خواندن نماز را با تغییر سبک زندگی به کودکان بیاموزیم
کد خبر: 4108618
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی:

خواندن نماز را با تغییر سبک زندگی به کودکان بیاموزیم

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خواندن نماز را با تغییر سبک زندگی به کودکان بیاموزیم، گفت: وقتی در مدرسه و خانه برای فرزندانمان نظمی تعیین نکرده و سبک زندگی براساس هرآنچه آنان می‌خواهند را تنظیم کرده‌ایم چگونه انتظار داریم نظم نماز را یاد گرفته و هر صبح، ظهر و شام مقید به خواندن آن باشند.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت آموزش نماز به فرزندان اظهار کرد: نماز خواندن احکام شرعی مقدس دارد و این احکام را فردی انجام می‌دهد که سبک زندگی او متناسب با این احکام باشد.

وی افزود: برای اینکه نماز خواندن برای فرزندانمان آسان شود سبک زندگی را باید متناسب با اصول اسلام تعریف کرده و نظم را به کودک خود یاد دهیم؛ وقتی کودک یاد گرفته هر کاری را در ازای نمره و هدیه نقدی انجام دهد، طبیعی است کاری که برای آن پاداش دریافت نکند انجام نخواهد داد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سبک زندگی، فرزندانمان را به‌گونه‌ای تربیت کرده است که برای نماز خواندن تنبل شده‌اند، اظهار کرد: وقتی در همه زندگی به کودکان خود نظم یاد نداده‌ایم چگونه از آن‌ها انتظار داریم در نماز خواندن که آداب و ترتیبی دارد و بزرگترین شاخصه آن نظم است، مرتب و منظم رفتار کنند.

طاهری با بیان اینکه نماز با تشویق و تنبیه فوری همراه نیست، بنابراین کودک چون عادت کرده برای هر امری تشویق دریافت کند نماز را واجب نمی‌داند، تصریح کرد: بنابراین خانواده‌ها ابتدا باید سبک زندگی خود را متناسب کرده و سپس از فرزند خود توقع نماز داشته باشند.

وی با بیان اینکه عالمان دینی دلسوز بیش از اینکه به شرعیات بپردازند باید دانش لازم را پیدا کنند و با همکاری خانواده‌ها سبک زندگی را اصلاح کنند، یادآور شد: یادمان باشد تا زندگی کودکانمان قانونمند و براساس نظم نباشد، آنان به نماز گرایشی پیدا نخواهند کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: وقتی در مدرسه و خانه برای فرزندانمان نظمی تعیین نکرده و سبک زندگی براساس هرآنچه آنان می‌خواهند را تنظیم کرده‌ایم چگونه انتظار داریم نظم نماز را یاد گرفته و هر صبح، ظهر و شام مقید به خواندن آن باشند.

طاهری اظهار کرد: خانواده‌ها باید به درست تربیت کردن پیش از اجبار برای نماز بپردازند تا کودکان و نوجوانان بدانند نماز واجبی است که باید جزئی از زندگی آنان باشد؛ حتی اگر با تشویق همراه نباشد؛ این اصل در زندگی فرزندانمان باید نهادینه شود.

انتهای پیام
captcha