جوانان چگونه پیشران جامعه مهدوی باشند
کد خبر: 4111145
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
آیت‌الله کعبی تبیین کرد

جوانان چگونه پیشران جامعه مهدوی باشند

استاد حوزه علمیه گفت: جوانان باید با تکیه بر خودآگاهی، حرکت و برخورداری از بینش، دانش و اندرزهای متعالی هویت خود را بر پایه استقلال، اعتماد و اتکا به نفس بسازند، چراکه در چنین شرایطی است که به یک نگاه تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی می‌رسند و می‌توانند موتور محرکه و پیشران سازنده پیشرفت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و به‌ویژه جامعه مهدوی باشند.

آیت‌ الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبریآیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از قم، توجه به شاخصه‌های جوانی را از مهمترین مسائل حوزه جوانان و مهدویت دانست و اظهار کرد: توانمندی، نیرو و امید به آینده از مهم‌ترین شاخصه‌های دوران جوانی است و او با توجه به آن‌‌ها می‌تواند برای آینده خویش طراحی و برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به ضرورت شناختن جایگاه ارزشمند جوانی و قدردان فرصت‌های این دوران بودن، افزود: عظمت و ارزشمندی جایگاه جوانی نزد خداوند به‌گونه‌ای است که در روز قیامت، حساب ویژه‌ای از این دوران می‌کند و یک جوان شایسته از منظر قرآن کریم، هیچ‌وقت یاد مرگ و روز قیامت و حساب و کتاب اعمال آخرت را فراموش نمی‌کند.

کعبی بیان کرد: تهدیدها و آسیب‌های دوران جوانی از جمله تحت‌تأثیر قرار گرفتن عاطفه‌ها به‌گونه‌‎ای که عواطف جوانی ممکن است بر عقلانیت غلبه پیدا کند و یک جوان در دام شیادان قرار بگیرد و جوانی‌اش را تحت‌تأثیر قرار بدهد در اثر معرفی الگوهای نامناسب به جوانان، خوش‌گذرانی‌های بی‌حد و حصر و سیطره یأس و ناامیدی بیش از پیش ظهور و بروز پیدا می‌کند.

جامعه مهدوی‌تراز بهترین جامعه برای زیست جوانان است

وی تصریح کرد: شناخت فرصت‌ها و تهدید‌های دوران جوانی، بصیرت و آگاهی و مهارت‌ورزی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه نقش جوانان در حرکت به سمت جامعه مهدوی از راهکارهای غلبه بر چالش‌ها، آسیب‌ها و بهانه‌های جوانی است که جوانان باید بر تکیه بر این اصول و همچنین آمیخته کردن آنان با تجربه‌های بزرگسالان، از بحران‌ها و چالش‌های امروز جامعه عبور کنند.

کعبی با اشاره به اینکه آمیخته کردن چرخه‌ای از تجربیات بزرگان با نیرو و توانمندی جوانان لازمه یک جامعه مهدوی و زمینه‌ساز ظهور حضرت(عج) است،‌ اظهار کرد: جوانان می‌توانند مشاوران افراد باتجربه و دوراندیش باشند و با بهر‌ه‌مندی از تجربه‌های آنان و تکیه بر قوای جوانی خویش، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه فردی و عمومی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رقم بزنند.

وی افزود: شناخت استعدادهای جوانان و لزوم توجه و میدان‌بخشی به آنان و همچنین ضرورت معرفی الگوهای برتر سازنده به جوانان از عوامل هویت‌بخشی به نقش جوانان در حرکت به سمت ظهور است و همان‌گونه که امام صادق(ع) فرمود: «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ؛ مردم معدن‌هايى چون معدن‌هاى طلا و نقره هستند.» جوانان نیز گنج‌های جامعه هستند.

کعبی تصریح کرد: جوانان باید با تکیه بر خودآگاهی، همت، حرکت و برخورداری از بینش، دانش و اندرزهای متعالی هویت خود را بر پایه استقلال، اعتماد و اتکا به نفس و برقراری توازن بین خردورزی و عشق و عاطفه بسازند، در چنین شرایطی است که به یک نگاه تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی می‌رسند و می‌توانند موتور محرکه و پیشران سازنده پیشرفت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و به‌ویژه جامعه مهدوی باشند.

وی ادامه داد: در جامعه مهدوی، بستر رسیدن به پیشرفت‌های مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و آرمان‌های یک جوان برای تحقق عدالت، پیشرفت، فرهنگ و تمدن سازنده فراهم می‌شود. بهترین جامعه برای زیست جوانان در مسیر دستیابی به آینده مطلوب، جامعه مهدوی تراز است که می‌تواند شاخصه‌ای برای رسیدن جوانان به تحقق خواسته‌ها و آرمان‌هایشان باشد، بنابراین جوانان می‌توانند هویت خود را آن‌گونه که شایسته است، بر پایه بینش‌های جامعه مهدوی رقم بزنند.

مشورت با جوانان و مهارت‌آموزی به آنان رأس امور جهاددانشگاهی باشد

کعبی با تأکید بر اینکه مشورت و مهارت‌آموزی به جوانان را نباید فراموش کنیم، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع مهدویت با مشارکت حداکثری جوانان و بهره‌مندی از توانمندی، خلاقیت و ایده‌های آنان در این‌باره یکی از راه‌های مهارت‌آموزی به جوانان و آماده‌سازی آنان در راستای ایفای نقش‌های خود در جامعه مهدوی است که جهاددانشگاهی در این راستا می‌تواند به‌عنوان نهادی برآمده از انقلاب از دو مقوله مشورت با جوانان و مهارت‌آموزی به آنان را در رأس کارهای خود قرار بدهد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند موتور محرک، پیشران، پشتیبان و حرکت‌دهنده این پنج وزارتخانه و به‌مثابه ‌سازمان‌دهنده شبکه نخبگانی باشد و در حوزه ابتکار، ابداع و خلاقیت و تحول در کشور جهشی ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در میدان عملیاتی باید جریان‌سازی کند، بیان کرد: جهاددانشگاهی باید در راستای سازماندهی نسل جوان، تشکیل کارگاه‌های کارآفرینی و مهارت‌افزایی و تولید ثروت در میان این نسل و همچنین در جهت تبدیل آسیب‌های بزرگ اجتماعی به توانمندسازی‌های اجتماعی تلاش کند.

وی با اشاره به اصول هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: اصول بیانیه گام دوم انقلاب را باید بیش از آنچه که تاکنون انجام شده، برای جوانان تبیین کنیم تا آن‌ها بتوانند با بهره‌مندی از آن، جامعه اسلامی را به سمت جامعه مهدوی هدایت کنند.

انتهای پیام
captcha