پیش نشست علمی «کدام تقریب و کدام وحدت اسلامی» در گرگان برگزار شد
کد خبر: 4107639
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

پیش نشست علمی «کدام تقریب و کدام وحدت اسلامی» در گرگان برگزار شد

پیش‌ نشست علمی با موضوع «کدام تقریب و کدام وحدت اسلامی» در راستای همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم با حضور سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبد‌کاووس امروز، ۲۶ آذرماه در مدرسه علمیه صدیقه فاطمه (س) گرگان برگزار شد.

نشست تقریب و وحدت اسلامی با حضور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در حوزه علمیه صدیقه فاطمه س گرگان برگزار شدبه گزارش ایکنا از گلستان، پیش نشست علمی با موضوع «کدام تقریب و کدام وحدت اسلامی» در راستای همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم با حضور سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبد‌کاووس امروز، 26 آذرماه در مدرسه علمیه صدیقه فاطمه‌(س) گرگان برگزار شد.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبد‌کاووس در این نشست ضمن اشاره به منشأ خطاهای علمی در مورد تقریب و وحدت اسلامی که ناشی از درک اشتباه الفاظ و معنا و مفهوم آن و حتی مصادیق آن به‌وجود می‌آید، گفت: مهمترین علت این خطاها، عدم علم و شناخت و نیز توسل به معنای ظاهری الفاظ است.

مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور تصریح کرد: مهمترین آسیب چنین خطایی را علاوه بر مغالطات و تبیین‌های عوامانه و کلی و اشتباه شامل ترویج نگاه و گفتمان سطحی و ایستا‌، بازماندن از اهداف کلان و اصلی تقریب، توقف در ظواهر و تشریفات، همایش‌ها و نشست‌ها و دامن زدن به اختلاف فکری و نظری برشمرد.

بیارجمندی در ادامه به تبیین معانی اصطلاحی تقریب و وحدت‌ اشاره کرد و گفت: تقریب مقدمه فریضه قطعی وحدت اسلامی است چراکه فرض وحدت بدون تقریب ناممکن بوده و تحقق تقریب و وحدت اسلامی حرکت به‌سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبد‌کاووس در ادامه به اهداف اصلی تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: تقریب یک مقوله فرهنگی و علمی است که شالوده اصلی آن برپایه ایمان به اصول عقیدتی اسلام با همه ارکان آن شامل قرآن و گفت‌وگوی منطقی قرآنی استوار است.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبدکاووس در ادامه طرق اولیه تقریب را یک روند و فرآیند یاد کرد و گام نخست آن را جستجوی عرصه‌های مشترک دانست و افزود: اگر اشتراکات صورت بگیرد بر پایه آن شناخت و گفت‌وگو و همکاری در همه عرصه‌ها در صحنه‌های واقعی میسر خواهد شد.

مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور تصریح کرد: اگر همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان مذاهب مختلف ایجاد شود زمینه‌سازی برای تحقق امت واحده اسلامی که خود خنثی‌سازی توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام نیز است در سایه وحدت اسلامی محقق خواهد شد.

مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور در پایان با اشاره به جهانی بودن گام دوم انقلاب و چشم‌انداز آن نقش بانوان فعال در جبهه انقلاب اسلامی را بسیار مهم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 21 اردیبهشت 1392 در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی تأکید کردند که نگذارید حضور نمایان زنان فعال در جبهه انقلاب کمرنگ شود و ما باید در عرصه ترویج تفکر و فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی چنین اهتمامی داشته باشیم و به عبارتی حضور نمایان زنان فعال تقریبی در جبهه انقلاب را پررنگ و برجسته کنیم.

انتهای پیام
captcha