مرمت سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار اراک
کد خبر: 4106752
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

مرمت سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی با اشاره به اینکه عملیات مرمت اضطراری سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار تاریخی اراک به ارزش ریالی 900 میلیون ریال به پایان رسیده است، افزود: مرمت چندین سرای بازار تاریخی از آن جمله سرای نبی‌زاده و کاشانی در دستور کار قرار دارد.

مرمت سرای کتاب‌فروش‌های بازار اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، حسین محمودی، معاون این مجموعه در استان، با اشاره به اینکه عملیات مرمتی سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار تاریخی اراک به پایان رسیده است، گفت: در این مرحله مرمت اضطراری سرای کتابفروش‌های بازار تاریخی اراک، به مبلغ  حدود ۹۰۰ میلیون ریال انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اضافه کرد: در این عملیات مرمتی در قسمت انتهای سرا صورت گرفت. همچنین کف بالکن جمع‌آوری شده و عملیات مرمت و چیدمان آن دوباره صورت گرفته است و تمامی مراحل با نظارت اداره‌کل اجرایی شد.

وی با بیان اینکه روند حفاظت و مرمت به صورت مستمرست و با توجه به آسیب وارده انجام می‌شود، افزود: مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است که با مشارکت شهرداری و کسبه بازار تاریخی اراک و تامین اعتبار روند مرمت در سال جاری ادامه خواهد داشت‌.

محمودی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مشارکت شهرداری اراک اقدام به مرمت چندین سرای بازار تاریخی این شهرستان کرده است که از آن جمله می‌توان به سرای نبی‌زاده و سرای کاشانی اشاره کرد. بازار تاریخی اراک، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند این شهر به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در پایان با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران است.

انتهای پیام
captcha