هنر منبت‌کاران ملایر به دلیل کاربردی بودن ماندگار است
کد خبر: 4110534
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

هنر منبت‌کاران ملایر به دلیل کاربردی بودن ماندگار است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: علت عدم رونق بسیاری از حوزه‌های صنایع دستی و به فراموشی سپرده شدن آنها، غیر کاربردی بودن این صنایع است، کاری که هنرمندان مبلمان منبت در ملایر انجام می‌دهند، به دلیل کاربردی بودن آن مورد توجه است چرا که در زندگی مردم و دنیای مصرف مردم حضور دارد.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگیبه گزارش ایکنا از همدان، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امروز 8 دی ماه در شورای اداری ملایر با بیان اینکه علت عدم رونق بسیاری از حوزه‌های صنایع دستی و به فراموشی سپرده شدن آنها، غیر کاربردی بودن این صنایع است، اظهار کرد: کاری که هنرمندان مبلمان منبت در ملایر انجام می‌دهند، به دلیل کاربردی بودن آن مورد توجه است.

وی با اشاره به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر خطاب به هنرمندان این صنعت، افزود: بخش زیادی از ۲۹۹ رشته صنایع دستی ضمن همه ارزش‌های هنری، جنبه تزیینی و برخی از این هنرها جنبه ویترینی داشته و تنها حفظ هنر ارزشمند یک هنرمند است اما در زندگی مردم و دنیای مصرف مردم حضور ندارد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی از احیای ۲۰ رشته هنری که بدلیل غیر کاربردی بودن به فراموشی سپرده شده بود خبر داد و گفت: مبلمان منبت ملایر کاربردی است و مردم به آن نیاز دارند؛ هم زیبایی و هم هنر است و هم مبلمان بعنوان یک نیاز طبیعی مردم در همه جای کشور و دنیا اثر ارزشمند است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه حلقه تولید، فروش و مصرف کاملا در مبلمان منبت ملایر قابل مشاهده است، تصریح کرد: این کار بسیار ارزشمندی است و من به همه هنرمندان در حوزه مبلمان و منبت و همه رشته‌های صنایع دستی در ملایر ادای احترام می پ‌کنم.

وی مرواربافی را هنری ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی برشمرد و گفت: کار در این حوزه زمینه بسیار خوبی است و این هنر جز افتخارات ملایر است. وحدت و همدلی مسئولان ملایر بسیار خوب و نعمتی بزرگ است، این شهرستان زمینه و ظرفیت فراوانی دارد و مینی ورد به تنهایی می‌تواند یک جاذبه توریستی باشد که یکی از ایده‌های مهم وزارت خانه است که در ملایر عملیاتی شده است.

وی به جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بدلیل وجود هنرهایی چون مبلمان منبت، مروار اشاره کرد و افزود: این توانمندی‌ها، می‌تواند جاذبه‌های گردشگری بسیاری ایجاد کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دعوت کرد تا در این شهرستان سرمایه گذاری کنند چرا که این شهرستان آینده و جایگاه ویژه ای دارد و می تواند قطب بزرگ گردشگری کشور باشد.

ضرغامی با بیان اینکه بی‌توجهی به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری‌ها در این حوزه است، تصریح کرد: عزاداری‌ها در سطح بالایی برگزار می‌شود، اما مردم به شادی، تنوع و سرگرمی هم نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف می‌شوند در هئیت دولت مصوب شد که هنرمندان رشته‌های صنایع دستی از پیمان سپاری بارزی معاف شوند، در صورتی‌که در مجلس رای بیاورد، می‌تواند در رونق صادرات و تولید موثر باشد.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت کاربردی بودن صنایع دستی، به هنرمندان صنعت مبلمان منبت، توصیه کرد: تنوع طراحی ها را بالا ببرند و کاربری تر کار کنند در حوزه دانش بنیان نیاز به تحول داریم خواستار استفاده از طرح‌های جدید و نوآورانه، بسنده نکردن به طرح های قدیمی، حمایت از زوج‌های جوان و افراد کم بضاعت در بحث خرید مبلمان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح‌های جدید و سبک و قابل حمل بودن مبلمان شد.

وی ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت را یکی از برنامه های وزارت خانه برشمرد و یادآور شد: این بازارچه ها زمینه برای معرفی و فروش ملی و جهانی صنایع دستی و مبلمان منبت ملایر را فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha