مشخص نبودن سازمان متولی ارائه اطلاعات رشد جمعیت +‌ فیلم
کد خبر: 4109268
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
وزیر کشور انتقاد کرد:

مشخص نبودن سازمان متولی ارائه اطلاعات رشد جمعیت +‌ فیلم

احمدی وحیدی با انتقاد از مشخص نبودن سازمان متولی ارائه اطلاعات رشد جمعیت، گفت: سازمان ثبت احوال باید متولی باشد تا دائماً تحولات جمعیتی را پایش و تحلیل کند و به دستگاه‌های مختلف اطلاع و تذکر دهد که چه اتفاق ناگواری در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور، امروز شنبه، ۳ دی به مناسبت روز ملی ثبت احوال در سالن همایش‌های سازمان ثبت احوال طی سخنانی با اشاره به ایام فاطمیه بیان کرد: نگاه اسلام به زن در وجود اقدس حضرت فاطمه زهرا(س) جلوه‌گری می‌کند. در بیان مقام کامل زن باید به وجود این بانو رجوع کنیم که جایگاه رفیعی در اسلام دارد. اگر ایشان نبودند رسالت و امامت به سرانجام نمی‌رسید. از طنزهای تاریخی این است که غربی‌ها می‌‌خواهند به ما جایگاه مقام زن را آموزش دهند.

وی با مهم برشمردن وجود سازمان ثبت احوال بیان کرد: سازمان ثبت احوال از نظر سن یک سازمان قدیمی و از نظر کارکرد یک سازمان به‌روز است، این یک امتیاز محسوب می‌شود. این سازمان با بکارگیری فناوری‌ها و تحولات روز، یک سازمان پیشروست. این سازمان همواره باید دانش‌بنیان و بهره‌ور باشد.

وزیر کشور اظهار کرد: اطلاعات جمعیتی برای هر کشور جزو اطلاعات زیربنایی است و اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشیم همه برنامه‌های دیگر بر زمین خواهند ماند. هر برنامه توسعه‌ای داشته باشیم به سازمان ثبت احوال نیاز مبرم داریم و در هر برنامه‌ای که موضوعات هویتی مطرح شود، اهمیت سازمان ثبت احوال مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال ریشه‌های هویتی را شناسایی می‌کند که این اتفاق به دست پایگاه خانوار رخ می‌دهد. امیدوارم که بتوانیم به گذشته‌های دورتر هم باز گردیم تا افراد پیشینه خانوادگی خود را بشناسند.

مشخص نبودن سازمان متولی ارائه اطلاعات رشد جمعیت

وحیدی با بیان اینکه نرخ باروری برای ثبت احوال بسیار مهم است ادامه داد: دچار یک اشتباه بزرگ شدیم و امروز با بحران‌ جمعیت مواجه هستیم. ما زمان زیادی را از دست دادیم و الان باید بسیار تلاش کنیم تا بحرانی که در رشد جمعیت ایجاد شده است را جبران کنیم. یک علت این بود که سازمان متولی ارائه اطلاعات رشد جمعیت برای تغییر سیاست‌ها مشخص نبود. باید سازمانی تحلیل‌های جمعیتی را بررسی می‌کرد و هشدار بحران جمعیتی را می‌داد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت از چالش‌های عمده ماست، افزود: سازمان ثبت احوال باید متولی این موضوع باشد که دائماً تحولات جمعیتی را پایش و تحلیل کند و به دستگاه‌های مختلف تذکر دهد. دستگاه‌ها باید با استفاده از تحلیل‌ها، سیاست‌های خود را اصلاح کنند.

وزیر کشور تأکید کرد: مسئله مهم دیگر مهاجرت است که در طول زمان‌های مختلف رخ داده است. بخشی از این مهاجرت‌ها ممکن است که لازم و ضروری باشد، اما بخشی از آن ممکن است، مهاجرت‌های مفید نباشد؛ باید به موقع این موضوع را شناخت و نسبت به آن تذکر داد.

وی ادامه داد: اکنون به لحاظ توزیع جمعیت هرم توزیع مناسبی نداریم. مهاجرت‌هایی که از روستا به شهر صورت گرفت، موجب شد تا هرم جمعیتی متوازنی نداشته باشیم. این موضوع نیز بر عهده این سازمان است و باید به این موضوع توجه کند.

وحیدی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال باید اطلاعات حقوقی افراد را هم داشته باشد، ادامه داد: برای اتخاذ سیاست‌های مختلف مانند مسکن نیاز به اطلاعات حقوقی افراد داریم. برای شناسایی مسکن‌های خالی و اجاره‌بها لازم است تا اطلاعات افراد و مکان‌های حقوقی را داشته باشیم. حتی در بخش واحدهای حقوقی نیز باید اطلاعات لازم وجود داشته باشد تا بتوان سیاستگذاری کرد و این موضوع نیز جزو کارکردهای مهم سازمان ثبت احوال است.

