سرتیپ سهرابی: از 5 میلیون رزمنده دفاع مقدس فقط 450 کتاب تاریخ شفاهی تولید شده است
کد خبر: 4106711
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
در اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار - گفتار ماندگار عنوان شد

سرتیپ سهرابی: از 5 میلیون رزمنده دفاع مقدس فقط 450 کتاب تاریخ شفاهی تولید شده است

هم‌زمان با هفته پژوهش، آئین اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار - گفتار ماندگار و رونمایی ۱۵۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تالار اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار-گفتار ماندگار

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار _ گفتار ماندگار و رونمایی ۱۵۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس تدوین و چاپ شده در سال 1400-1401 امروز، سه‌شنبه ۲۲ آذرماه در تالار اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

سرتیپ نبی سهرابی در این مراسم فعالیت‌ سازمان اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در قالب و استاندارد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را یک افتخار ملی خواند و گفت: در نتیجه این همکاری اسناد جنگ به صورت استاندارد حفظ می‌شود. در این مراسم از ۱۲۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و ۵۰ کتاب مرجع اسنادی که ۱۱ مجلد آن ترجمه از اسناد کشور انگلستان است برای اولین بار رونمایی می‌شود.

سرتیب سهرابی با اشاره به مرکز آرشیو بین‌المللی وقایع بزرگ و استراتژیک جهان در انگلیس، عنوان کرد: در ۱۱ جلد کتاب ترجمه‌ای که از اسناد این مرکز عرضه شده است، دفاع مقدس را از زبان بیگانه ارائه می‌کنیم. درواقع روایت جنگ از نگاه دشمن یا همراهان دشمن ما یعنی صدام و رژیم بعث است. طبق آمار در طول هشت سال جنگ تحمیلی ما حدود پنج میلیون رزمنده داشتیم که حدود نیمی از آنها وظیفه، قریب به دو میلیون بسیجی و بقیه کارکنان ارتش، سپاه و کمیته و دیگر اقشار داشته‌ایم اما تاکنون فقط 450 جلد کتاب تاریخ شفاهی از آن‌ها را پیاده‌سازی کرده‌ایم.

اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار-گفتار ماندگار

سرتیپ سهرابی با تاکید براینکه تاریخ شفاهی موجود در برابر ميليون‌‌ها رزمنده آمار کمی است، گفت: دفاع مقدس هنوز در نزدیکی ما است، مدت زیادی از وثوع آن نگذشته و رزمندگان آن پدران و پدربزرگ‌هایی هستند که در همین جامعه زندگی می‌کنند. ما برای ثبت تاریخ شفاهی به سراغ تعداد کمی از رزمندگان رفته‌ایم درحالی که ثبت و حفظ کتاب و اسناد دفاع مقدس مهم است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه به میلیون‌ها سند ارزشمند باقی‌مانده از دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تحریف یکی از کارکردهای سند است که دستورکار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفته است. هنوز اسناد افتخار زیادی از دفاع مقدس وجود دارد که  مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است، لذا از عموم مردم و سازمان‌های فعال در این حوزه خواستاریم که اسناد مربوط به دفاع مقدس را برای حفظ و بهره‌برداری در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتابخانه ملی قرار دهند.

وی همچنین ضمن پیشنهاد ایجاد یک نرم‌افزار برای ثبت خاطرات شفاهی رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی گفت: باید فرایندی ایجاد شود که رزمندگان ما در سراسر کشور را برای ما به اشتراک بگذارند. در این زمینه فناوری دست‌ ما را باز گذاشته است و می‌توانیم از امکانات فضای مجازی برای ثبت این خاطرات بهره ببریم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان ابراز امیدواری کرد: سال‌ آینده با جهش معناداری در زمینه تاریخ شفاهی روبه‌رو باشیم و بهره‌گیری از این اسناد برای دانش‌آموزان و دانشجویان باعث افزایش غرور ملی و بازدارندگی نظامی باشد.

اسناد؛ ابزار اصلی جهاد تبیین

محمدجواد جعفریان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش، عصر حاضر را عصر دیجیتال و عقب‌نشینی رسانه‌های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و سینما در برابر شبکه‌های اجتماعی خواند و گفت: در این عصر رونق دنیای دیجیتال تنها چیزی که روز به‌روز به ارزش و اعتبار آن اضافه می‌شود، «سند» است که به‌عنوان ابزار اصلی جهاد تبیین و حتی تثبیت موضوعات در فضای مجازی مورد استفاده و توجه است.

اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار-گفتار ماندگار

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن اشاره به کاربرد و اهمیت اسناد در اثبات روایات فضای مجازی، اضافه کرد: امروز در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال هم اگر کسی بخواهد ثابت کند روایت درست روایت او است، سعی به ارائه سند، حتی به قیمت جعل اسناد دارد؛ بنابرایم در این شرایط اسناد بسیار مورد توجه خواهند بود.

وسواس در تولید محتوا 

جعفریان در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه اهمیت اسناد وقتی که روایت از درگیری و جنگ و تناقض باشد بسیار بیشتر است، اضافه کرد: ما در همسایگی بسیار نزدیک تاریخی با  یک جنگ بسیار مهم و واقعی به اسم دفاع مقدس قرار داریم که حلقه‌ی پیوستگی فکری در کشور است و همه ملت آن را قبول دارند؛ از این منظر وظیفه و فرض واجب همه ما است که در تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس باید بسیار وسواس و کمال دقت را داشت.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن اعلام اینکه در کتابخانه ملی میزبان ۶۰ میلیون سند تخصصی از دفاع مقدس هستیم که پرداخت و دیجیتال نشده است، تاکید کرد: لازم است که این اسناد قبل از اتمام تاریخ انقضاء آن پرداخت و بهره‌برداری و آماده استفاده برای نسل جدید شود.

75 هزار ساعت مصاحبه 

عبدالله اسماعیلی، معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: تاریخ هر کشور بخشی از ملیت و اصالت هر کشوری است، اگر این تاریخ با سازه‌های ایمانی و باورهای دینی همراه شود، می‌تواند هویت‌ساز شود. دو مقوله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ازجمله  این وقایع هستند که در این کشور سرنوشت‌ساز شدند و ضبط آثار دفاع مقدس هم خواست جامعه علمی کشور و هم مطالبه مقام معظم رهبری است.

اختتامیه جشنواره ملی اسناد افتخار-گفتار ماندگار

او ادامه داد: در همین راستا سازمان اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری سازمان‌های کشوری و لشکری و استفاده از تجربه کارشناسان طی 10 سال گذشته و مخصوصا از سال 95 به بعد با تدوین شیوه‌نامه‌ و آئین‌نامه‌هایی که ویژه دفاع مقدس و تخصصی این حوزه است، اقدام به شناسایی و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایثارگران کردیم.

اسماعیلی اضافه کرد: در نتیجه این فعالیت حدود 75 هزار ساعت مصاحبه ثبت و ضبط شده که از این مقدار 113 هزار صفحه پیاده‌سازی  و 103 هزار صفحه ان تدوین و منجر به چاپ بیش از 450 عنوان کتاب تاریخ شفاهی شده است.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از 150 کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس، از نویسندگان و مترجمان برگزیده این حوزه تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha