جهاد کبیر؛ مقابله فرهنگی با ابزار بصیرت است
کد خبر: 4109678
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶

جهاد کبیر؛ مقابله فرهنگی با ابزار بصیرت است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین با بیان اینکه جهاد کبیر به معنای مقابله فرهنگی با ابزار بصیرت است، گفت: اگر کسی سلاح بصیرت نداشته باشد در جهاد کبیر شکست می‌خورد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در همایش سلاله‌های فاطمی و گرامیداشت سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که امروز، ۴ دی ماه، با حضور پیکر پاک شهدای تازه تفحص شده در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: جهاد انواع مختلفی اعم از جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبیر دارد، جهاد اصغر به معنای جنگ‌های رایج است که از صدر اسلام بوده و اکنون نیز هست، برای مثال ۸ سال دفاع مقدس و دفاع از حرم به معنای جهاد اصغر است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) پس از اینکه یارانشان از یکی از جهادهای اصغر بازگشته بودند، به آن‌ها فرمودند اکنون باید به سراغ جهاد اکبر بروید، جهاد اکبر به معنای مبارزه با نفس است، بسیاری از افراد در جهاد اصغر پیروز می‌شوند اما در جهاد اکبر شکست می‌خورند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: جهاد کبیر نیز به معنای مقابله فرهنگی با ابزار بصیرت است، اگر کسی سلاح بصیرت نداشته باشد در جهاد کبیر شکست می‌خورد، کسی که در جهاد اکبر و جهاد کبیر شکست بخورد ایمان و آخرتش از دست رفته است.

وی تصریح کرد: در جهاد کبیر، دشمنان سرزمین عقل افراد را اشغال کرده و برای اهداف شیطانی به کار گرفته می‌گیرند و آن‌ها را تبدیل به عوامل خود می‌کنند، این را در فتنه‌های اخیر مشاهده کردیم، شکست در جهاد کبیر عین خسارت محض و سرشار از تلفات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اکنون معرفت و بصیرت مردم در کنار طهارت، پاکی، مظلومیت و عظمت شهدا باعث نزول برکات آسمانی در کشور و در استان ما شده است، وحدت و انسجام نیز از برکات الهی است.

وی ضمن اشاره به همزمانی ایام شهادت حضرت زهرا(س) و سالگرد حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: حاج قاسم یکی از بهترین فرزندان معنوی حضرت صدیقه کبری(س) بوده، یکی از ویژگی‌های حاج قاسم ارادتمندی به ساحت مقدس حضرت زهرا(س) بود، ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف از جمله کارهای بزرگ حاج قاسم بود، همچنین او طراح بزرگ اربعین بود و کلید حل معمای عزت و اقتدار مسلمانان را در دستان اباعبدالله(ع) می‌دانست، حاج قاسم باور داشت که به فرموده امام خمینی(ره) راه قدس از کربلا می‌گذرد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند فرمود ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم، در سوره قدر نیز فرمود ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و برکت شب قدر از هزار ماه بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم سلیمانی شصت و چند سال در این دنیا زندگی کرد، او از ابتدا شب قدری پرورش یافت و تبدیل به کانون برکات الهی شد و از او کارهای بزرگی سر زد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ما اگر بخواهیم در مقابل تهاجم فرهنگی جهاد فرهنگی داشته باشیم، این جهاد صرفاً زبانی محقق نمی‌شود، بلکه مطابق آیات قرآن باید حق جهاد را به‌جا بیاوریم، جهاد فرهنگی به معنای لفاظی و انفعال نیست، بلکه ورود به میدان عمل است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار به‌جا آوردن حق جهاد، خداوند از به‌جا آوردن حق تقوا و حق تلاوت نیز سخن به میان آورده است، حق تقوا به معنای تحولات درونی و معنوی است، حق تقوا به معنای از خود گذشتن و پا گذاشتن روی هوا و هوس است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در سوره انفال فرمود کسانی که این سه حق را آن گونه که باید به جا بیاورند، مؤمنین حقیقی هستند، خروجی ادای این سه حق، شخصیت برجسته‌ای مانند حاج قاسم سلیمانی است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) معلم حاج قاسم سلیمانی بود، آن حضرت در خطبه فدکیه جهاد تبیین کردند، منافقین پس از شهادت پیامبر(ص) می‌خواستند حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) را خلع سلاح کنند، بنابراین نخستین اقدام آنان غصب فدک بود و عنوان می‌کردند که مگر پیامبران برای فرزندان خود ثروت‌اندوزی می‌کنند و ارث به جا می‌گذارند؟

امام جمعه قزوین بیان کرد: در آن زمان حضرت زهرا(س) برای جهاد تبیین با حجاب کامل، با پیچیدن روسری بر سر و پوشیدن عبای عربی، با وقار و متانت خاصی راهی مسجد شدند، عده‌ای از بانوان هم‌سن و هم‌فکر آن حضرت نیز ایشان را همراهی کردند.