وزیر کشور تأکید کرد: اجرای خیلی از قوانین مانند طرح جوانی جمعیت متصل به اطلاعاتی است که در سازمان ثبت احوال وجود دارد؛ برای مثال در قانون  برای استان‌هایی که نرخ باروری آنها زیر 2.5 درصد است امتیازاتی در نظر گرفته شده است. این موضوع تا پیش از این در سازمان ثبت احوال نبود اما این سازمان توانست به سرعت سامانه‌ای را طراحی کند که اکنون اجرای این قانون که منوط به اعلام نرخ باروری در شهرستان‌ها است درست اجرا شود.

وی در پایان اظهار کرد: ارزش‌های موجود در این سازمان بسیار است.‌ اطلاعات این سازمان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور بسیار مهم است. این موضوع هم قابل توجه است که سازمان ثبت احوال یکی از مردمی‌ترین سازمان‌های کشور است.

صدور 8 میلیون کارت ملی هوشمند

هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن گرامیداشت روز ثبت احوال در این مراسم گفت: سازمان ثبت احوال بیش از یک قرن قدمت دارد و یک سازمان زیربنایی کهن است که در طول عمر خود با سرافرازی به وظایف خود به خوبی عمل کرده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم تأثیرگذاری بیشتر سازمان ثبت احوال بر حوزه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری در حوزه برنامه‌ریزی کشوری است. زیرساخت‌های بسیار خوبی در این سازمان ایجاد شده و باید از این بانک‌های اطلاعاتی بهره گرفت و گزارش‌های گوناگونی از این پایگاه‌ها داشته باشیم و در حوزه‌های گوناگون بتوانیم اطلاعات ذی‌قیمتی در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار دهیم.

رئیس سازمان ثبت احوال افزود: تکالیف ویژه‌ای برای سازمان ثبت احوال در قوانینی که طی چند سال اخیر وضع شده در نظر گرفته شده است. برای مثال در حوزه جمعیت و آمارهای مبتنی بر آن، باید آمارهای گوناگونی مبتنی بر شاخص‌های مختلف در حوزه جمعیت ایجاد شود. آمارها و گزارش‌های گوناگون هویتی که باید برای این حوزه ایجاد کنیم، بسیار حائز اهمیت است. 

کارگر در ادامه به گزارشی از  عملکردی یک سال گذشته سازمان ثبت احوال پرداخت و گفت: طی یک سال گذشته 10 میلیون کارت ملی هوشمند باید صادر می‌شد که تاکنون از این تعداد هشت میلیون کارت ملی صادر شده است.

وی ادامه داد: صدور کارت ملی هوشمند برای ایرانیان خارج از کشور از اقدامات مهم دیگر است. طی هماهنگی که با وزارت امور خارجه به عمل آمد افراد ایرانی‌ درخواست خود را در سفارتخانه‌ها اعلام می‌کنند و در ایران به صورت بر خط این اقدام انجام خواهد پذیرفت و کارت ملی هوشمند به ایرانیان مقیم خارج تقدیم می‌شود.

کارگر تصریح کرد: ثبت احوال اکنون به هیچ وجه اطلاعات افراد را به صورت حجمی در اختیار سایرین قرار نمی‌دهد. بحث تخصیص شناسه و کارت شناسایی ایرانیان فاقدین شناسنامه از دیگر موضوعات مهم و در دست اقدام است.  همچنین به ایجاد پایگاه خانواده می‌توان اشاره کرد که روابط سببی و نسبی افراد شناسایی شده است و امروز از این سامانه رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سامانه هویت یکتا ایرانیان (سهیم) ایجاد شد که افراد می‌توانند اطلاعات خود را در آنجا مشاهده کنند. نرخ باروری جمعیت برای اولین بار از سوی ثبت احوال اعلام شد و در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه برای برنامه‌های مختلف از جمله طرح جوانی جمعیت قرار داده گرفته است. سازمان در این زمینه حرکت کرده تا شاخص‌های گوناگون جمعیتی را اعلام کند.

معاون وزیر کشور افزود: توسعه و تکمیل سامانه هدی را به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان داشتیم که تأکید جدی داریم تا این سامانه رشد کند و بخش‌های گوناگون کشور، خصوصاً بخش‌های خصوصی، که علاقه دارند از این ظرفیت استفاده کنند را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در پایان گفت: سامانه‌ای برای پردازش تصاویر ایجاد شده است که برای اتقان موضوعات هویتی است. همچنین مجوز اداره کل امنیت فناوری اطلاعات در سازمان ثبت احوال گرفته شد. این اداره کل برای اولین ایجاد شده است. ان‌شاءالله سازمان ثبت احوال بتواند جایگاه واقعی خود را در حاکمیت پیدا کند. باید تلاش کرد که ثبت احوال اثرگذاری بیشتری در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

در پایان این مراسم از سامانه‌های تشخیص چهره، تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدین شناسنامه، پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) و سند هویتی مرحوم آیت‌الله ناصری رونمایی و به چهار نفر از افراد فاقد شناسنامه، کارت هویت اهدا شد.

انتهای پیام
captcha