام
captcha