وی بیان کرد: در مسجد مهاجرین و انصار حضور داشتند، افراد دیگری نیز حاضر بودند، حضرت به محض ورود به مسجد درخواست کردند پرده‌ای بین ایشان و مردم کشیده شود، قصد حضرت حمایت از ارزش‌ها در قالب امر به معروف و نهی از منکر بود.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: اکنون نیز برخی‌ها کلمه اعتراض را به بازی گرفته‌اند، اکنون متأسفانه این عناوین دینی تحریف شده است، اعتراض حق خدا بر گردن ماست، وقتی می‌خواهیم اعتراض کنیم باید مشخص باشد آیا این اعتراض علیه دین یا در حمایت از دین است؟ چرا که به فرموده قرآن، منافقین هم اعتراض می‌کنند، اما اعتراض منافقین این گونه است که می‌خواهند جلوی معروف‌ها را بگیرند و منکرات را ترویج دهند.

وی اظهار کرد: اعتراض حضرت زهرا(س) امر به معروف و نهی از منکر بود، محل اعتراض ایشان نیز مسجد بود، محتوای اعتراض نیز ولایت امیرالمؤمنین(ع) در قالب امر به معروف و نهی از منکر بود.

جهاد تبیین حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت در خطبه فدکیه می‌خواستند جهاد تبیین کنند، ایشان فرمودند خدا را به خاطر نعمتی که به ما داده شاکریم، منظور از این نعمت ولایت بود، حضرت فرمودند نعمت ولایت را فراموش نکنید، این جهاد تبیین بود.

وی تصریح کرد: اکنون نیز روحانیون، مداحان، معلمان و علاقمندان عرصه دین، ارادتمندان شهدا و امام شهدا و علاقه‌مندان رهبر معظم انقلاب باید بدانند اصلی‌ترین رسالت ما حفظ، حمایت و تبیین جایگاه ولایت و امامت است، اگر این کار را کردیم کارهای دیگر ما نیز معنا پیدا می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امام باقر(ع) فرمودند دین دارای پنج ستون اعم از نماز، روزه، حج، زکات و ولایت است، اگر کسی همه شب‌ها را نماز بخواند، همه روزها را روزه بگیرد، هر ساله به حج مشرف شود، همه مال‌ خود را در راه خدا بدهد، اما ستون ولایت را نداشته باشد، هیچ یک از این اعمال او مقبول نیست، چنین کسی در قیامت ذره‌ای ثواب نخواهد برد و از اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

وی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در مسجد در خطبه فدکیه فرمودند شنیده‌ام گفته‌اند پبغمبران ارث به‌جا نمی‌گذارند، اگر حدیثی شنیدید که ضد قرآن بود آن را به دیوار بکوبید، آیا در قرآن آمده که شما از پدرتان ارث ببرید اما من از پدرم ارث نبرم؟ آیا عمداً کتاب خدا را پشت سر گذاشته‌اید و حرف خودتان را جلو انداخته‌اید؟ زیرا خداوند در قرآن فرمود سلیمان از داود ارث می‌برد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حضرت فرمود خداوند فرموده اولی‌الارحام طبقه‌بندی می‌شوند، تا زمانی که وراث طبقات بالاتر هستند نوبت به وراث طبقات پایین‌تر نمی‌رسد، آیا این‌ها آیات خدا هستند یا خیر؟ آیا من بهره‌ای از پدرم ندارم یا می‌خواهید بگویید بین من و پدرم رابطه اولی‌الارحامی وجود ندارد؟ آیا آیه‌ای برای شما نازل شده که پدر من از آن خبر ندارد؟ یا می‌خواهید بگویید پدر من یک دینی داشته و من دین دیگری دارم؟ آیا می‌خواهید ادعا کنید شما در فهم و تفسیر از پدر من و پسرعمویم امیرالمؤمنین(ع) بالاتر هستید؟

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند شما بدون هیچ منطقی و صرفاً از روی هوا و هوس می‌خواهید حق من را غصب کنید، من شما را به خدا می‌سپارم، خدا حاکم و محکمه این مسئله قیامت است، آن کسی هم که از شما طلبکار است حضرت رسول اکرم(ص) است.

آیت‌الله عابدینی در پایان تأکید کرد: این نمونه‌ای از جهاد تبیین به بیان حضرت زهرا(س) و به استناد آیات قرآن کریم است، ایشان نه شلوغ و نه توهین کردند، بلکه با آرامش آیاتی از قرآن کریم را بیان کردند، امر به معروف و نهی از منکر کردند، با محوریت ولایت سخن گفتند و روشنگری کردند، این روشنگری‌ها آنقدر تأثیرگذار بود که اکنون در هر کجای دنیا اگر منطق فاطمی را به کار ببریم طرف مقابل ما متقاعد می‌شود.

انتهای پیام
captcha