نماز در مدارس؛ از طرح‌های ترغیبی تا وضعیت نامناسب نمازخانه‌ها
کد خبر: 4105728
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

نماز در مدارس؛ از طرح‌های ترغیبی تا وضعیت نامناسب نمازخانه‌ها

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: وضعیت نمازخانه‌های مدارس استان به نسبت جمعیت دانش‌آموزی مطلوب نبوده و این امر ظرفیت استفاده حداکثری برای نماز جماعت را از دانش‌آموزان خواهد گرفت که باید مورد توجه مسئولان باشد.

نماز در مدارسنماز، فریضه‌ای الهی و یک امر مهم تربیتی است که فرهنگ‌سازی آن باید از دوران مدرسه آغاز شود. شروع این فرهنگ‌سازی به کارگزاران مدارس بستگی دارد. هر اندازه مسئولان مدارس و آموزش و پرورش به این امر توجه کنند، دانش‌آموزان نیز توجه بیشتری به نماز خواهند داشت.

براساس گزارش‌ها، وضعیت نمازخانه‌های مدارس استان خراسان‌جنوبی به نسبت جمعیت دانش‌آموزی مطلوب نبوده و این امر ظرفیت استفاده حداکثری برای نماز جماعت را از دانش‌آموزان خواهد گرفت که باید مورد توجه مسئولان باشد. البته در سال‌های اخیر به این موضوع بیشتر بها داده شده و زمینه برگزاری با کیفیت نماز جماعت در مدارس فراهم شده است.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: فضای نمازخانه مدارس استان نسبت به جمعیت دانش‌آموزی مناسب نیست و این امر باید در ابتدای احداث مدارس مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فضای نمازخانه‌ها در این سال‌ها مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، افزود: به‌طور مثال برخی مدارس 400 نفر دانش‌آموز دارند، اما نمازخانه برای ظرفیت 50 نفری تعبیه شده است که لازم است اداره‌کل نوسازی مدارس به این امر توجه کافی داشته باشد.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مدیران مدارس برای ترغیب دانش‌آموزان به نماز باید خود در نماز اول وقت مدارس شرکت کنند، بیان کرد: اجرای زنگ نماز در مدارس از برنامه‌های مهم اداره آموزش و پرورش است که دانش‌آموزان این‌گونه به اهمیت این فریضه پی خواهند برد.

حجت الاسلام حسین کمیلی، مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی

کمیلی با اشاره به پیگیری تشکیل هیئت اندیشه‌ورز نماز در ‌مدرسه برای بررسی راه‌های جذب به نماز، تصریح کرد: برگزاری نشست‌های رفع شبهات برای دانش‌آموزان از جمله برنامه‌هایی است که در سال تحصیلی جاری به‌دنبال آن هستیم.

ضرورت توجه نوسازی مدارس به ساخت نمازخانه متناسب در هر مدرسه 

سیدعلیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اقامه نماز جماعت در یک هزار و 700 مدرسه طی سال تحصیلی جاری، بیان کرد: اقامه نماز توسط یک هزار و 200 همکار فرهنگی و 500 روحانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رفت‌وآمد روحانیون مدارس نیازمند اعتبار است، افزود: اجرای برنامه زنگ نماز از برنامه‌های مهمی است که برای تشویق به قرائت نماز اول وقت در مدارس مانند سال‌های گذشته اجرا خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مدارس با کمبود نمازخانه و فضای کم آن به نسبت جمعیت مدرسه مواجه هستیم، تصریح کرد: نوسازی مدارس در احداث مدارس جدید باید به این امر توجه کافی داشته باشد.

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی

موسوی‌نژاد با بیان اینکه از سال گذشته احداث 64 نمازخانه در مدارس استان در دستور کار اداره‌کل نوسازی مدارس قرار گرفته است، اظهار کرد: اکنون از این تعداد، 39 نمازخانه تحویل داده شده و 25 نمازخانه دیگر در حال احداث است.

وی با اشاره به افزوده شدن 4038 مترمربع به فضاهای نمازخانه از سال گذشته تاکنون، ادامه داد: زمانی که 25 نمازخانه ساخته شود، 2890 مترمربع به فضای نمازخانه‌ای مدارس استان افزوده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور مسئولان مدارس در صف نماز جماعت مدرسه گفت: توانمندسازی ائمه جماعت مدارس، تهیه بانک اطلاعاتی نمازخانه‌های استان و اجرای طرح‌ها برای ترویج فرهنگ نماز از دیگر برنامه‌هاست.

انتهای پیام
captcha